Experiências clássicas da atomística: uma análise sobre o experimento de Thomson em livros didáticos
Arquivos
Data
2021-02-22
Tipo
Trabalho de conclusão de curso
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
O estudo da transposição didática de experiências clássicas da atomística é apresentado pela análise do artigo original de Thomson a respeito dos Raios Catódicos, que o levou a descoberta da relação carga massa do elétron em 1897, e ganhar o prêmio Nobel de 1906. Esta análise é comparada ao livro “Fundamentos de Química”, 1º Volume de 1968 de Waldemar Saffioti. Nestes os diferentes objetivos do conhecimento científico e do conhecimento didatizado revelam diversas assimetrias entre os textos, mas também, simetrias interessantes pouco vistas em obras didáticas. Thomson em suas reflexões se mostra amparado por estudos e cientistas diversos, algo comumente deixado de lado em obras didáticas, assim como seu processo histórico-metodológico de descoberta que de forma recorrente no artigo traz problemáticas também pouco trabalhadas em didatizações. Saffioti de forma intrigante introduz um estudo histórico muito próximo ao do artigo, apresentando objetividade conceitual e matemática em sua explanação do tema, nos levando a grandes possibilidades para futuros estudos.
The study of the didactic transposition of classic experiments in atomistics is presented by analyzing Thomson's original article: The Cathode Rays, which led him to discover the electron charge-mass relationship in 1897, and to win the 1906 Nobel Prize. This analysis is compared to the book “Fundamentals of Chemistry”, 1st Volume of 1968 by Waldemar Saffioti. In these, the different objectives of scientific knowledge and didactic knowledge reveal several asymmetries between the texts, but also, interesting symmetries little seen in didactic works. Thomson, in his reflections, is shown to be supported by diverse studies and scientists, something commonly overlooked in didactic works, as well as his historical-methodological process of discovery which, in a recurring manner in the article, brings problems that are also little worked on in didactic books. Saffioti introduces a historical study awfully close to that of the article, presenting conceptual and mathematical objectivity in his explanation of the theme, leading us to great possibilities for future studies.
The study of the didactic transposition of classic experiments in atomistics is presented by analyzing Thomson's original article: The Cathode Rays, which led him to discover the electron charge-mass relationship in 1897, and to win the 1906 Nobel Prize. This analysis is compared to the book “Fundamentals of Chemistry”, 1st Volume of 1968 by Waldemar Saffioti. In these, the different objectives of scientific knowledge and didactic knowledge reveal several asymmetries between the texts, but also, interesting symmetries little seen in didactic works. Thomson, in his reflections, is shown to be supported by diverse studies and scientists, something commonly overlooked in didactic works, as well as his historical-methodological process of discovery which, in a recurring manner in the article, brings problems that are also little worked on in didactic books. Saffioti introduces a historical study awfully close to that of the article, presenting conceptual and mathematical objectivity in his explanation of the theme, leading us to great possibilities for future studies.
Descrição
Citação
SANTOS, Lucas Sodré. Experiências clássicas da atomística: uma análise sobre o experimento de Thomson em livros didáticos. 50 f. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências) - Instituto de Ciências Ambientais, Químicas e Farmacêuticas, Universidade Federal de São Paulo, Diadema, 2021.