PPG - Interdisciplinar em Ciências da Saúde
URI Permanente para esta coleção
Navegar
Navegando PPG - Interdisciplinar em Ciências da Saúde por Título
Agora exibindo 1 - 20 de 719
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)A compreensão de ensinar para profissionais de Educação Física atuantes em academias de ginástica(Universidade Federal de São Paulo, 2024-05-17) Cruz, João VItor [UNIFESP]; Oliveira, Rogério Cruz de [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5847188428462650; http://lattes.cnpq.br/9696025844802980; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)O ensinar se constitui como cerne de uma proposta educativa em Educação Física, no entanto, a mercantilização das práticas corporais no contexto das academias de ginástica parece limitar a proposta. Posto a problemática, o estudo teve como objetivo analisar a compreensão de ensinar para professores de Educação Física atuantes em academias de ginástica e compreender os desdobramentos da compreensão de ensinar dos mesmos na sua prática profissional. O trabalho foi submetido ao comitê de ética sob CAAE no 59384222.6.0000.5505 e todos os participantes assinaram um Registro de Consentimento Livre e Esclarecido (RCLE). Trata-se de uma pesquisa descritiva com caráter qualitativo, que busca elucidar questões particulares de determinado contexto. O estudo foi desenvolvido em uma academia de um bairro emergente em Santos - SP. Participaram 4 profissionais de Educação Física que assinaram o termo de consentimento, sendo três homens e uma mulher. Como critérios de inclusão os participantes deveriam trabalhar apenas na profissão, não atuar em modalidades coletivas no estabelecimento e possuir mais de 18 anos. Para produção de dados, utilizou-se a observação participante que na linha de Geertz (1989) considera-se importante não só olhar, mas vivenciar essa realidade com os atores. Além disso, foi utilizado a entrevista estruturada como instrumento de coleta de dados. Foi utilizado um diário de campo para anotar a dinâmica das aulas a partir de um roteiro de observação que para fins deste estudo abarcou observar os conteúdos e suas respectivas estratégias metodológicas. As entrevistas foram feitas no último mês de observação após convite e aceite dos participantes. Os professores trabalhavam em duas modalidades de aula: o Treinamento Personalizado [TP] – máximo 3 alunos/hora - e a Musculação Plus [MP] - até vinte alunos independente do horário. A compreensão do ensinar para professores das academias de ginástica está ligada aos conceitos de formação, sociabilidade e produtividade que dão nome às respectivas características desse ponto do estudo. Os conceitos atrelados ao ensinar podem remeter perspectivas do ensinar mais críticas, no entanto, algumas dinâmicas de aula atravessaram, também, nuances tradicionais. Com base nos dados, em relação às possibilidades de ensino, é possível vinculá-las à disponibilidade da academia, disponibilidade dos alunos, treinamento profissional e disponibilidade do professor. Ambos serviços da academia aparentam se legitimar principalmente dentro do paradigma biomédico de produção de saúde que pode considerar ou não particularidades dos alunos. As relações de trabalho, marcadas pelos papéis que o palco das academias de ginástica pode apresentar influenciam os vínculos consolidados. É possível que os vínculos possam contribuir para mobilizar o ensinar a uma perspectiva mais emancipatória, no entanto, o prognóstico é que estes por si só não são 4 capazes de possibilitar sozinhos essa mobilização. Mais do que isso, fatores como a formação profissional e melhores condições de trabalho soam importantes, esta segunda parece contrastante com os caminhos que a indústria do fitness tem tomado.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A educação interprofissional no Bacharelado Interdisciplinar em Saúde da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia(Universidade Federal de São Paulo, 2024-08-09) Lima, Aline Maria Peixoto [UNIFESP]; Batista, Nildo Alves [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9347541615414055; http://lattes.cnpq.br/3410017141825397; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Bacharelado Interdisciplinar é o espaço de formação universitária no qual um conjunto importante de competências, habilidades e atitudes transversais às competências técnicas, aliadas a uma formação geral com fortes bases conceituais, éticas e culturais assumem a centralidade no processo. Especificamente, um Bacharelado Interdisciplinar em Saúde pode e deve incorporar a educação interprofissional para a formação mais integrada, crítica e articulada com os desafios contemporâneos à formação de saúde no século XXI. O objetivo desta pesquisa foi analisar as concepções e práticas sobre a educação interprofissional (EIP) no Bacharelado Interdisciplinar em Saúde (BIS) na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, na perspectiva de estudantes, docentes e gestores. A metodologia usada foi o estudo de caso único situacional, com uma coleta de dados que utilizou uma abordagem de métodos qualitativos com dados advindos de métodos quantitativos. Foram realizadas revisão integrativa da literatura, análise documental, aplicação de uma escala atitudinal aos egressos do BIS e entrevistas semiestruturadas com docentes do curso. Os resultados indicam que existe uma carência de publicações sobre pesquisas e relatos de experiência sobre EIP nos Bacharelados. A relevância da educação interprofissional no Bacharelado Interdisciplinar da UFRB é reconhecida tanto pelos egressos, quanto pelos professores. Contudo, há uma parcela menor de estudantes que não reconhece o aprendizado interprofissional no desenvolvimento das competências para o trabalho em equipe durante o processo formativo no BIS, e revela pouca clareza sobre a importância de cada profissão na equipe de saúde. Para uma parcela menor dos professores, há um processo de negação quanto à EIP no BIS, e ainda persiste uma confusão conceitual entre os termos Interprofissionalidade e Interdisciplinaridade. A incorporação de momentos de desenvolvimento da EIP no BIS se dá a partir de estratégias de integração dos saberes profissionais, de estratégias pedagógicas para o desenvolvimento de habilidades para o trabalho em equipe e de estratégias de avaliação integrativa para trabalhar as competências colaborativas. A pouca experiência na formação e a dificuldade de alguns professores para o exercício da colaboração e do trabalho em equipe são desafios na incorporação da EIP no BIS. A incorporação não efetiva, com práticas fragmentadas e multiprofissionais, é uma das fragilidades apontadas. As propostas de aprimoramento remetem à ação institucional, à reflexão e à discussão sobre a implementação de novas diretrizes para o desenvolvimento da EIP, dentre essas, inclusão da abordagem da EIP no currículo de modo introdutório e teórico no primeiro semestre, intencionalidade no planejamento de ações, trabalhos em grupo, valorizando as competências dos diversos perfis formativos e investimento na formação continuada de docentes sobre a EIP. Por fim, a análise das concepções e práticas sobre a educação interprofissional (EIP) no modelo formativo do Bacharelado Interdisciplinar em Saúde na perspectiva de estudantes e docentes, considerando os momentos de compartilhamento de atividades teóricas e práticas entre estudantes de distintos itinerários formativos, mostra-se potente a partir da interseção teórica entre a interdisciplinaridade (diálogo entre disciplinas, áreas de conhecimento) e a interprofissionalidade (atuação integrada entre áreas profissionais).
- ItemAcesso aberto (Open Access)A abordagem do tema saúde nas aulas de Educação Física(Universidade Federal de São Paulo, 2020-02-17) Silva, Marcelo Andrade [UNIFESP]; Oliveira, Rogério Cruz de [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5847188428462650; http://lattes.cnpq.br/4694594204371147; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A saúde sempre ocupou, e ainda ocupa, um papel de destaque na Educação Física Escolar, porém, em muitos casos, a sua definição ocorre de maneira rasa e com certa limitação, o quê acaba por não acompanhar as mudanças na sociedade contemporânea e da própria disciplina enquanto componente curricular. O objetivo do estudo consiste em compreender a abordagem do tema saúde nas aulas de Educação Física do ensino fundamental. Trata-se de pesquisa exploratória de caráter qualitativo, onde foi realizada a análise documental do Projeto Político Pedagógico, buscando observar todo o conteúdo referente à saúde e entrevistas semiestruturadas com os professores de Educação Física, a coordenação pedagógica e direção escolar, bem como professores de outros componentes curriculares, tendo como critério de inclusão: serem profissionais efetivos da Rede Estadual de Educação há, no mínimo, um ano e atuarem na unidade escolar pesquisada há, no mínimo, um ano. Como critério de não inclusão, abstemos os profissionais que, durante a realização da pesquisa, fornecerem dados insuficientes para a análise dos dados. A pesquisa foi desenvolvida numa Escola da Rede Estadual de Educação de São Paulo, no município de Santos. A coleta de dados teve duração de 3 meses. Como resultado, a relação entre Educação Física e saúde pode ser categorizada em: atividade física, corpo, orientadora e combate ao sedentarismo. No que se refere à concepção de compreensão de saúde as respostas puderam ser categorizadas em: bem-estar, bons hábitos, ausência de doenças, corpo e mente. Já em relação aos conteúdos relacionados à saúde, a que a Educação Física aborda, tivemos as categorias: exercício físico, alimentação, doenças, cultura corporal do movimento, esporte, comportamento de risco, higiene e socialização. Por fim, no que tange ao como esses conhecimentos podem ser sistematizados foram obtidas as categorias: projetos, currículo oficial e interdisciplinar. Conclui-se que as aulas de EF possuem uma característica fomentadora de saúde, apresentado uma concepção restrita de saúde, considerável causalidade entre práticas corporais como geradora de saúde, não levando em consideração a dimensão social em que o aluno e a escola estão inseridos.
