Programa educativo em esquistossomose: modelo de abordagem metodológica

View/ Open
Date
2004-06-01Author
Ribeiro, Patrícia de Jesus [UNIFESP]
Aguiar, Luciane Aparecida Köpke de [UNIFESP]
Toledo, Carlos Fischer de [UNIFESP]
Barros, Sonia Maria Oliveira de [UNIFESP]
Borges, Durval Rosa [UNIFESP]
Type
ArtigoISSN
0034-8910Is part of
Revista de Saúde PúblicaDOI
10.1590/S0034-89102004000300012Metadata
Show full item recordAlternative Title
Educational program in schistosomiasis: a model for a methodological approachAbstract
OBJECTIVE: Lack of knowledge is one of the factors responsible for the persistence of infectious diseases in Brazil. This study had the objective of developing, implementing and evaluating a low-cost educational program using schistosomiasis patients as a model. METHODS: This was a descriptive study developed using a population of healthy people (group 1) and schistosomiasis patients (groups 2 and 3), with 20 individuals in each group. Teaching material (illustrated manual and album of leaflets) and a questionnaire consisting of 17 questions to evaluate the groups' knowledge were devised. The questionnaire was applied to groups 1 and 2 before and to group 3 after the educational program. The variables studied were the educational program, level of schooling, age, clinical form of schistosomiasis, symptoms, and the subject's performance when answering the questionnaire. For the statistical analysis, Fisher's exact test and variance analysis with one fixed factor were utilized. RESULTS: The educational program was evaluated in the form of four topics: cycle, clinical presentation, treatment and prevention of the disease. The median number of correct responses to the questionnaire was higher for group 3 than for groups 1 and 2, for all the topics dealt with. This median was also higher for group 2 than for group 1, for all topics except for the item prevention. CONCLUSIONS: The educational process applied was efficient and improved the knowledge of the disease. It may provide an effective low-cost methodological model that can also be applied to combating other endemic diseases. OBJETIVO: A falta de conhecimento é um dos fatores relacionados à persistência de doenças infecciosas no Brasil. O presente estudo tem como objetivo desenvolver, implementar e avaliar um programa educativo de baixo custo, usando como modelo portadores de esquistossomose. MÉTODOS: Estudo descritivo desenvolvido com população constituída por pessoas saudáveis (grupo 1) e esquistossomóticos (grupos 2 e 3), com 20 indivíduos em cada grupo. Foi elaborado material didático (manual ilustrado e álbum seriado) e um questionário de 17 questões para avaliar o conhecimento nos grupos. Nos grupos 1 e 2, o questionário foi aplicado antes e no grupo 3, depois do programa educativo. As variáveis estudadas foram: programa educativo, nível de escolaridade, idade, forma clínica da esquistossomose e sintomatologia e o desempenho dos indivíduos na resposta ao questionário. Para a análise estatística foram utilizados o teste exato de Fisher e análise de variância com um fator fixo. RESULTADOS: O programa educativo foi avaliado em quatro tópicos: ciclo, clínica, tratamento e prevenção da doença. Verificou-se que o grupo 3 apresentou mediana de respostas certas superior aos grupos 1 e 2 em todos os tópicos abordados. O grupo 2 apresentou mediana de respostas certas superior ao grupo 1 em todos os tópicos, exceto em relação ao tópico prevenção. CONCLUSÕES: O processo educativo aplicado foi eficiente, melhorou o conhecimento sobre a doença, podendo constituir-se num modelo de atuação efetiva e de baixo custo que também pode ser aplicado no combate a outras endemias.
