Arte, Educação e Acessibilidade
Nenhuma Miniatura disponível
Data
2021-03-01
Autores
SILVA, Milena Paulina [UNIFESP]
Orientadores
DIAS, Elaine Cristina
Tipo
Trabalho de conclusão de curso de graduação
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
O presente trabalho tem como objetivo abrir reflexões sobre a acessibilidade
nos espaços culturais, inicialmente por expor de forma breve o histórico cultural e
social da pessoa com deficiência, como o que a preceitua como um cidadão
autônomo e, por isso, com direitos de ir, vir e usufruir dos meios culturais de forma
livre. Propõe a mediação e a busca de nossos recursos nos projetos de
acessibilidade, a fim de proporcionar uma experiência mais completa de acesso às
artes, considerando suas histórias e diferenças e substituindo o paradigma das
práticas compulsórias dos manuais técnicos. Conta, ainda, com a explanação da
experiência estética sensorial e as atividades realizadas no período de estágio no
Sesc Guarulhos.
This paper aims to raise reflections about accessibility in cultural spaces, initially by displaying briefly the cultural and social historic of people with disabilities, such as the one that considers them as autonomous citizens and, therefore, with the right to come and go and to make use of cultural spaces freely. It proposes a mediation and search of our resources in accessibility projects, in roder to grant a complete experience of access to the Arts, considering their histories and differences and switching the paradigm of mandatory practices from technical manuals. It also has the explanation of the asthetical and sensorial experience from the activities carried out during an intership in Sesc Guarulhos.
This paper aims to raise reflections about accessibility in cultural spaces, initially by displaying briefly the cultural and social historic of people with disabilities, such as the one that considers them as autonomous citizens and, therefore, with the right to come and go and to make use of cultural spaces freely. It proposes a mediation and search of our resources in accessibility projects, in roder to grant a complete experience of access to the Arts, considering their histories and differences and switching the paradigm of mandatory practices from technical manuals. It also has the explanation of the asthetical and sensorial experience from the activities carried out during an intership in Sesc Guarulhos.
Descrição
Citação
Arte, Educação e Acessibilidade