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dc.contributor.authorMidão, Claudia M. de Vasconcellos
dc.contributor.authorRuiz-Moreno, Lidia [UNIFESP]
dc.date.accessioned2015-06-14T13:41:52Z
dc.date.available2015-06-14T13:41:52Z
dc.date.issued2010-09-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000300009
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 3, p. 397-405, 2010.
dc.identifier.issn0100-5502
dc.identifier.urihttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5918
dc.description.abstractIn order to describe the teaching of the Medical Semiology the State of Rio de Janeiro, we studied 14 undergraduate medical courses (11 private and 3 public). Using a quantitative and qualitative approach, data were obtained through document analysis of teaching programs, application of a form, and interviews with course coordinators. The objectives and contents of the Medical Semiology were similar between different medical schools, although they adopted different names, positions in the curriculum, and course load. The teaching-learning strategies, didactic resources, and grading or evaluation were also specific to each institution. One of the main difficulties was lack of standardization of practical teaching in basic clinical skills like medical interviews and physical examination, along with the lack of available learning scenarios and lack of integration between teaching, patient care, and research.en
dc.description.abstractCom o objetivo de caracterizar o ensino da Semiologia Médica no Estado do Rio de Janeiro, pesquisamos 14 cursos de graduação, sendo 11 privados e 3 públicos. Mediante abordagem quantitativa e qualitativa, os dados foram obtidos por meio de análise documental dos programas de ensino, aplicação de formulário e entrevista aos coordenadores das disciplinas. Foi observada semelhança entre os objetivos e conteúdos de Semiologia das diferentes escolas de Medicina, apesar de existir diversificação na denominação, inserção curricular e carga horária. As estratégias de ensino-aprendizagem, os recursos didáticos e a avaliação também mostraram especificidade segundo a instituição. A falta de padronização do ensino prático da Semiotécnica foi considerada uma das principais dificuldades, assim como a escassa disponibilidade de cenários de aprendizagem e de integração entre docência, assistência e pesquisa.pt
dc.format.extent397-405
dc.language.isopor
dc.publisherAssociação Brasileira de Educação Médica
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectHealth Educationen
dc.subjectEducation, Medicalen
dc.subjectMedical History Takingen
dc.subjectSigns and Symptomsen
dc.subjectEducação em Saúdept
dc.subjectEducação Médicapt
dc.subjectAnamnesept
dc.subjectSinais e Sintomaspt
dc.titleO ensino da Semiologia nas escolas médicas do Estado do Rio de Janeiropt
dc.title.alternativeTeaching the Medical Semiology at medical schools in the State of Rio de Janeiroen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionFaculdade de Medicina de Petrópolis
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationFaculdade de Medicina de Petrópolis
dc.description.affiliationUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUnifespUNIFESP
dc.identifier.fileS0100-55022010000300009.pdf
dc.identifier.scieloS0100-55022010000300009
dc.identifier.doi10.1590/S0100-55022010000300009
dc.description.sourceSciELO


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