Doctoral education in nursing in Brazil

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Data
2008-07-01
Autores
Rodrigues, Rosalina Aparecida Partezani
Erdmann, Alacoque Lorenzini
Silva, Isilia Aparecida
Fernandes, Josicelia Dumet
Araujo, Thelma Leite
Vianna, Lucila Amaral Carneiro [UNIFESP]
Santos, Rosangela da Silva
Lopes, Marta Julia Marques
Orientadores
Tipo
Artigo
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Resumo
This study aimed to present the trajectory of doctoral education in nursing in Brazil from 1981 to 2004. A descriptive and analytical study was carried out, using documents available at the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education, a body responsible for the recognition, evaluation and coordination of graduate studies in Brazil, Data analysis revealed that there are 13 doctoral courses in nursing, most of which are concentrated in the Southeast (69.20%), and that teaching and scientific production have been influenced by demographic and epidemiological transitions and by historical, social and political movements. Knowledge production is related to Nursing Care, Health Management and Practices and Theoretical Foundations of Care. Doctoral programs have prepared leaders in the fields of education, research and public policy development, in health institutions as well as in public policies, health institutions and governmental entities.
O objetivo do trabalho foi apresentar a trajetória da educação do doutorado em Enfermagem no Brasil de 1981 a 2004. Estudo descritivo, analítico que utilizou dados documentados pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Nível Superior (CAPES/MEC), órgão responsável pelo reconhecimento, avaliação e coordenação de estudos de pós-graduação no Brasil. A análise dos dados evidenciou que há treze cursos de doutorado em Enfermagem, com concentração na região sudeste (69,2%), e que o ensino e a produção científica tem sido influenciados pela transição demográfica, epidemiológica e pelos movimentos históricos, sociais e políticos. A produção do conhecimento está relacionada à assistência de Enfermagem, Gestão e Práticas de Saúde e Fundamentos Teóricos do Cuidar. O programa de Doutorado tem preparado líderes em educação, pesquisa e desenvolvimento de políticas públicas, em instituições de saúde e órgãos governamentais.
Descrição
Citação
Revista Latino-americana de Enfermagem. Ribeirao Preto: Univ São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirao Preto, v. 16, n. 4, p. 665-671, 2008.