Citation
Revista de Saúde Pública. Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, v. 38, n. 3, p. 415-421, 2004.Keywords
Health educationSchistosomiasis
Outpatient attendance
Nursing in community health
Knowledge, attitudes and practice
Questionnaires
Educação em saúde
Esquistossomose
Assistência ambulatorial
Enfermagem em saúde comunitária
Conhecimentos, atitudes e prática
Questionários
Collections
- EPM - Artigos [16920]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
I Diretriz brasileira de cardio-oncologia pediátrica da Sociedade Brasileira de Cardiologia
Seber, Adriana [UNIFESP]; Miachon, Adriana Siviero [UNIFESP]; Tanaka, Ana Cristina Sayuri; Spinola-Castro, Angela Maria [UNIFESP]; Carvalho, Antonio Carlos [UNIFESP]; Petrilli, Antonio Sergio [UNIFESP]; Macedo, Carla Renata Pacheco Donato [UNIFESP]; Nars, Clarissa Carvalho Fongaro [UNIFESP]; Terzian, Claudia Naufel [UNIFESP]; Castro Junior, Claudio Galvão de; Santos, Cleusa Cavalcanti Lapa; Guerra, Cristina Chaves dos Santos; Silva, Dafne Cardoso Bourguignon da [UNIFESP]; Bassi, Débora Ugayama; Azeka, Estela; Feitosa, Fabiana Aragão; Hamamoto, Fernando [UNIFESP]; Szarf, Gilberto [UNIFESP]; Lederman, Henrique Manoel [UNIFESP]; Rigon Junior, Humberto João; Jatene, Ieda Biscegli; Mota, Isabele Coelho Fonseca da; Perrud, Jeferson Adriano [UNIFESP]; Soares Junior, José; Gutierrez, Julián Arango; Perin, Juliana Pepe Marinho [UNIFESP]; Soares, Juliana dos Santos [UNIFESP]; Catani, Liane Hulle; Tsai, Liliana Yu [UNIFESP]; Vianna, Livia Cristina [UNIFESP]; Paiva, Marcelo Goulart; Santos, Marcelo José; Ishigai, Marcia Marcelino de Souza [UNIFESP]; Diógenes, Maria Suely Bezerra [UNIFESP]; Alves, Maria Teresa de Seixas [UNIFESP]; Piedade, Maria Tereza Castro [UNIFESP]; Parreiras, Mariana; Cypriano, Mônica [UNIFESP]; Negrini, Nilce da Silva [UNIFESP]; Campos Filho, Orlando [UNIFESP]; Figueiredo, Paula Andrade [UNIFESP]; Novaes, Paulo Eduardo [UNIFESP]; Camargo, Paulo Roberto [UNIFESP]; Maia, Priscila dos Santos [UNIFESP]; Petrilli, Renata [UNIFESP]; Arduini, Rodrigo Genaro [UNIFESP]; Gouveia, Roseane Vasconcelos [UNIFESP]; Teruya, Suzana Barbosa Miranda [UNIFESP]; Moisés, Valdir Ambrósio [UNIFESP]; Morais, Vera Lúcia Lins de (Sociedade Brasileira de Cardiologia - SBC, 2013-05-01) -
Guerras culturais em verde e amarelo
Arantes, Pedro Fiori [UNIFESP]; Okuma, André [UNIFESP]; Nascimento, Giulia dos Santos [UNIFESP]; Melo, Keyla Vasconcelos de [UNIFESP]; Lorena, Diego [UNIFESP]; Alves, Amanda [UNIFESP]; Brait, Ana Laura [UNIFESP]; Alves, Gustavo Almeida [UNIFESP]; Fernandes, Cristina Naiara [UNIFESP]; Avelino, Larissa [UNIFESP]; Paloma, Oliveira [UNIFESP]; Bertellotti, André Zaparoli [UNIFESP]; Carreño, Rebeca Nieves Inostroza [UNIFESP]; Feo, Amanda [UNIFESP]; Andrade, Bruna [UNIFESP]; Garotti, Josiane [UNIFESP]; Flauto, Larissa [UNIFESP]; Tavares, Melissa [UNIFESP]; Barbosa, Ana Beatriz Tavares [UNIFESP]; Alejarra, Melissa Maria dos Santos [UNIFESP]; Santos, Nicole Pinheiro [UNIFESP]; Dourado, Kamilla [UNIFESP]; Silva, Pamela [UNIFESP]; Goyano, Lucius [UNIFESP]; Meneses, Maria Luiza [UNIFESP]; Ferreira, Gabriela [UNIFESP]; Monteiro, Paloma [UNIFESP]; Oliveira, Marcelo Lauton de [UNIFESP]; Paula, Patrícia Pinheiro Antunes de [UNIFESP]; Santos, Isabella Mendes dos [UNIFESP]; Borges, Júlia Rodrigues [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2022)Queridos/as leitores/as, bem-vindos/as ao nosso campo de batalha – e de estudos. Vocês estão prestes a ler um livro perigoso. Ele fala sobre muito do que estamos vivendo no Brasil dos últimos anos, olhando esse nosso ...
-
Experience Report on Setting Up a Transdisciplinary Outpatient Unit for Transgender Health
Vieira, Denise Leite [UNIFESP]; Fanganiello, Ana Luiza [UNIFESP]; Zaneti, Marina Milograna [UNIFESP]; Vieira, Fernanda de Sousa [UNIFESP]; Brasolin, Adriano [UNIFESP]; Rocha, Natalia Turena [UNIFESP]; Souza, Eduardo Sodré de [UNIFESP]; Silveira, Mariana [UNIFESP]; Cervi, Thales [UNIFESP]; Penteado, Sonia [UNIFESP]; Brito, Maria Jose [UNIFESP]; Alves, Juliana [UNIFESP]; Mota, Marisa [UNIFESP]; Holanda, Fabiola [UNIFESP]; Tanaka, Luiza [UNIFESP]; Fernandes, Maria Jose [UNIFESP]; Takano, Claudia [UNIFESP]; Yarak, Samira [UNIFESP]; Azevedo, Renata [UNIFESP]; Gois, Aecio [UNIFESP]; Silva, Ivaldo [UNIFESP]; Mari, Jair [UNIFESP]; Pereira, Pedro [UNIFESP]; Ferreira, Lydia [UNIFESP]; Dias-Da-Silva, Magnus R. [UNIFESP]; Sodre, Eduardo [UNIFESP] (Wiley, 2017)