How do we know whether there has been progress in teacher autonomy?

How do we know whether there has been progress in teacher autonomy?

Alternative title Como sabemos se houve progresso na autonomia do professor?
Author Sprenger, Terezinha Maria Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract This paper presents a case study to illustrate how activity theory (Leontiev 1978; Engeström 1987, 1999) and the expansive learning framework (Engeström 1987, 1999) were used to evaluate the development of teacher autonomy in an online course on preparing EFL classroom materials. It is assumed that the learning by expansion model is similar to conscientização (Freire 1980, 1982), a key element in the development of teacher autonomy, according to the perspective in the study.

Este trabalho tem como objetivo apresentar um estudo de caso que ilustra como a teoria da atividade (Leontiev 1978; Engeström 1987, 1999) e o modelo de aprendizagem por expansão (Engeström 1987, 1999) foram usados para avaliar o desenvolvimento da autonomia de professores alunos em um curso on-line voltado para a preparação de materiais didáticos visando ao ensino-aprendizagem da língua inglesa. Parte-se do princípio de que o processo de aprendizagem por expansão assemelha-se à conscientização (Freire 1980, 1982), elemento considerado fundamental no processo de desenvolvimento da autonomia, conforme a perspectiva adotada no estudo.
Keywords teacher autonomy
conscientização
activity theory
learning by expansion
autonomia do professor
conscientização
teoria da atividade
aprendizagem por expansão
Language English
Date 2008-01-01
Published in DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP, v. 24, n. spe, p. 577-599, 2008.
ISSN 0102-4450 (Sherpa/Romeo)
Publisher Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
Extent 577-599
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0102-44502008000300010
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0102-44502008000300010 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4181

Show full item record




File

Name: S0102-44502008000300010.pdf
Size: 3.448Mb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account