- ItemSomente MetadadadosAção Do Suco De Uva E Suco De Maçã Em Rins De Ratos Expostos Ao Cloreto De Cádmio(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-03-12) Handan, Bianca Andrade [UNIFESP]; Ribeiro, Daniel Araki [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Cadmium Is A Non-Essential Metal That Can Cause Several Diseases, Including Cancer. In This Study, Nutraceutical Potential Of Grape Juice (G8000") And Apple Juice Were Evaluated Against Cadmium-Induced Renal Toxicity. A Total Of 20 Male-Wistar Rats Were Distributed Into Four Groups (N=5): Control Group: Animals Received An Intraperitoneal (Ip) Injection Of 0.9% Saline Solution And After 15 Days, 1 Ml Of Water Was Administered For 15 Days, Via Gavage; Cadmium Group: Animals Received An Ip Injection Of Cadmium Chloride (1.2 Mg/Kg) And After 15 Days, 1 Ml Of Water Was Administered For 15 Days Via Gavage; Cadmium Group + Grape Juice: Animals Received An Ip Injection Of Cadmium Chloride (1.2 Mg/Kg), And After 15 Days, 0.8 Ml Of Grape Juice G8000" Was Administered For 15 Days, Via Gavage; Cadmium Group + Apple Juice: Animals Received An Ip Injection Of Cadmium Chloride (1.2 Mg/Kg) And After 15 Days, 1.0 Ml Of Apple Juice Was Administered For 15 Days, Via Gavage. A Severe Tubular Lesion With Areas Of Necrosis Was Ob
- ItemSomente MetadadadosAcesso e equidade: avaliação de estratégias intersetoriais para a população em situação de rua com transtorno mental grave(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013-03-27) Borysow, Igor da Costa [UNIFESP]; Furtado, Juarez Pereira [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Elaboramos estudo de caso a respeito do acesso de pessoas em situação de rua, com transtorno mental grave, aos serviços públicos de saúde mental pela ótica da rede pública de Assistência Social do município do Guarujá, estado de São Paulo. Realizamos revisão narrativa, observação participante no Albergue e entrevistas não-diretivas em grupo com os técnicos dos serviços que acolhem as pessoas em situação de rua. Pela Análise de Conteúdo organizamos categorias, posteriormente processadas com participação dos técnicos entrevistados. Quatro categorias teóricas foram utilizadas na interpretação: intersetorialidade, equidade, desfiliação e acesso. Concluímos que os serviços de Assistência Social têm frequente contato com essa parcela da população, através dos serviços de Abordagem Social, CREAS-POP e Albergue, oferecendo atendimento social, incluindo permanência temporária na modalidade de abrigamento e reinserção familiar, quando possível. Os serviços de saúde mental oferecem suporte, porém apresentando dificuldades frente ao perfil itinerante dessa população, não utilizando estratégias adaptadas que poderiam aumentar a cobertura e adesão da clientela. A rede socioassistencial tem sido frequentemente a porta de entrada e efetua o acesso dessa população aos serviços de saúde mental, indicando que o trabalho intersetorial precisa ser melhor desenvolvido para a efetividade do acesso à rede pública de saúde, o que exige aumento de recursos humanos nas equipes e educação permanente.
- ItemSomente MetadadadosAchatamento Precoce Do Pulso De Oxigênio Durante O Teste De Exercício Cardiopulmonar Em Adultos Assintomáticos E Sua Associação Com Fatores De Risco Cardiovascular(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-05-21) Almeida, Vitor Rossi De [UNIFESP]; Dourado, Victor Zuniga [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: Individuals With Ischemic Heart Disease Present O2 Pulse Morphology With Early Flattening (Plateau) During Cardiopulmonary Exercise Test. Despite This O2 Pulse Response Is Well Known In Patients With Heart Disease, The Clinical Relevance Of These Changes In Asymptomatic Patients Is Unknown. Objective: The Aim Of The Study Was To Quantify The Prevalence Of Flattening Of O2 Pulse In Asymptomatic Adults And Verify Its Association With Cardiovascular Risk Factors. Methods: A Cross-Sectional Study Was Conducted With 824 Adults Aged 18-80 Years Selected From Epidemiology And Human Movement Study (Epimov). We Evaluated Anthropometrics, Body Composition And Cardiovascular Risk. Cardiorespiratory And Metabolic Responses Was Obtained During Treadmill Cardiopulmonary Exercise Test. Results: The Prevalence Of Early Flattening Of The O2 Pulse Was 36.8%. These Participants Are Predominantly Female, Older, With Lower Schooling, Greater Mass And Percentage Of Body Fat And Lower Percentage Of Lean Body Mass. In
- ItemSomente MetadadadosAs Ações Da Educação Permanente Para O Sus - Análise Do Processo De Implantação Em Uma Região Da Grande São Paulo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-09-14) Bomfim, Ana Marlusia Alves [UNIFESP]; Puccini, Rosana Fiorini [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: The interpersonal relations, in a scope of integration between education and health service, are relevant to the future health professionals, in order to consolidate the National Health Service (SUS). Objectives: Analyzing conception which health-services professionals, teachers and students have over interpersonal relations in a scope of curricular activities developed in health services; identifying agreement spaces between Higher Education Institution (IES) and Municipal Health Office (SMS). Methods: Exploratory, descriptive study which has documental analysis and qualitative-quantitative approach. It has been developed on the Basic Health Units (UBS) which is associated with Health Sciences State University of Alagoas (UNCISAL). It has included: Documental Analysis, Interview and Likert Scale. The analyzed data were: National Curricular Guidelines from referred courses, public note for curricular-changing incentive programs, agreement of referred IES’s and Secretary of Health, and IES courses’ pedagogical projects. Interviews were performed with managers from both Health Units which received UNCISAL students; The Likert Instrument, after validated its content, dispersion and reliability, was applied to a 72-subjects sample, including managers, professionals, teachers and students from the Institution’s health courses. Results: The documental