Sucesso e evasão em cursos de especialização a distância na área da saúde da UNIFESP

Date
2014-06-30Author
Garbe, Gisele Grinevicius [UNIFESP]
Advisor
Sigulem, Daniel Sigulem [UNIFESP]Type
Tese de doutoradoMetadata
Show full item recordAbstract
Objective: Investigate factors associated with adoption (success) of students in the specialization courses in Nursing Management, Prenatal Care, Health and Indigenous and in Health Management, offered in distance education mode from the Federal University of São Paulo at Open University System of Brazil. Methods: After the closure of the four courses of specialization defined for the study, we applied an instrument specially developed for this study, to investigate the following members to the success of students in courses factors: experience, interest, relevance to professional activity, organization, satisfaction and adequacy. We also investigated the participation factor in travel, measured by collecting information on the course management environments. The information of the 439 students who answered the survey were subjected to statistical analysis for the association of factors to the success of students in the courses could be evaluated. Analyses were performed separately for each course and also for all four strokes. Results: The organization factor was a predictor of success in both the analysis of the four courses together as each course separately. In the analysis of the set of four courses the factors experience and the course offered in distance mode category were also predictors of success, reducing and increasing the chance of approval respectively. In the course Management in Nursing, beyond the organization, the experience proved predictive factor increasing the chance of success and the relevance factor was a predictor reducing the chance of this outcome. In the course of Indigenous Health, besides organizing the adequacy factor was a predictor of success. In analyzes seeking association between factors and success was not considered the participation factor in the course because it showed divergent parameters. Conclusions: A statistical model for the prediction of success was developed and among the covariates studied predictors of student success have been identified in the set of four courses and each separately. Objetivo: Investigar fatores associados à aprovação (sucesso) de alunos nos cursos de Especialização em Gestão em Enfermagem, Especialização em Cuidado Pré-Natal, Especialização em Saúde Indígena e Especialização em Gestão em Saúde, oferecidos na modalidade de educação a distância pela Universidade Federal de São Paulo por meio do Sistema Universidade Aberta do Brasil. Métodos: Após o encerramento dos quatro cursos de especialização definidos para participar do estudo, foi aplicado um instrumento desenvolvido especialmente para esta pesquisa, para investigação dos seguintes fatores associados ao sucesso dos alunos nos cursos: experiência, interesse, relevância para atividade profissional, organização, satisfação e adequação. Também foi investigado o fator participação no curso, mensurado por meio da coleta de informações nos ambientes de gestão dos cursos. As informações dos 439 alunos que responderam a pesquisa foram submetidas à análise estatística para que a associação dos fatores ao sucesso dos alunos nos cursos pudesse ser avaliada. As análises foram realizadas para cada curso separadamente e também para o conjunto dos quatro cursos. Resultados: O fator organização foi preditor de sucesso tanto na análise dos quatro cursos em conjunto como em cada curso separadamente. Na análise dos quatro cursos em conjunto os fatores experiência e a categoria curso ofertado na modalidade a distância também foram preditores de sucesso, reduzindo e aumentando a chance de aprovação respectivamente. No curso de Especialização em Gestão em Enfermagem, além da organização, o fator experiência se mostrou preditor aumentando a chance de sucesso e o fator relevância foi preditor reduzindo a chance desse desfecho. No curso de Especialização em Saúde Indígena, além da organização, o fator adequação foi preditor de sucesso. Nas análises buscando associação entre os fatores e o sucesso não foi considerado o fator participação no curso, pois este apresentou parâmetros destoantes. Conclusões: Foi desenvolvido um modelo estatístico para a predição de sucesso e dentre as covariáveis estudadas foram identificados os preditores de sucesso dos alunos nos quatro cursos analisados em conjunto e separadamente.
Citation
GARBE, Gisele Grinevicius. Sucesso e evasão em cursos de especialização a distância na área da saúde da UNIFESP. 2014. 172 f. Tese (Doutorado) - Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), São Paulo, 2014.Keywords
distance educationdropout in distance education
success in distance education
planning in distance education
higher education
educação a distância
evasão em educação a distância
sucesso em educação a distância
planejamento em educação a distância
ensino superior
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Educação À Distância (Ead) E Cibercultura: Para Além Da Reprodução Na Educação
Pacheco, Frederico Reis [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-01-31)The aim of this study is to evaluate new forms of teaching mediated by technology (in particular Distance Learning for higher education), in terms of its potentialities and limitations, in a reflexive philosophical way. ...
-
Educação médica continuada online: potencial e desafios no cenário brasileiro
Leite, Maria Teresa Meirelles [UNIFESP]; Carlini, Alda Luiza; Ramos, Monica Parente [UNIFESP]; Sigulem, Daniel [UNIFESP] (Associação Brasileira de Educação Médica, 2010-03-01)With the intense production and publication of scientific information, it has become difficult for medical professionals to keep up-to-date using only the traditional resources. It is urgent to be come familiar with and ...
-
Intervenções de desenvolvimento docente na graduação em instituições de ensino superior em saúde: uma revisão sistemática
Silva, Paulo Ricardo Giusti da [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014)Contexto: As pesquisas na área de desenvolvimento docente em saúde são amplas e envolvem estudos de caráter qualitativo e quantitativo, de acordo com o tipo de pergunta a ser respondida. No que tange ao desenvolvimento ...