Show simple item record

dc.contributor.authorAzevedo, Cristina Camelo de [UNIFESP]
dc.contributor.authorRibeiro, Maria Auxiliadora Teixeira
dc.contributor.authorBatista, Sylvia Helena Souza da Silva [UNIFESP]
dc.date.accessioned2015-06-14T13:41:16Z
dc.date.available2015-06-14T13:41:16Z
dc.date.issued2009-12-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000400009
dc.identifier.citationRevista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 4, p. 586-594, 2009.
dc.identifier.issn0100-5502
dc.identifier.urihttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5340
dc.description.abstractThis article presents the results of a study on humanist concepts and their contribution to medical training from the students' perspective in the School of Medicine at the Federal University in Alagoas, Brazil, from November 2006 to July 2007. The methodology included five focus groups in which statements by 73 students were recorded and subjected subsequently to discourse analysis. The results feature three aspects in: students' observations and experiences in the relationship to the institution and course and the feelings that emerge in their learning process; the student-faculty relationship during medical school; and the physician-patient relationship and physicians' interaction with others during their professional practice. The study detected elements that indicate a learning process interspersed with signs of dissatisfaction, irritation, impatience, and intolerance towards professors and their teaching methods and the institution. Humanization is not perceived in the teaching practices during medical training, although it is prioritized in the initial formal spaces of medical school.en
dc.description.abstractEste artigo apresenta uma pesquisa que analisa as concepções de humanismo e suas contribuições para a formação médica, na ótica discente, no âmbito do curso de Medicina da Universidade Federal de Alagoas, no período compreendido de novembro de 2006 a julho de 2007. A metodologia escolhida foi a de realização de cinco grupos focais, nos quais foram coletados os depoimentos de 73 estudantes, analisados posteriormente por meio de referencial sobre as práticas discursivas. Os resultados encontrados destacam três aspectos acerca do que o estudante observa e vivencia: na relação com a instituição, o curso e os sentimentos que surgem no seu processo como aprendiz; sobre a relação aluno-professor no curso médico; e, por fim, sobre a relação médico-paciente e demais pessoas com quem o médico interage em seu exercício profissional. Surgiram elementos indicativos de um aprendizado entremeado de sinais de contrariedade, irritação, impaciência e intolerância com os professores e seus métodos e com a instituição. A humanização não é sentida nas práticas pedagógicas da formação médica, embora seja priorizada nos espaços formais iniciais do curso médico.pt
dc.format.extent586-594
dc.language.isopor
dc.publisherAssociação Brasileira de Educação Médica
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação Médica
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectHumanismen
dc.subjectHumanization of Assistanceen
dc.subjectStudent's, Medicalen
dc.subjectEducation, Medicalen
dc.subjectPhysician-Patient Relationsen
dc.subjectHumanismopt
dc.subjectHumanização da assistência hospitalarpt
dc.subjectEstudantes de Medicinapt
dc.subjectEducação médicapt
dc.subjectRelações médico-pacientept
dc.titleO humanismo na perspectiva de estudantes de Medicina da UFALpt
dc.title.alternativeHumanism from the perspective of medical students at UFALen
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de Alagoas
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUniversidade Federal de Alagoas
dc.description.affiliationUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUnifespUNIFESP
dc.identifier.fileS0100-55022009000400009.pdf
dc.identifier.scieloS0100-55022009000400009
dc.identifier.doi10.1590/S0100-55022009000400009
dc.description.sourceSciELO


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record