analysis pointed that the development of activities in health services by graduation students is present, in a relevant way, in all documents. It has been verified also that are expected and demanded juridical and legal instruments so education and health services institutions define together these actions, highlighting that all the curricular- changing incentive programs were defined by Interministerial Ordinance. It has been seen that, in daily practical activities, this articulation is insufficient, even though the managers recognize the contributive factors of Education - Service integration in professional training. The interviews revealed the need for greater flexibility to host the IES students. The lack of interaction between the IES and the service, as well as an inadequate pattern in the interpersonal relations between them, was evidenced and reiterated by the Likert Attitudinal Instrument added to the subjects' perception of the lack of practice scenarios and poor distribution in the three levels of attention. Conclusions: Official Documents point to the importance of education activities development in the services and the necessary integration between IES and health services to professional training. Attitudes and compromises between the actors which belong to IES and health services allow effectiveness of Education – Service integration.
- ItemSomente MetadadadosAs Ações Da Educação Permanente Para O Sus - Análise Do Processo De Implantação Em Uma Região Da Grande São Paulo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-10-20) Carotta, Flavia [UNIFESP]; Puccini, Rosana Fiorini [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The National Policy of Permanent Education in Health, implemented by the Ministry of Health (MS) in 2004, sought to transform the way in which the training and qualification of the Nacional Health System (SUS) professionals were developed. Permanent Education in Health (EPS), as a transformative action, is based on the principle of meaningful learning and the problematization of local realities. EPS represents an important change in conceptions and training practices of health service workers, reversing the logic of the process and incorporating teaching and learning into the daily life of organizations. The practice of comanagement and creation of powerful collective spaces, strengthens the subjects and enables the construction of institutional democracy. Objective: to analyze the development of the policy of permanent education in health in a health region of the Metropolitan Region of São Paulo, based on the analysis of the functioning of its Permanent Education Nucleus (NEP), considering the perception of health professionals who participated in the education actions offered by it. Methods: case study with the components: documentary analysis of minutes and documents of the NEP; analysis of the perception of managers and professionals participating in educational actions, through content analysis of online questionnaires and transcripts of meetings of a focus group. Results and discussion: The functioning of the NEP was strongly influenced by the movements triggered by the MS and by the State Health Department of São Paulo. The multiple interpretations of the concept of EPS and the financing of professional qualification projects in the hour-class payment logic led to a reproduction of the model of continuing education provision in the region. The educational actions offered by the NEP used combined strategies; from the conceptual offer, more present in traditional teaching methodologies; as well as others closer to active teaching-learning methodologies such as: sharing of experiences; reflection-critical of everyday practice; discussion on work processes; and projects applications. Content analysis of the questionnaires and the focus group resulted in two sense nuclei: Participants' perception of the EPS concept; and the possibility of change in the practice of professionals from participation in educational action. The first nucleus presents two categories: EPS as a continuous process of formation; and EPS as a reflectioncritical space of work processes. The presence of these two strands was justified by the NEP's own way of acting. About the change in the practice of professionals, there was a graduation of possibilities: the non-perception of change; change perceived only as knowledge acquisition; change in professional practice, health services; or more broadly in scopemanagement. The possibility of professional transformation was related to the methodology used, showing that the teaching-learning process in adults requires an action-reflection-action movement, which Freire affirmed to be the viable path for the constant transformation of practice, through criticality and action. Considerations: from this work, questions arise about the limits and possibilities of the NEP to mobilize its participants to transform their daily life and their practice, continually questioning and always learning.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Ações da eletroacupuntura (eea) aplicada ao ponto pc6 (nei guan) sobre a resposta central de estresse em ratos(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-09-01) Bassetto, Ricardo Morad [UNIFESP]; Spadari, Regina Celia [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The stress response plays an important biological role preparing the body to respond to physical and mental stressors. However, it might trigger and / or worsen nosological conditions for which there is individual predisposition, when in duration and intensity that exceed the capacity of psychobiological functional adaptation. Among psychiatric disorders, anxiety disorders maintain pathophysiological nexus with intense acute stress or chronic stress and, among other systems, the cardiovascular system is particularly susceptible to adaptive changes triggered by both the stress response and the anxious state. The objective of this study was to investigate the effectiveness of electroacupuncture (EEA) applied to the Neiguan point (PC6), classically described as an anxiolytic and cardiocirculatory