Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental

View/ Open
Date
2010-08-01Author
Barbosa, Patricia Manfrin Fontes
Bernardes, Neide Guzmán Blanco
Misorelli, Mari Ivone
Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP]
Type
ArtigoISSN
1516-1846Is part of
Revista CEFACDOI
10.1590/S1516-18462010000400009Metadata
Show full item recordAlternative Title
Relation between the visual memory and the ortographic performance in the children attending the 2nd and 3rd years at the elementary schoolAbstract
PURPOSE: in this relate the visual memory to orthographic performance of children's handwriting from 2nd and 3rd years of elementary school. METHODS: it was analyzed 61 children, male and female, with average age between 8 and 9 years old, were analyzed. The children were evaluated in classroom, by the examiner, during the 2nd semester of the school year, in 3 different stages: oral dictation valuation of isolated words, of silent reading valuation of isolated words and visual memory analysis through the Rey Complex Figure. RESULTS: it was noticed that orthographic mistakes reduces during visual dictation, when compared to oral dictation; children who make more orthographic mistakes during dictation, have worse performance on the Rey Complex Figure; children from 3rd year have less frequency of orthographic mistakes and better performance on the Rey Complex Figure, when compared to 2nd year children. CONCLUSION: visual memory is an important fact during orthographic development, helping children to understand better the acquisition of orthographic rules. OBJETIVO: neste estudo procurou-se relacionar a memória visual ao desempenho ortográfico da escrita de crianças da 2ª e 3ª séries do ensino fundamental. MÉTODOS: foram analisadas 61 crianças de ambos os sexos, com idades variando entre 8 e 9 anos de idade. Avaliadas em sala de aula, pelas examinadoras, no 2º semestre do ano letivo de 2006, utilizando-se de três etapas distintas: Avaliação do ditado oral de palavras isoladas, Avaliação da leitura silenciosa de palavras isoladas e Análise da memória visual por meio da Figura Complexa de Rey. RESULTADOS: verificou-se que os erros ortográficos diminuem no ditado visual, quando comparado ao ditado oral; crianças que cometem mais erros ortográficos nos ditados têm pior desempenho na Figura Complexa de Rey; crianças de 3ª série possuem menor frequência de erros ortográficos e melhor desempenho em Figura Complexa de Rey, quando comparadas às crianças de 2ª série. CONCLUSÃO: a memória visual é fator importante no desenvolvimento ortográfico, levando a criança a compreender melhor a aquisição de regras ortográficas.
Citation
Revista CEFAC. CEFAC Saúde e Educação, v. 12, n. 4, p. 598-607, 2010.Keywords
LanguageMemory
Visual Perception
Dyslexia
Learning Disorders
Linguagem
Memória
Percepção Visual
Dislexia
Transtornos de Aprendizagem
Collections
- EPM - Artigos [17707]