• RI - Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Sobre
    • RI Unifesp
    • Documentos
    • Tutoriais
    • Perguntas frequentes
    • Atendimento
    • Equipe
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Medicina (EPM)
  • EPM - Artigos
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Escola Paulista de Medicina (EPM)
  • EPM - Artigos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Memória implícita e sua contribuição à reabilitação de um paciente amnéstico: relato de caso

Thumbnail
View/Open
S0004-282X2000000500023.pdf (119.7Kb)
Date
2000-09-01
Author
Bolognani, Silvia Adriana Prado [UNIFESP]
Gouveia, Paula A. R. [UNIFESP]
Brucki, Sonia M. D. [UNIFESP]
Bueno, Orlando Francisco Amodeo [UNIFESP]
Type
Artigo
ISSN
0004-282X
Is part of
Arquivos de Neuro-Psiquiatria
DOI
10.1590/S0004-282X2000000500023
Metadata
Show full item record
Alternative Title
Contributions of implicit memory strategies to the rehabilitation of an amnesic patient: case report
Abstract
Even severe amnesic patients usually are able to learn new information using implicit memory strategies. In the present study we describe our experience in the rehabilitation of an amnesic patient who had suffered cerebral anoxia. He was taught to use a computer text editor, enabling him to sheltered work. The training program lasted 14 weeks and was based on errorless learning and drilling practice techniques. The patient succeeded in all tasks, even though he could not remember accurately the training sessions. These results meet previous studies which point out that interaction between implicit and residual explicit memory can provide a basis new learning in amnesic patients. The domain-specific knowledge acquisition is demonstrating effectiveness in neuropsychological rehabilitation of brain injured patients.
 
Mesmo pacientes severamente amnésticos são capazes de aprender informações novas, apoiados em estratégias de memória implícita. No presente estudo descrevemos uma experiência de reabilitação neuropsicológica, em que um paciente amnéstico, portador de lesão cerebral por anóxia, foi submetido a treino para uso de computador, visando sua capacitação semi-profissional. O treinamento teve duração de 14 semanas, e as técnicas de ensino utilizadas foram a prática repetitiva e a aprendizagem sem erros. O paciente obteve sucesso na realização das tarefas propostas, aprendendo a operar um editor de textos e mantendo o aprendizado após a passagem do tempo. Apesar disso, lembrava-se apenas vagamente da situação de aprendizagem. O presente estudo corrobora trabalhos anteriores que observam a interação entre mecanismos de memória implícita e resíduos de memória explícita operando na aquisição de conhecimentos em pacientes amnésticos. A aprendizagem de conhecimentos específicos vem se mostrando eficiente para a reabilitação de pacientes que sofreram lesões cerebrais.
 
Citation
Arquivos de Neuro-Psiquiatria. Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO, v. 58, n. 3B, p. 924-930, 2000.
Keywords
implicit memory
rehabilitation
cognition
amnesia
cerebral anoxia
domain-specific knowledge
memória implícita
reabilitação
cognição
amnésia
anóxia cerebral
aprendizagem de conhecimentos específicos
URI
http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1021
Collections
  • EPM - Artigos [17701]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit Date

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us
Theme by 
Atmire NV