regulator, and to points classically not described and without recognized therapeutic indications, located in the tail (Tail), in the modulation of the stress response, anxiety and superior control of cardiovascular functions. For this, thirty-two male Wistar rats, with about 8 and a half weeks of age and weighing between 240 and 300 g, were distributed into four groups: 1. eight rats not subjected to any procedure (control group); 2. eight rats subjected to immobilization (IMO) for 60 min on three consecutive days (IMO group); 3. eight rats subjected to IMO associated with the EEA in PC6 (PC6 group); 4. eight rats subjected to IMO associated with EEA in the tail (TAIL group). Behavioral parameters associated with anxiety, through the elevated plus maze test (EPM), and the neuronal activation levels through the immunoreactivity to Fos protein in areas associated with the stress response (paraventricular nucleus of the hypothalamus-PVH), anxiety (medial amygdalameAMI, central amygdala-ceAMI, hippocampal formation - dentate gyrus-GD, CA1,CA2, CA3 - and prefrontal cortex-CPF), and superior central control of the cardiovascular functions (lateral hypothalamic area-HIPOT LAT and dorsal medial hypothalamus-DMH) have been analyzed. The statistically significant data, p <0.05, generated in the present study show that, in rats subjected to immobilization, EEA, whether applied to PC6 or the tail, reduced the behavioral parameter indicative of anxiety, "grooming", to numbers equivalent to the control group, but there were no significant differences in other behavioral parameters associated with anxiety. The immunoreactivity to Fos protein showed a significant attenuation of neuronal activation which was triggered by IMO in rats that were treated with EEA, in all 8 studied encephalic areas, and this attenuation was significantly larger in the PVH, CPF and DMH of rats given EEA in the PC6 point when compared with rats that received EEA in the tail. These experimental data suggest a therapeutic potential for the EEA in the modulation of stress response, which can be related to the development of anxiety disorders and pathologies of the cardiovascular system, with relative specificity when applied to the PC6 point, for its significantly differentiated action in areas directly related to stress response (PVH), anxiety (CPF) and superior control of cardiovascular functions facing stress (DMH).
- ItemSomente MetadadadosAções de educação alimentar e nutricional no âmbito do programa nacional de alimentação escolar em municípios do estado de São Paulo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-09-22) Silva, Camila de Abreu [UNIFESP]; Bandoni, Daniel Henrique [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/6104429791974852; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The National School Feeding Program is the most comprehensive nutrition program, operating in Brazil. While public policy has as its fundamental principle, consolidating the Human Right to Adequate Food, fo reseeing actions to promote the use of healthy and adequate food, and the inclusion of the Food and Nutrition Education in teaching and learning process permeating the curriculum. Objective: To determine the profile of the actions of Food and Nutrition Education developed under the School Feeding Program in municipalities of São Paulo. Methods: Qualitative and quantitative study applied in municipalities in the state of São Paulo that are part of the program. Data collection was conducted through electronic questionnaire (online) structured, provided to the nutritionists through e mail invitation. The electronic questionnaire was divided into three (03) blocks (A, B and C), in which different themes were grouped: (A) Entity Identification Executing / municipality; (B) Identification of Nutritionist Technical Director; (C) Actions and Practices in Food and Nutrition Education. Results: The study included 21 municipalities, all had Nutritionist RT and 76.2% (n = 16) reported EAN implement or carry out activities with the school. Regarding the types of EAN actions developed, we highlight the educational and recreational activities (n = 8; 47.0%), lectures (n = 5; 32.2%) and school gardens (n = 4; 25, 0%). Conclusion: Education actions are not in the school curriculum. Although the nutritionist is the protagonist, this does not seem to know the political pedagogical project of the schools. There conducting situational diagnosis of school or application methodology for EAN. The results are not evaluated by nutritionists
- ItemSomente MetadadadosAdaptação transcultural da escala pleasant events schedule - alzheimer's disease (pes-ad) para o português do Brasil(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-04-26) Saviotti, Karen Rosangela Silva de Souza [UNIFESP]; Novelli, Marcia Maria Pires Camargo [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: Pleasant activities for elders with cognitive commitment may improve mood and reduce behavior variations. The Pleasant Event Schedule ? Alzheimer?s Disease (PES-AD) have been described as a useful tool for this purpose and its transcultural adaptation will allow professionals to aid care takers and elders in identifying these pleasurable activities. Methodology: The PES-AD was subject to a five stages process of transcultural adaptation: translation, summary of translations, retro translation, evaluation of semantic equivalences, idiomatic, cultural, conceptual and pre testing. Results: Thirty six items were subject to the five stages of the process, three were adjusted on the translation process. On the equivalences evaluation four items obtained an agreement of less than 0.8 therefore being modified according to the judges suggestions. The PES-AD presented an excellent internal consistency (?=0.73) and a high stability related an 99% reliability between examiners (CCI=0.99). Conclusion: The process of cross-cultural adaptation of the PES-AD provided content validity to the Portuguese version and the analysis of the reliability makes available a new instrument of evaluation of pleasurable activities for individuals with cognitive impairments.
