Autonomia E Sexualidade Entre Adolescentes Assistidos/As No Instituto Querô Em Santos/Sp

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Data
2017-05-19
Autores
Esteves, Gabriela [UNIFESP]
Orientadores
Silva, Cristiane Gonçalves da [UNIFESP]
Tipo
Dissertação de mestrado
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Resumo
This research sought to understand the notion of autonomy in the experience of sexuality among adolescents enrolled in Instituto Querô, an organization that works with young people in the municipality of Santos / SP. It sought to examine what adolescents think about Sexual and Reproductive Rights and about access to public policies in the sphere of sexuality. We sought to understand the process of constructing the autonomy of these adolescents as subjects of their own sexuality. It is a qualitative research that used the semi-structured interview modality for data collection and content analysis, with a documentary approach and the use of theoretical categories to understand the themes sexuality, adolescence and autonomy. The study revealed that adolescents differently think about sexual and reproductive rights, about public policies for adolescents. The autonomy they are experiencing is in the process of being built and is still based on the decisions of the parents. Adolescents point to the lack of transversality of the theme sexuality in school and from a perspective that reduces it to heterosexuality. Access to pornography stood out among adolescents, but was negatively assessed as an incentive to idealize bodies and violence against women. The study pointed out that the Querô Institute promoted new knowledge to adolescents, making them more critical and reflexive, about their own rights as subjects.
Esta pesquisa buscou compreender a noção de autonomia na vivência da sexualidade entre adolescentes inseridos/as no Instituto Querô, organização que trabalha com jovens no município de Santos/SP. Procurou examinar o que pensam os/as adolescentes acerca dos Direitos Sexuais e Reprodutivos e sobre o acesso às políticas públicas na esfera da sexualidade. Buscou-se compreender o processo de construção da autonomia destes/as adolescentes na condição de sujeitos de sua própria sexualidade. É uma pesquisa qualitativa que utilizou a modalidade de entrevista semiestruturada para coleta de dados e análise de conteúdo, com abordagem documental e utilização de categorias teóricas para a compreensão dos temas sexualidade, adolescência e autonomia. O estudo revelou que os/as adolescentes pensam de modo distinto sobre Direitos Sexuais e Reprodutivos, sobre políticas públicas para adolescentes. A autonomia que vivenciam está em processo de construção e ainda agem pautados/as nas decisões dos pais. Os/as adolescentes apontam para falta de transversalidade do tema sexualidade na escola e de uma perspectiva que a reduz à heterossexualidade. O acesso à pornografia destacou-se entre os/as adolescentes, mas foi avaliada negativamente, como incentivo a uma idealização dos corpos e à violência contra a mulher. O estudo apontou que o Instituto Querô promoveu novos conhecimentos aos/as adolescentes, tornando-os mais críticos e reflexivos, sobre seus próprios direitos como sujeitos.
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