O ensino médico em debate: São Paulo - 1890 a 1930

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dc.contributor.author Silva, Márcia Regina Barros Da [UNIFESP]
dc.date.accessioned 2015-06-14T13:29:35Z
dc.date.available 2015-06-14T13:29:35Z
dc.date.issued 2002-01-01
dc.identifier http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702002000400007
dc.identifier.citation História, Ciências, Saúde-Manguinhos. Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz, v. 9, p. 139-159, 2002.
dc.identifier.issn 0104-5970
dc.identifier.uri http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1335
dc.description.abstract The aim of this article is to evaluate the idealizations of medical education institutions and their implementation between 1890 and 1930. The case of the state of São Paulo is particular. Firstly, for the absence of a medical school until the beginning of the 20th century. Besides, for the gap between the law, of 1891, which forsaw the installation of such a school, and the effective creation of an official faculty in the state, in 1913. Our point of view considers that this process is a consequence of an attempt of the local medical field uniformization. For one hand, it was searched by trying to enhance the medical speech when compared with others health professional groups speeches, mainly the pharmaceutical one. For other hand, by seeking to gave the local medical knowledge production process a laboratorial profile, which was considered both in a therapeutic and in an experimental point of view. Our conclusion is that the establishment of a medical faculty in São Paulo was made possible only after a relative consensus about these issues, allowing the relationship between medical education and experimental medicine. en
dc.description.abstract O objetivo deste trabalho é analisar os projetos de criação de instituições de ensino médico em São Paulo, entre 1890 e 1930. O caso paulista é específico no Brasil em dois aspectos: primeiro, a inexistência de uma escola médica até o início do século XX; segundo, a defasagem entre a primeira lei que previa a instalação da instituição, em 1891, e a instalação de fato de uma faculdade oficial no estado, em 1913. A perspectiva adotada é de que esse processo deveu-se essencialmente a uma tentativa de homogeneização do campo médico local. Por um lado, pelo esforço de sobrepor a fala médica à de outros grupos relacionados à saúde, principalmente o farmacêutico. Por outro lado, pela procura de caracterizar a produção de conhecimento local nos moldes de uma medicina laboratorial, tanto em seu viés terapêutico quanto no experimental. A conclusão é que somente após a obtenção de consenso sobre esses temas foi possível a criação de uma escola médica em São Paulo na qual se pudessem relacionar ensino e medicina experimental. pt
dc.format.extent 139-159
dc.language.iso por
dc.publisher Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz
dc.relation.ispartof História, Ciências, Saúde-Manguinhos
dc.rights Acesso aberto
dc.subject medical education en
dc.subject experimental research en
dc.subject institutions history en
dc.subject ensino médico pt
dc.subject pesquisa experimental pt
dc.subject história das instituições pt
dc.title O ensino médico em debate: São Paulo - 1890 a 1930 pt
dc.title.alternative Medical teaching under debate: São Paulo, 1890 through 1930 en
dc.type Artigo
dc.contributor.institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliation Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP, Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde
dc.identifier.file S0104-59702002000400007.pdf
dc.identifier.scielo S0104-59702002000400007
dc.identifier.doi 10.1590/S0104-59702002000400007
dc.description.source SciELO



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Name: S0104-59702002000400007.pdf
Size: 306.5Kb
Format: PDF
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