The transtheoretical model and substance dependence: theoretical and practical aspects

Nenhuma Miniatura disponível
Data
2009-12-01
Autores
Vilela, Fabiana Andrioni de Biaze [UNIFESP]
Jungerman, Flavia Serebrenic [UNIFESP]
Laranjeira, Ronaldo [UNIFESP]
Callaghan, Russel
Orientadores
Tipo
Artigo
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Resumo
OBJECTIVE: This paper aims to present and discuss the Transtheoretical Model and its importance for the treatment of substance abuse disorders. METHOD: A literature review was made based on articles from the last 10 years in substance use with human subjects found in PubMed (Medline) and the Scientific Electronic Library Online, as well as on the main books written by the creators of the model. From the initial collection of articles related to the Transtheoretical Model, the University of Rhode Island Assessment and substance abuse, those related to other health conditions were excluded. Although articles related to hospitalization were also excluded, as were those related to the Minnesota Model, treatment proposals were included. RESULTS: Although the TTM has been studied for over 20 years, new concerns regarding the initial idea continue to arise. Such concerns include the cross-sectional design of studies employing the model, as well as the prescriptive versus descriptive point of view. DISCUSSION: The review of the Transtheoretical Model brought intentional behavior change to light, which could broaden the understanding of addictive behaviors. Together with its concepts of processes and stages of change, the Transtheoretical Model provides professionals with the idea that the effectiveness of therapy is dependent upon the capability of the therapist to match the technique to the current motivational stage of the patient in the process of change. This demonstrates the importance of identifying the stage of change of the patient when they present for treatment. Here, we describe the principal elements of the Transtheoretical Model, as well as the instruments currently used to identify the stage of change. Finally, criticisms and limitations of the model are discussed.
OBJETIVO: Este artigo tem como objetivos a apresentação e discussão do Modelo Transteórico e sua importância para o tratamento da dependência química. MÉTODO: Foi feita revisão de literatura baseada em artigos dos últimos 10 anos sobre abuso de substâncias com sujeitos humanos encontrados no PubMed (Medline) e a Scientific Electronic Library Online, bem como as principais obras dos idealizadores da Teoria. Dos artigos encontrados inicialmente sobre o Modelo, University of Rhode Island Assessment e dependência química, aqueles relacionados a outras condições de saúde foram excluídos. Propostas de tratamento foram consideradas (exceto Modelo Minnesota e internação). RESULTADOS: Novas diretrizes surgem sobre a idéia inicial da teoria, apesar da mesma já ser estudada há mais de 20 anos: estudos transversais empregando o modelo, bem como a avaliação do potencial prescritivo ou descritivo do mesmo. DISCUSSÃO: Esta teoria enfoca a mudança intencional de comportamento, o que ampliou a compreensão dos comportamentos aditivos. O Modelo Transteórico sugere aos profissionais que a efetividade do tratamento depende da capacidade do mesmo de aplicar a técnica adequada à situação motivacional do paciente no processo de mudança. Isto demonstra porque é tão importante identificar o estágio de mudança do paciente quando este ingressa no tratamento. O artigo descreve os principais elementos da teoria bem como os principais instrumentos usados atualmente para identificar os estágios. Por fim, são discutidas as críticas e as limitações do modelo.
Descrição
Citação
Revista Brasileira de Psiquiatria. Associação Brasileira de Psiquiatria - ABP, v. 31, n. 4, p. 362-368, 2009.