Caracterização do jogo simbólico em deficientes auditivos: estudo de casos e controles

Show simple item record

dc.contributor.author Quintas, Taiana D' Ávila
dc.contributor.author Curti, Luana Mota
dc.contributor.author Goulart, Bárbara Niegia Garcia De
dc.contributor.author Chiari, Brasilia Maria [UNIFESP]
dc.date.accessioned 2015-06-14T13:41:20Z
dc.date.available 2015-06-14T13:41:20Z
dc.date.issued 2009-12-01
dc.identifier http://dx.doi.org/10.1590/S0104-56872009000400007
dc.identifier.citation Pró-Fono Revista de Atualização Científica. Pró-Fono Produtos Especializados para Fonoaudiologia Ltda., v. 21, n. 4, p. 303-308, 2009.
dc.identifier.issn 0104-5687
dc.identifier.uri http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5411
dc.description.abstract BACKGROUND: children with hearing loss do not acquire language at the same time nor at the same rate of normal hearing children because the learning process of oral language is essentially auditory. Child development consists in gradually acquiring motor and psychocognitive abilities. Entering the symbolic world is decisive for the child to reach higher levels of linguistic complexity. AIM: to correlate symbolic play and aspects of child development in deaf children and in hearing children. METHOD: participants of this study were 32 children, of both genders, with ages between 2 and 6 years, age matched. All participants were submitted to the Evaluation of Symbolic Maturation and to the Denver Developmental Screening Test II. Sixteen participants presented moderate to profound sensory-neural hearing loss and composed the research group (RG); the remaining 16 children had normal hearing and composed the control group (CG). RESULTS: symbolism was observed in the play of 81.25% of RG and in 87.5% of CG. In the Denver Developmental Screening Test II, 100% of the RG was classified as being at risk. As for the CG, 94% of the children were classified as normal and the remaining 6% as being at risk (p<0.001). CONCLUSION: a similar performance was observed between the groups for symbolic play. However, in a qualitative analysis, the RG presented less complex symbolic play than the CG. It was observed that the RG presented a performance in the symbolic play compatible to its performance in aspects of personal-social, refined motor and gross motor control in the Denver Developmental Screening Test II. en
dc.description.abstract TEMA: crianças deficientes auditivas não adquirem linguagem no mesmo período e velocidade de uma criança normo-ouvinte, pois o aprendizado da linguagem oral é um evento essencialmente auditivo. O desenvolvimento da criança consiste na aquisição progressiva de habilidades motoras e psicocognitivas, e a entrada no mundo simbólico é fator preponderante para que a criança possa atingir os níveis de maior complexidade no domínio da linguagem. OBJETIVO: relacionar o jogo simbólico e aspectos do desenvolvimento infantil em crianças deficientes auditivas com seus pares ouvintes. MÉTODO: 32 crianças, de ambos os sexos, de 2 a 6 anos de idade, pareadas por idade, foram submetidas à Avaliação da Maturidade Simbólica e ao Teste de Triagem do Desenvolvimento de Denver II, sendo 16 deficientes auditivas neurossensorial de grau moderado a profundo (grupo pesquisa - GP) e 16 normo-ouvintes (grupo controle - GC). RESULTADOS: observou-se simbolismo na brincadeira de 81,25% do GP, enquanto que no GC isto ocorreu em 87,5%. No Teste de Denver II 100% do GP foi classificado como risco, e o GC apresentou 94% de crianças normais e 6% de risco (p < 0,001). CONCLUSÃO: observou-se desempenho semelhante nos dois grupos quanto ao jogo simbólico. Entretanto, numa análise qualitativa, o GP apresentou brincadeiras menos complexas que o GC. Observou-se que o GP apresentou desempenho no jogo simbólico compatível ao seu desempenho nos aspectos pessoal-social, motor fino-adaptativo e motor grosseiro do Teste de Denver II. pt
dc.format.extent 303-308
dc.language.iso por
dc.publisher Pró-Fono Produtos Especializados para Fonoaudiologia Ltda.
dc.relation.ispartof Pró-Fono Revista de Atualização Científica
dc.rights Acesso aberto
dc.subject Language development en
dc.subject Child development en
dc.subject Deafness en
dc.subject Symbolism en
dc.subject Desenvolvimento da Linguagem pt
dc.subject Desenvolvimento Infantil pt
dc.subject Deficiência Auditiva pt
dc.subject Simbolismo pt
dc.title Caracterização do jogo simbólico em deficientes auditivos: estudo de casos e controles pt
dc.title.alternative Characterization of symbolic play in deaf children: case and control studies en
dc.type Artigo
dc.contributor.institution Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.institution Centro de Estudos da Voz
dc.contributor.institution Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.contributor.institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliation Universidade de São Paulo
dc.description.affiliation Centro de Estudos da Voz
dc.description.affiliation Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.description.affiliation UNIFESP-EPM Departamento de Fonoaudiologia da Disciplina de Distúrbios da Comunicação Humana
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP, EPM, Depto. de Fonoaudiologia da Disciplina de Distúrbios da Comunicação Humana
dc.identifier.file S0104-56872009000400007.pdf
dc.identifier.scielo S0104-56872009000400007
dc.identifier.doi 10.1590/S0104-56872009000400007
dc.description.source SciELO



File

Name: S0104-56872009000400007.pdf
Size: 37.41Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

Statistics

My Account