O "trabalho dobrado do livro": sobre o jornal Dobrabil, de Glauco Mattoso

O "trabalho dobrado do livro": sobre o jornal Dobrabil, de Glauco Mattoso

Alternative title The "duplicated work" of the book: on the journal Dobrabil by Glauco Mattoso
Author Scudeller, Gustavo Autor UNIFESP Google Scholar
Abstract Between 1977 and 1981, Glauco Mattoso (Pedro Jose Ferreira da Silva's penname) did one of the most unusual experiments with visual poetry ever tried in Brazilian literature by writing Jornal Dobrabil and distributing it via mail. With intermittent circulation, and initially conceived to be read in only one sheet of A(4) paper, typewritten in both sides, photocopied and folded into two, the fascicles were first published as a book still in 1981, and reedited in 2001 by Editora Iluminuras. This passage from newspaper to book as well as, and conversely, that from poetic craftsmanship to printing in Glauco Mattoso's work are the main focus of this article. Assuming that the newspaper, as a kind of work in progress, already generally implied the idea of a book, we seek to demonstrate how this idea reclaims a modern tradition of poetic reflection about the relations between the book and the press, and how that tradition founds the very idea of newspaper in Mattoso's poetic-literary pamphlet. In this study, we centre upon the French-Brazilian lineage of that tradition, of which Mallarme, in France, and one of the greatest disseminators of his oeuvre in Brazil, Haroldo de Campos, are two of the main names.

Entre 1977 e 1981, Glauco Mattoso (codinome literário de Pedro José Ferreira da Silva) levou a cabo uma das mais inusitadas experiências com a poesia e a prosa visuais já realizadas na literatura brasileira, ao escrever e distribuir, via correio, o seu Jornal Dobrabil. Inicialmente concebidos para serem lidos numa só folha de papel A4, batida à máquina em frente e verso, xerocopiada e dobrada ao meio, com tiragem e ordem irregulares, os fascículos do jornal foram reunidos pela primeira vez em livro ainda em 1981, e reeditados, em 2001, pela Editora Iluminuras. Essa passagem do jornal ao livro conjunta e inversamente à passagem do artesanato poético para a edição impressa na obra de Glauco Mattoso é a questão que mais imediatamente nos interessa aqui. Partindo da hipótese de que, sendo uma espécie de work in progress, o jornal já presumiria em sua concepção geral uma ideia de livro, procuraremos demonstrar como essa ideia remonta a uma tradição moderna de reflexão poética sobre as relações entre o livro e a imprensa e como essa tradição funda a própria ideia de jornal no panfleto poético-literário de Glauco. Neste caso, privilegiaremos a linhagem franco-brasileira dessa tradição, da qual Mallarmé, na França, e Haroldo de Campos, um dos maiores divulgadores de sua obra no Brasil, são dois nomes cruciais.
Keywords ideia of book
newspaper
poetic craftsmanship
Ideia do livro
Jornal
Artesanato poético
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-coverage Campinas
Language Portuguese
Date 2017
Published in Remate De Males. Campinas, v. 37, n. 1, p. 137-158, 2017.
ISSN 0103-183X (Sherpa/Romeo, impact factor)
Publisher Univ Estadual Campinas, Inst Estudos Linguagem
Extent 137-158
Origin https://doi.org/10.20396/remate.v37i1.8647524
Access rights Open access Open Access
Type Article
Web of Science ID WOS:000424597600008
URI https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/55339

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