Avaliação das universidades brasileiras e contribuição da área da saúde

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Data
2017-11-30
Autores
Gamba, Estêvão André Cabestre [UNIFESP]
Orientadores
Meneghini, Rogério [UNIFESP]
Tipo
Tese de doutorado
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Resumo
Research universities are strategic for the scientific development of emerging countries like Brazil. This thesis aims to contribute to subsidize the identification of research universities in Brazil, as well as to evaluate the contribution of the large area of Health Sciences to the scientific production of these universities. Identifying Brazilian research universities can contribute to a system of organization of higher education, at undergraduate and postgraduate level, capable of inducing the growth of scientific production and the training of human resources in research with the institutions that have them as missions main. Rankings are important tools for enabling universities, managers and society to think about the directions of higher education worldwide, regionally and nationally, in the most diverse fields. The positioning of a university in a ranking should not be a goal from which the research processes are oriented, even though the latter are linked to the national and institutional scientific cultures. Research universities should be evaluated with more robust indicators for research, while for teaching universities, we can adopt more lenient indicators for research and more robust for teaching. The results analyzed showed that the Brazilian research universities do not necessarily find in the area of health sciences the basis of the production of scientific knowledge that characterizes them.
Universidades de pesquisa são estratégicas para o desenvolvimento de países emergentes como o Brasil. Esta tese objetiva contribuir para subsidiar a identificação das universidades potencialmente orientadas à pesquisa no Brasil, bem como avaliar o aporte da grande área das Ciências da Saúde à produção científica dessas universidades. Identificar as universidades de pesquisa brasileiras pode contribuir para um sistema de organização do ensino superior, em nível de graduação e pósgraduação, capaz de induzir o crescimento da produção cientifica e a formação de recursos humanos em pesquisa junto às instituições que as tem como missões principais. Rankings são importantes instrumentos por permitirem que as universidades, gestores e sociedade possam pensar sobre os rumos do ensino superior mundialmente, regionalmente e nacionalmente, nos mais diversos âmbitos. O posicionamento de uma universidade num ranking não deve ser uma meta a partir da qual são orientados os processos de pesquisa, mesmo porque estes últimos são vinculados às culturas científicas nacionais e institucionais. As universidades de pesquisa devem ser avaliadas com indicadores mais robustos para pesquisa, enquanto para as universidades de ensino podem ser adotados indicadores mais brandos para pesquisa e mais robustos para ensino. Os resultados analisados evidenciaram que as universidades brasileiras de pesquisa, não necessariamente, têm na área das ciências da saúde a base da produção de conhecimento que as caracteriza.
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