- ItemSomente MetadadadosAdaptação transcultural e validação do the Low Energy Availability in Females Questionnaire (LEAF-Q)(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-03-18) Maria, Uyara Pereira De [UNIFESP]; Juzwiak, Claudia Ridel [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The Female Athlete Triad is a medical condition observed in athletes and physically active females involving, in its most extreme manifestation, low energy availability (LEA), amenorrhea and osteoporosis. LEA is considered the main component of the Triad, and seems to affect the functioning of several athletes’ physiological systems, characterizing the RED-s. Due to the difficulty in estimating all the Triad and energy availability (EA) components, this study aims to translate, culturally adapt and validate, in a group of Brazilian athletes, the Low Energy Availability in Females Questionnaire (LEAF-Q), whose purpose is to identify female athletes at risk of the Female Athlete Triad. The first stage of the study consisted of: translation, synthesis of translations, back-translation, review by independent experts committee and pre-test for the content validity in 20 athletes. In the second stage, for the reliability analysis and the construct validity, the adapted final version was applied in a sample of 127 athletes from several sports disciplines, and 54 of them answered the questionnaire in a second occasion. The results showed that, from the three domains that make up the instrument, only the "Gastrointestinal Function" construct had an acceptable internal consistency, with Cronbach's Alpha Coefficient of 0.61. The other two domains are composed by dependent items which, in association with the response pattern, possibly led to a low Alpha. However, the instrument presented excellent temporal stability (test-retest), with an Intraclass Correlation Coefficient (ICC) of 0.92. The construct validity modeled by known or contrasted groups was confirmed after demonstrating that weight-sensitive sports athletes have a higher LEAF-Q mean score than team sports athletes, using Student's t-test (p≤0.05). Therefore, it is concluded that the Brazilian version of the LEAF-Q is an important tool, with validity evidence, besides temporal stability and textual and cultural adequacy to investigate the Triad risk. However, further studies are necessary to investigate the criteria validity, as well as the sensitivity and specificity of the Brazilian version of LEAF-Q.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Administração de ômega 3 em culturas de células neuronais (NEURO 2a): estudo da via de diferenciação celular NOTCH(Universidade Federal de São Paulo, 2023-04-26) Reis, Henrique Nogueira [UNIFESP]; Silva, Cristiano Mendes da [UNIFESP]; Simabuco, Fernando Moreira [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/6362783289622710; http://lattes.cnpq.br/7868915353525184; http://lattes.cnpq.br/8128803570757548; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)O ômega 3 é uma família de ácidos graxos formados pelos ácidos graxos essenciais, entre eles estão o ácido alfa linolênico (ALA), ácido eicosapentaenoico (EPA) e o ácido docosahexaenóico (DHA). O DHA auxilia na neurogênese, sugerindo que ele possui a propriedade de modular a função hipocampal regulada pela neurogênese com a promoção da diferenciação celular de células tronco em células neuronais maduras. A ativação da sinalização de Notch induz a expressão de genes repressores da transcrição, como o Hes1 e Hes5, levando à repressão da expressão do gene proneural e à manutenção de células-tronco/progenitoras neurais. O acréscimo de DHA para a promoção do crescimento e diferenciação neuronal, inclusive de oligodentritos, sugere um aumento significante da expressão de Notch1 e Hes1. Este estudo teve por objetivo avaliar in vitro, a via de sinalização celular Notch em linhagem celular de neuroblastos (células Neuro-2a) tratada com ácidos graxos ômega 3, e consequentemente averiguar inter-relação destes fatores com a neurogênese. Os experimentos in vitro foram realizados em culturas derivadas de neuroblastos e tratadas com um composto de ômega 3, rico em DHA durante 36h na concentração de 50μM e 100μM (DHA). Os resultados da expressão proteica de HES5 não apresentaram diferneça significativa, já a expressão de NOTCH1 e MASH1 tiveram uma significante diferença, principalmente nos tratamentos do grupo inflamado com LPS e adicionado 50μM e 100μM (DHA) (p=0,001). A inativação da família NOTCH/HES e seus genes relacionados regulam positivamente a expressão de MASH1 e aumentam a neurogênese. Considera-se que as célular Neuro-2a tratadas com o composto de ômega 3 apresentaram a sinalização celular da via NOTCH, aumentando a expressão de MASH1 e suprimindo a expressão de HES5 quando estimuladas a um ambiente de inflamação e tratamento com o composto a uma concentração de 100 μM de DHA.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Adoção inter-racial: A influência dos sonhos nos (des)encontros familiares(Universidade Federal de São Paulo, 2023-03-14) Leal, Vandia Cristina Rodrigues [UNIFESP]; Imbrizi, Jaquelina Maria [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/8682215618761531; http://lattes.cnpq.br/8544178085625311; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Com os avanços na esfera legal, social e psicológica no processo de adoção de crianças e adolescentes no Brasil, verifica-se ainda enormes desafios para a constituição da família inter-racial adotiva. Durante os últimos 10 anos, houve uma redução significativa na porcentagem de pretendentes cadastrados para adoção que faziam a exigência de adotar somente crianças brancas, no entanto, este fato não exime as famílias adotivas inter-raciais de terem que lidar com o preconceito racial presente na sociedade brasileira e, por consequência, no próprio seio familiar. Em uma sociedade marcada pelo racismo, pessoas brancas tendem a acreditar que somente o outro, não branco, é que tem cor. Não pensar sobre as questões raciais se torna então uma prerrogativa de sujeitos brancos, os quais usualmente se compreendem como parte de uma identidade hegemônica e que, portanto, conservam seus privilégios advindos do racismo estrutural. Esta pesquisa teve como propósito analisar a influência do preconceito na formação dos vínculos afetivos e da identidade racial, assim como analisar os processos de identificação de brancos e negros no seio familiar. Foram realizadas entrevistas com três famílias adotivas inter-raciais com o objetivo de analisar o processo da adoção em suas articulações com a produção onírica. Na análise dos dados produzidos, foi possível articular as contribuições teóricas da Psicanálise e Psicologia Social com o intuito de melhor compreender os aspectos inconscientes do racismo, os quais atravessam a nossa cultura e influenciam o imaginário social e a própria constituição familiar, como também, foi possível discutir as contribuições de autoras do feminismo negro e autores da sociologia que desconstroem os mitos da democracia racial à brasileira e do papel das mulheres negras reduzidas a cuidadoras e/ou a corpos hiperssexualizados. Os resultados encontrados indicaram a incidência do racismo na vida onírica de sonhantes, tal como, dificuldades para a constituição da identidade racial negra quando o racismo estrutural interfere na transmissão da cultura afro-brasileira. Mostrou-se também essencial a preparação dos postulantes à adoção e das crianças e adolescentes envolvidos neste processo, com ênfase no atendimento psicólogo dos envolvidos e criações de espaços para que haja a possibilidade de partilharem e elaborarem suas angústias, medos e inseguranças, indo além dos aspectos informativos e educativos sobre o processo de adoção. Os resultados nos indicam ainda como o uso do mecanismo de defesa inconsciente - negação, está presente na vida de sujeitos negros, os quais passaram a denegar que sofreram discriminação racial. Dessa forma, o processo de racialização de mães e pais brancos, conscientes dos privilégios raciais da branquitude, mostrou-se como o primeiro de muitos passos para o desmantelar do racismo estrutural também no âmbito familiar.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Adolescência e Juventude na Atenção Primária à Saúde: os significados e os sentidos atribuídos ao cuidado à adolescência e juventude por profissionais de NASF em Santos-SP(Universidade Federal de São Paulo, 2024-06-26) Anjos, André Souza dos [UNIFESP]; Castro-Silva, Carlos Roberto de [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/0357820757162104; http://lattes.cnpq.br/3063624994224091; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Esta pesquisa procurou compreender os significados e os sentidos atribuídos ao cuidado à adolescência e à juventude (A&J) no âmbito da Atenção Primária à Saúde (APS) por profissionais de saúde trabalhadores do Núcleo de Apoio à Saúde da Família (NASF) no município de Santos-SP. Para isso, utilizou a abordagem qualitativa, método descritivo, com a seleção de sujeitos voluntários, num total de sete, com atuação profissional no NASF por no mínimo um ano. Para a coleta de dados, utilizamos o método da entrevista semiestruturada e da pesquisa documental, com o cenário da pesquisa sendo a Seção de Apoio à Saúde da Comunidade (SEATESC) vinculada ao Departamento de Atenção Primária à Saúde, na Secretaria Municipal de Saúde da cidade de Santos. Entre os resultados obtidos, foi possível constatar os desafios do cuidado em saúde à população A&J, por meio do cuidado médico-hegemônico, a insuficiência da gestão da APS em fomentar ações e diretrizes para o cuidado a esse grupo e a sobrecarga de trabalhadores que têm dificuldades em lidar com a rotina do trabalho diário e, consequentemente, em ofertar cuidado a um público que requer maior empenho. A subjetividade dos profissionais interessados em promover ações à A&J se mostrou insuficiente do mesmo modo. Outros desafios identificados no âmbito da APS para atendimento desse público têm relação com os estigmas, o preconceito e a compreensão limitada da adolescência e da juventude por parte desses trabalhadores da saúde e a presença da desigualdade social produzida pela sociedade capitalista. No entanto, pudemos observar como ponto positivo a potência da intersetorialidade, das tecnologias-leve, do apoio matricial, do protagonismo juvenil e da compreensão não naturalizante da adolescência e da juventude.
