Show simple item record

dc.contributor.authorPompéia, Sabine [UNIFESP]
dc.contributor.authorMiranda, Mônica Carolina [UNIFESP]
dc.contributor.authorBueno, Orlando Francisco Amodeo [UNIFESP]
dc.date.accessioned2015-06-14T13:29:26Z
dc.date.available2015-06-14T13:29:26Z
dc.date.issued2001-06-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/S0004-282X2001000300004
dc.identifier.citationArquivos de Neuro-Psiquiatria. Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO, v. 59, n. 2B, p. 330-337, 2001.
dc.identifier.issn0004-282X
dc.identifier.urihttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1187
dc.description.abstractThe present article provides normative measures for 400 pictured objects (Cycowicz et al., 1997) viewed by Portuguese speaking Brazilian University students and 5-7 year-old children. Name agreement, familiarity and visual complexity ratings were obtained. These variables have been shown to be important for the selection of adequate stimuli for cognitive studies. Children's name agreement was lower than that of adults. The children also failed to provide adequate modal names for 103 concepts, rated drawings as less familiar and less complex, and chose shorter names for pictures. The differences in ratings between adults and children were higher than those observed in the literature employing smaller picture sets. The pattern of correlations among measures observed in the present study was consistent with previous reports, supporting the usefulness of the 400 picture set as a tool for cognitive research in different cultures and ages.en
dc.description.abstractEste artigo fornece dados normativos para o Brasil de um conjunto de 400 figuras de objetos (Cycowicz et al., 1997) avaliados por estudantes universitários e crianças de 5-7 anos. Foram obtidos dados referentes à consistência de nomeação, familiaridade com os objetos representados e complexidade visual dos desenhos. Existem evidências de que essas variáveis são importantes para a adequada seleção de estímulos para estudos cognitivos. A consistência de nomeação das crianças foi menor que a dos adultos. Em relação aos adultos, as crianças não conseguiram nomear adequadamente 103 conceitos, avaliaram os desenhos como sendo menos familiares e menos complexos e escolheram nomes mais curtos para as figuras. As diferenças nas avaliações entre adultos e crianças foram mais altas que as observadas na literatura que envolveu conjuntos menores de desenhos. O padrão de correlações entre medidas observadas no presente trabalho são consistentes com relatos anteriores, o que dá suporte à utilidade desse conjunto de 400 figuras como ferramenta para pesquisas cognitivas em diferentes culturas e faixas etárias.pt
dc.format.extent330-337
dc.language.isoeng
dc.publisherAcademia Brasileira de Neurologia - ABNEURO
dc.relation.ispartofArquivos de Neuro-Psiquiatria
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectpictureen
dc.subjectnamingen
dc.subjectfamiliarityen
dc.subjectvisual complexityen
dc.subjectchildrenen
dc.subjectadultsen
dc.subjectfigurapt
dc.subjectnomeaçãopt
dc.subjectfamiliaridadept
dc.subjectcomplexidade visualpt
dc.subjectcriançaspt
dc.subjectadultospt
dc.titleA set of 400 pictures standardised for Portuguese: norms for name agreement, familiarity and visual complexity for children and adultsen
dc.title.alternativeConjunto de 400 figuras padronizadas para o português: normas de nomeação, familiaridade e complexidade visual para crianças e adultospt
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliationUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Department of Psychobiology
dc.description.affiliationUnifespUNIFESP, Department of Psychobiology
dc.identifier.fileS0004-282X2001000300004.pdf
dc.identifier.scieloS0004-282X2001000300004
dc.identifier.doi10.1590/S0004-282X2001000300004
dc.description.sourceSciELO


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record