Show simple item record

dc.contributor.authorMenezes, Andreia dos Santos
dc.contributor.authorde Nobrega e Sousa, Greice [UNIFESP]
dc.contributor.authorde Oliveira, Rosangela A. Dantas [UNIFESP]
dc.date.accessioned2020-07-17T14:03:23Z
dc.date.available2020-07-17T14:03:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifierhttps://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i13p102-134
dc.identifier.citationCaracol. Sao Paulo Sp, n. 13, p. 102-134, 2017.
dc.identifier.issn2178-1702
dc.identifier.urihttps://repositorio.unifesp.br/handle/11600/55352
dc.description.abstractThis paper presents some reflections about the experiences of using Digital Information and Communication Technologies (DICT) in the Bachelor's Degree in Portuguese and Spanish Language and Literature (Escola de Filosofia, Letras e Ciencias Humanas, from the Universidade Federal de Sao Paulo). These reflections arose from actions performed by some professors who aimed at providing undergraduate students with practical experiences and theoretical reflections that can offer them a more consistent preparation to deal with the contemporary society's demands (M. Freire, 2009). The authors believe that teacher education must include the development of reflective and critical capacity (Freire, 1979en
dc.description.abstractDewey 1938/1963en
dc.description.abstractSchon, 1992), as well as the perspectives for the use of DICT teaching as outlined by Buzato (2006, 2009), Valente and Silva (2006) and Masetto (2000). This paper discourses about the mistakes, achievements and adjustments of the experiences, and their impact on the undergraduate students and professors.en
dc.description.abstractO objetivo deste artigo é compartilhar reflexões sobre experiências de incorporação das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) no curso de Licenciatura em Letras-Português/Espanhol da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo. Tais reflexões decorrem de ações implementadas por algumas docentes do curso e se ancoram no compromisso de possibilitar aos futuros docentes vivenciar experiências práticas e reflexões teóricas que lhes proporcionem formação mais coerente com a circulação do conhecimento na sociedade contemporânea (M. Freire, 2009). Fundamentadas no desenvolvimento da capacidade reflexiva e crítica na formação docente (Freire, 1980, 1996; Dewey 1938/1963; Schön, 1992), e nas perspectivas apontadas por Buzato (2006, 2009), Valente e Silva (2006) e Masetto (2000) sobre o uso das TDIC no ensino e na formação de professores, discorremos sobre acertos, erros e necessidades de ajustes da experiência, seu impacto para os futuros docentes, bem como para as docentes ministrantes.pt
dc.format.extent102-134
dc.language.isopor
dc.publisherUniv Sao Paulo, Fac Filosofia
dc.relation.ispartofCaracol
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectteacher educationen
dc.subjectDICTen
dc.subjectdigital literaciesen
dc.subjectcritical awarenessen
dc.subjectautonomyen
dc.subjectFormação de professorespt
dc.subjectTDICpt
dc.subjectletramento digitalpt
dc.subjectconsciência críticapt
dc.subjectautonomiapt
dc.titleTDIC e formação docente: ampliação da sala de aula, consciência crítica e autonomiapt
dc.title.alternativeTDIC and teacher training: classroom expansion, critical awareness and autonomyen
dc.typeArtigo
dc.description.affiliationUniv Sao Paulo, Escola Filosofia Letras Ciencia Humanas, BR-05508 Sao Paulo, Brazil
dc.description.affiliationUniv Fed Sao Paulo, Escola Filosofia Letras Ciencias Humanas, Sao Paulo, Brazil
dc.description.affiliationUniv Sao Paulo, Prog Lingua Espanhola Literaturas Espanhola Hispa, BR-05508 Sao Paulo, Brazil
dc.description.affiliationPUCSP, Sao Paulo, Brazil
dc.description.affiliationUnifespUniv Fed Sao Paulo, Escola Filosofia Letras Ciencias Humanas, Sao Paulo, Brazil
dc.identifier.fileWOS000418126700005.pdf
dc.identifier.doi10.11606/issn.2317-9651.v0i13p102-134
dc.description.sourceWeb of Science
dc.identifier.wosWOS:000418126700005
dc.coverageSao Paulo Sp
dc.citation.issue13


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record