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    • Adaptação de teste de leitura The Reading Decision Test para o português do Brasil em crianças do 1º ao 5º ano do Ensino Fundamental 

      Pinheiro, Elayne Cristina Morais [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011-03-30)
      Screening tests in reading are essential for teachers and professionals working on the field of education, as these instruments provide a fast and economic measure of reading disabilities. So, this study aimed at adapting ...

    • Crianças disléxicas e a relação com a função vestibular e equilíbrio corporal: revisão de escopo 

      Farias, Larissa [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo, 2020-12-11)
      Introdução: Sintomas associados à dislexia de desenvolvimento, como problemas de estabilidade postural, equilíbrio e orientação espacial, e de movimentos oculares, podem ser indicativos de disfunção vestibular. Objetivo: ...

    • De diagnósticos e prognósticos: laudos na configuração de muitas experiências de escolarização 

      de Freitas, Marcos Cezar [UNIFESP]; Garcia, Eduardo de Campos (Fundação Carlos Chagas (São Paulo, Brasil), 2019)
      Este artigo analisa o tema dos laudos médicos na configuração de experiências de escolarização. Trata-se de um tema muito presente desde o início do século XXI, associado à produção de diagnósticos individuais, como a ...

    • Neuropsychological characteristics of dyslexic children 

      Cruz-Rodrigues, Camila; Barbosa, Thaís; Piza, Carolina Mattar Julien de Toledo [UNIFESP]; Miranda, Mônica Carolina [UNIFESP]; Bueno, Orlando Francisco Amodeo [UNIFESP] (Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014-01-01)
      The aim of this study was to identify the neuropsychological characteristics of dyslexic children. Seventy-three children underwent neuropsychological assessment and were divided into two groups: a group with dyslexia (DG; ...

    • Parâmetros de fluência e tipos de erros na leitura de escolares com indicação de dificuldades para ler e escrever 

      Kawano, Cinthya Eiko [UNIFESP]; Kida, Adriana de Souza Batista [UNIFESP]; Carvalho, Carolina Alves Ferreira de [UNIFESP]; Ávila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP] (Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2011-03-01)
      PURPOSE: To characterize the performance of students with signs of reading and writing difficulties, according to the school grade, error categories, reading fluency parameters, and the correlation between these variables. ...

    • Reconhecimento automático de padrões em dislexia: uma abordagem baseada em funções visuais da leitura e aprendizado de máquina 

      Silva Junior, Antonio Carlos Da [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-12-16)
      INTRODUCTION: Developmental dyslexia is a neurological disorder that affects reading ability, that when left untreated can lead to learning problems and negatively affecting vocabulary increase. The diagnosis of dyslexia ...

    • Relação da memória visual com o desempenho ortográfico de crianças de 2ª e 3ª séries do ensino fundamental 

      Barbosa, Patricia Manfrin Fontes; Bernardes, Neide Guzmán Blanco; Misorelli, Mari Ivone; Chiappetta, Ana Lúcia de Magalhães Leal [UNIFESP] (CEFAC Saúde e Educação, 2010-08-01)
      PURPOSE: in this relate the visual memory to orthographic performance of children's handwriting from 2nd and 3rd years of elementary school. METHODS: it was analyzed 61 children, male and female, with average age between ...

    • Resposta à Intervenção como Estratégia Diagnóstica para Dislexia 

      Medda, Mariana Gobbo [UNIFESP] (Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-08-27)
      Objective: The purpose of this study was to develop and apply a diagnostic process for dyslexia based on the Response to Intervention (RTI) model for children in Elementary School I. At first, the specific goal was to ...

    • Uso e conhecimento ortográfico no transtorno específico da leitura 

      Dias, Rosana Siqueira [UNIFESP]; Ávila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP] (Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2008-01-01)
      PURPOSE: To investigate how children with dyslexia use the phonographemic correspondence rule in their writing regardless of context and how they identify and analyze their writing mistakes according to the variables: ...

    • Variáveis lingüísticas e de narrativas no distúrbio de linguagem oral e escrita 

      Miilher, Liliane Perroud; Ávila, Clara Regina Brandão de [UNIFESP] (Pró-Fono Produtos Especializados para Fonoaudiologia Ltda., 2006-08-01)
      BACKGROUND: a study of linguistic and narrative variables in oral and written language disorder. AIM: to characterize the linguistic and narrative productivity, oral and written productions, of scholars with oral and written ...