O ciclo dos protestos anticapitalistas globais: dos zapatistas ao Ocupa Sampa

View/ Open
Date
2018-02-20Author
Rodrigues, Marcelo Netto [UNIFESP]
Advisor
Maciel, Debora Alves [UNIFESP]Type
Dissertação de mestradoMetadata
Show full item recordAbstract
This dissertation investigates three hypotheses: 1) that, since 1994, we have been living in a long cycle of global anti-capitalist protests which would have the Zapatismo – and not Seattle – as its initiator movement; 2) that spin-off movements would have emerged from it: not only the anti-globalization movement, but also those most recent ones, like 15M-Indignados and Occupy Wall Street or still its São Paulo version, the Ocupa Sampa movement – that, in 2011, maintained a camp for 41 days in the Anhangabaú Valley and which this research explores in more details; and 3) that, in the end, such protests would not only have been using the countercultural, anarchist and autonomous
repertoires, as the literature has shown, but also a repertoire coming from Liberation Theology, which is diluted in the composition of the Zapatista repertoire. By demonstrating the decisive role played by Liberation Theology in the route change the Zapatista Army of National Liberation [EZLN] had to go through – being forced to abandon its original marxist-maoist approach in favour of a horizontal way of organising similar to that one from the Basis Ecclesial Communities (CEBs) –, this dissertation argues that, without the presence of Liberation Theology on its genesis, the Zapatismo would hardly have been successful in setting in motion a cycle of protests; as well as least likely to have been welcomed by the “new left” which emerges after the fall of the Berlin Wall as its greatest inspiration. Este trabalho investiga três hipóteses: 1) a de que, desde 1994, estaríamos vivendo um longo ciclo de protestos anticapitalistas globais, que teria no zapatismo – e não em Seattle – o seu movimento iniciador; 2) a de que, a partir dele, teriam surgido movimentos derivados: não só o antiglobalização, mas também movimentos mais recentes, como o 15M-Indignados, o Occupy Wall Street ou ainda a sua versão paulistana, o Ocupa Sampa – que, em 2011, manteve um acampamento por 41 dias no Vale do Anhangabaú e sobre o qual esta pesquisa se debruça em maiores detalhes; e, 3) a de que, por fim, tais protestos estariam não só fazendo uso dos repertórios contracultural, anarquista e autônomo, como a literatura já vem demonstrando, mas também de um repertório proveniente da Teologia da Libertação, que se encontra diluído na composição do repertório zapatista. Ao demonstrar o papel decisivo que a Teologia da Libertação exerceu na mudança de rota que o Exército Zapatista de Libertação Nacional [EZLN] teve que tomar – fazendo com que este se visse obrigado a abandonar a sua abordagem marxistamaoísta original e passasse a se organizar sob uma lógica horizontal semelhante a das Comunidades Eclesiais de Base (CEBs) –, esta dissertação argumenta que, sem a presença da Teologia da Libertação em sua gênese, o zapatismo dificilmente teria obtido sucesso de ter posto em marcha um ciclo de protestos; assim como, muito menos, ter sido acolhido pela “nova esquerda” que surge após a derrubada do Muro de Berlim como sua maior inspiração.
Collections
- PPG - Ciências Sociais [210]