• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Enfermagem (EPE)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - Enfermagem
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Enfermagem (EPE)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - Enfermagem
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Epidemiologia Para Graduação Em Enfermagem: Processo Ensino-Aprendizagem

Thumbnail
Date
2017-03-29
Author
Kolchraiber, Flavia Cristiane [UNIFESP]
Advisor
Gamba, Monica Antar [UNIFESP]
Type
Dissertação de mestrado
Metadata
Show full item record
Abstract
Objective: To evaluate the implementation of a pedagogical practice in the course of epidemiology of an undergraduate degree in nursing from a public university. Method: This is an interventional prospective study in order to contribute to the training of nurses for graduation oriented by critical Epidemiology, from the student's worldview towards the theoretical conception of science. The study was divided into three stages: a literature review to search for new pedagogical practices, a field recognition to systematize pedagogical proposals and development to implement and evaluate a new course. Results: the implementation of the new pedagogical practice proved effective for Epidemiology learning. The characterization of the study population pointed out that 67 participants (91%) were female, 54% predominantly between 20 and 29 years. Prior knowledge of the epidemiology evidenced in the nuclei of meaning, was mostly clinical/ biological: 41.1%. The teaching methodology potentiated scientifical knowledge for 80% of students, both critically and reflexively for 29.7% of the students, followed by 26.7% and 23.7%, motivating and generating teamwork respectively. Conclusion: Although few studies about the learning process of Epidemiology in nursing, the effective systematization of educational proposals that occurs through teaching based on significant relearning, broadening horizons, longitudinality and affection, has the power to increase curiosity about the process of teaching and learning of this science, thus increasing the interest in the subject and contributing to the formation of more critical professionals, creative and active.
 
Objetivo: avaliar a implantação de estratégia pedagógica na Unidade Curricular de Epidemiologia do curso de graduação em Enfermagem de uma Universidade Pública. Método: Trata-se de um estudo intervencional e prospectivo com a finalidade de contribuir com a formação de enfermeiras durante a graduação, sob o foco da Epidemiologia crítica, partindo da visão de mundo do educando para a concepção teórica sobre a ciência. O estudo foi dividido em três etapas: revisão de literatura para busca de estratégias pedagógicas, reconhecimento de campo para sistematização da estratégia de ensino-aprendizagem e desenvolvimento para implantação e avaliação de Unidade Curricular. Resultados: demonstraram que a implantação da nova prática didático-pedagógica foi efetiva quanto à aprendizagem da Epidemiologia. A caracterização da população de estudo apontou que dos 67 participantes, 91% eram do sexo feminino, 54% predominantemente de 20 a 29 anos. O conhecimento prévio da Epidemiologia evidenciado nos núcleos de significados foi majoritariamente clínico/biológico: 41,1%. A estratégia de ensino-aprendizagem utilizada potencializou o conhecimento da ciência para 80% dos estudantes, sendo 29,7% de forma crítica e reflexiva, 26,7% motivou e gerou trabalho em equipe para 23,7%. Conclusão: Apesar de poucos estudos existentes a respeito do processo ensino-aprendizagem de Epidemiologia em Enfermagem, uma sistematização efetiva de estratégias pedagógicas que ocorra por meio do ensino com base na aprendizagem significativa, ampliação de horizontes, longitudinalidade e amorosidade tem poder para aumentar a curiosidade quanto ao processo de ensino-aprendizagem dessa ciência, o interesse sobre o tema e, assim, contribuir para a formação de profissionais mais críticos, criativos e ativos.
 
Keywords
Epidemiology
Nursing Education
Learning
Teaching
Epidemiologia
Educação Em Enfermagem
Aprendizagem
Ensino
URI
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/50470
Collections
  • PPG - Enfermagem [655]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV