Browsing by Subject "Medical education"
Now showing items 1-10 of 38
-
Abordagens pedagógicas e tendências de mudanças nas escolas médicas
(Associação Brasileira de Educação Médica, 2009-01-01)Through Caem, Abem is promoting the evaluation of change trends in Brazilian Medical Schools in order to build up an evaluation process capable of diagnosing each school's moment and following-up its development attaining ... -
Acquisition and retention of basic pathophysiological knowledge in psychiatry
(Springer, 2014-06-01)An important and yet underexplored issue in medical education concerns the extent to which students retain early taught theoretical knowledge during subsequent stages of their academic schooling. This study aimed to assess ... -
O aprendizado sobre os recursos do Sistema Único de Saúde na residência em radiologia
(Colégio Brasileiro de Radiologia e Diagnóstico por Imagem, 2014-06-01)Objective: To investigate the learning on the management of resources of the Unified Health System (Sistema Único de Saúde - SUS) and its interfaces with private institutions in the radiology residency program of Escola ... -
Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto ano
(Associação Brasileira de Educação Médica, 2009-06-01)Two random samples of medical students (50 each from the second and sixth years) were interviewed with the Scale of Attitudes Towards Sources of Tension During Medical School, which assesses four factors: psychological ... -
Breastfeeding training for health professionals and resultant changes in breastfeeding duration
(Associação Paulista de Medicina - APM, 2000-11-09)CONTEXT: Promotion of breastfeeding in Brazilian maternity hospitals. OBJECTIVE: To quantify changes in the breastfeeding duration among mothers served by hospitals exposed to the Wellstart-SLC course, comparing them with ... -
Cenários de prática e a formação médica na assistência em saúde
(Associação Brasileira de Educação Médica, 2009-01-01)This paper presents and analyzes the results of the self-assessment performed by 28 Brazilian medical schools (BMES) participating in the project elaborated by the Commission of Evaluation of the Medical Schools of the ... -
Comunicação, humanidades e humanização: a educação técnica, ética, estética e emocional do estudante e do profissional de saúde
(UNESP, 2013-09-01)In this paper, we discuss the concepts of humanization and humanities, their relationship with communication in constituting the subject and their importance in professional training, from the perspective of preparing ... -
A construção de problemas nos cursos médicos com aprendizagem baseada em problemas: uma revisão sistemática
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2009-06-24)Este estudo tem como objetivo empreender uma revisão sistemática da literatura, no período de 1997 a 2008, sobre o processo de construção de problemas em currículos médicos orientados pela Aprendizagem Baseada em Problemas. ... -
Continuing medical education in Brazil: what about obstetricians and gynecologists?
(Associação Paulista de Medicina - APM, 2005-01-01)CONTEXT: In Brazil, obstetricians and gynecologists are not required to submit to periodical evaluations to ascertain their professional competence in dealing with new concepts and therapies. OBJECTIVES: To evaluate the ... -
O ensino da atenção primária à saúde no internato médico das universidades públicas da Região Norte
(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013)Desde 1996 o Brasil optou por investir na Atenção Primária à Saúde (APS) como base estruturante do Sistema Único de Saúde (SUS) através da Estratégia Saúde da Família (ESF). Esta decisão implicou em um aumento significativo ...