• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Medicina (EPM)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - Saúde Baseada em Evidências
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Medicina (EPM)
  • Teses e Dissertações
  • PPG - Saúde Baseada em Evidências
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

O teste do progresso como instrumento de avaliação da aquisição do conhecimento na graduação médica

Thumbnail
View/Open
Publico-20484.pdf (650.8Kb)
Date
2005
Author
Faccin, Mellysande Pontes [UNIFESP]
Advisor
Atallah, Álvaro Nagib [UNIFESP]
Type
Tese de doutorado
Metadata
Show full item record
Alternative Title
The progress test as an assessment method of the knowledge acquisition at a medical graduation
Abstract
O Teste do Progresso é um método de avaliação cognitiva, composto por questões de múltipla escolha, e que tem sido utilizado para a verificação da cinética de aprendizado ao longo do curso médico. Objetivos Gerais: este estudo visa estimar a utilidade do Teste do Progresso como método de avaliação da aquisição de conhecimento durante o curso médico, a partir da experiência do uso do instrumento na Escola Paulista de Medicina – UNIFESP. Objetivos Específicos: observar o uso do Teste do Progresso como método avaliador constante do aluno, da série e das disciplinas que o compõem. Método: O presente trabalho constituiu-se de um estudo prospectivo, no qual foram analisados os dados do Teste do Progresso aplicado durante seis anos consecutivos, de 1996 a 2001, em todas as séries de graduação médica da Escola Paulista de Medicina – Universidade Federal de São Paulo. Análise estatística: Utilizou-se a técnica de análise de variância para medidas repetidas. As variáveis quantitativas mensuradas em um único momento foram analisadas com o teste t-Student. Os valores de p < 0,05 foram considerados estatisticamente significantes. Conclusões: O Teste do Progresso foi um instrumento eficaz na avaliação da aquisição de conhecimento médico ao longo dos anos da graduação, por série e por disciplina analisada.
 
Context: The Progress Test is an assessment method to assess knowledge with a multiple-choice questions format that has been used to evaluate the kinetic of the learning along medical course. General Objectives: to examine if Progress Test is useful as an assessment method of evaluate the longitudinal performance of the student’s knowledge during the six-year medical course, from the experience of the use of this instrument in the São Paulo School of Medicine - UNIFESP. Specific objectives: We also study the method to individually assess students, classes and disciplines. Method: this is a prospective study, which analyzed the application of Progress Test during six consecutive years, from 1996 to 2001, to all voluntary medical students of the São Paulo School of Medicine - Federal University of São Paulo. Statistical Analyses: we used the variance analyses for repeated measures. T-student test was used to assess quantitative variables measured in each only moment. The p value <0,05 were considered significant. Conclusions: The Progress Test was an efficient instrument to evaluate the acquisition of medical knowledge along the graduation, for series and for disciplines analyzed.
 
Citation
FACCIN, Mellysande Pontes. O teste do progresso como instrumento de avaliação da aquisição do conhecimento na graduação médica. 2004. 128 f. Tese (Doutorado em Ciências) – Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2005.
Keywords
Avaliação educacional
Educação médica
Progress test
Assessment
Medical education
URI
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/20484
Collections
  • PPG - Saúde Baseada em Evidências [282]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV