O mundo da criança portadora de asma grave na escola
Date
2009-01-01Author
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amalia [UNIFESP]
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]
Type
ArtigoISSN
0103-2100Is part of
Acta Paulista de EnfermagemDOI
10.1590/S0103-21002009000700015Metadata
Show full item recordAlternative Title
Daily life of children with acute asthma in school settingsEl mundo del niño portador de asma grave en la escuela
Abstract
OBJECTIVES: To understand the meaning of asthma and its implications in daily life of children with acute asthma and their family in school settings. METHODS: A qualitative case study with 3 children from a pediatric outpatient clinic of a hospital in the municipal district of São Paulo. Data were collected through participant observation, interviews, and therapeutic play. RESULTS: Treatment demands and frequency of asthma crisis affected the daily life of the children in school settings: missing classes, decreased opportunity to learn, restrictions on type of plays, and conflicting interactions with the other children. FINAL CONSIDERATIONS: There is need for health care providers and teachers to work together in order to guarantee those children formal education and quality social interactions. OBJETIVO: Comprender el significado que el niño asmático grave y su familia atribuyen a la enfermedad y sus implicancias en la escuela. MÉTODOS: Se trata de un estudio de caso cualitativo, desarrollado en el consultorio externo de pediatría de un hospital del Municipio de São Paulo. Fueron estudiados tres niños y sus familiares, utilizando la observación participante, entrevista y juego terapéutico dramático. RESULTADOS: Las demandas del tratamiento y las frecuentes crisis de asma influenciaron en el cotidiano del niño en la escuela como: falta a las clases; dejar de aprender; restricción en los juegos y relación conflictiva con sus colegas. CONSIDERACIONES FINALES: Teniendo en vista las dificultades encontradas por los niños para frecuentar a la escuela y convivir con sus colegas, se recomineda un trabajo conjunto entre los profesionales de salud y de educación, asegurando la manutención de la educación formal y de la convivencia social saludable. OBJETIVO: Compreender o significado que a criança asmática grave e sua família atribuem à doença e suas implicações na escola. MÉTODOS: Estudo de caso qualitativo, desenvolvido no ambulatório de pediatria de um hospital do Município de São Paulo. Foram estudadas três crianças e seus familiares, utilizando observação participante, entrevista e brinquedo terapêutico dramático. RESULTADOS: As demandas do tratamento e as freqüentes crises de asma influenciaram no cotidiano da criança na escola como: falta às aulas; deixar de aprender; restrinção nas brincadeiras e relacionamento conflituoso com colegas. CONSIDERAÇÕES FINAIS: Tendo em vista as dificuldades encontradas pelas crianças em freqüentar a escola e conviver com os colegas, recomenda-se um trabalho conjunto entre os profissionais de saúde e da educação, assegurando a manutenção da educação formal e do convívio social salutar.
Citation
Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 22, n. spe, p. 921-927, 2009.Keywords
Hospitals,teachingAsthma
Pediatric nursing
Play and playthings
Hospitais escola
Asma
Enfermagem pediátrica
Jogos e brinquedos
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