- ItemSomente MetadadadosO afastamento do trabalho de sujeitos acometidos por doenças da coluna lombar: necessidades e desafios(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-03-11) Montrezor, Janaina Bussola [UNIFESP]; Alencar, Maria do Carmo Baracho de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objective: To investigate the process of illness and departure from the affected subjects working for diseases of the lumbar spine, relations with the organization of work; needs and challenges. Materials and Methods: Exploratory, descriptive and retrospective study with quantitative and qualitative data. Step (1) : documentary analysis of medical records (2010-2011) of subjects treated CEREST, being selected the medical records of subjects with a clinical diagnosis for ?Other dorsopathies? (M50 to M54), according to CID-10, of both genders, of different professional categories and that were experiencing or who have experience the absence from work process by these diseases. Step (2): script elaboration with semi-structured questions and interviews lasting about 60 minutes, recorded and transcribed for content analysis categories. Results: Analyzed the medical records (n=431), 15.77% (n=68) had a diagnosis of ?other dorsopathies?, and 52.9% (n=36) were male and 47.1% (n=32) female, being the most affected age group 41-50 years. 57.4% (n=39) were in absence from work situation, and 13.2% (n=9) also showed clinical diagnosis for mental disorders. Participated ten subjects, six females and four males, aged between 35 and 58 years, with diverse professions and all affected in the lower back. It was identified in interviews that some aspects of the conditions and organization of work that influenced in back pain, such as repeatability, efforts and physical burdens, fast-paced, undersized team; even the presence of pain at work; self-medication; fear of unemployment; functional difficulties in activities of daily living, work and leisure, generating feelings of inadequacy and worthlessness. Needs and challenges were questioned based on public policy discussions. Considerations: There are deficiencies in public policies that consider the real needs of workers and have interconnected actions, with the need to take into account the subjectivity of the worker, and interventions that go beyond traditional physical rehabilitation; it will also be necessary psychosocial rehabilitation and interdisciplinary interventions.
- ItemSomente MetadadadosAfastamento do trabalho por lombalgia crônica: impactos na funcionalidade e o retorno ao trabalho(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-05-12) Ramos, Maria do Carmo Vitorio Alves [UNIFESP]; Alencar, Maria do Carmo Baracho de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Low back pain has an impact on the workers, often leading to work withdrawal, incapacities and difficulties returning to work. Objective: To investigate the withdrawal from work due to low back pain, aspects related to functionality in daily life, and influences on return to work. Methods: The study is exploratory, descriptive, with emphasis on qualitative results. The study has three steps. (1): Documentary survey of open patient records attended at the Reference Center on Occupational Health-CEREST, Santos / SP, from July 1, 2014 to July 1, 2015, with data collection: demographic, clinical diagnoses , Symptoms, profession, situation in the company, among others. Selection of records of subjects with complaints of low back pain and clinical diagnoses referring to "Other Dorsopathies" (M.51 to M.54), according to the International Classification of Diseases ICD-10. (2): Selection of subjects who experienced the process of moving away from work due to illness, and returning to work. Invitation for the participation of semistructured interviews, based on script, recorded and transcribed in full for analysis of thematic content. (3): In addition to the subjects who participated in the interviews, the application of the Rolland Morris Disability Questionnaire (QIRM), as a complement. Partial results: The study is ongoing. From step 1, 502 medical records were analyzed. Of these, 110 had complaints of low back pain in the initial consultation, of which 64 were female (58.2%) and 46 were male (41.8%). The most frequent ICD-10 clinical diagnoses were: M54.5 (low back pain) with 54.5%; M51.2 (Other specified intervertebral disc displacements) with 33.6%; And M54.4 (Lumbago with sciatica) with 18.2%. According to the National Classification of Economic Activity - CNAE 32.6% of the sample were part of the "Domestic services" group; 22.1% of the Group "Cleaning activities"; And 11.6% of the Group "Supply and management of human resources for third parties". From step 2, eight (8) interviews were carried out, with five subjects (5) female and three (3) male, with a mean age of 48.5 years, and several professions, two (2) Two (2) domestic, one (1) manicure, one (1) handler, one (1) stevedore, and one (1) access controller. The interviews were transcribed in full and the data are under analysis; Some preliminary data have already shown the return to work for the same functions, disrespect to physical constraints, and the same job requirements. From the step 3, together with the subjects from the previous stage, the QIRM was applied, all interviewees had a score greater than 14, that is, all of them presented functional disability, and one (n = 1) had total functional disability.
- ItemSomente MetadadadosAfetividade e potência de ação na construção das práticas dos agentes comunitários de saúde na estratégia saúde da família(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-03-18) Moura, Raul Franklin Sarabando de [UNIFESP]; Castro-Silva, Carlos Roberto de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The Community Health Worker (CHW)?s work, located between the health service and its community, is marked by a strong relational dimension. This worker, responsible for the mediation of these healthcare subjects? actions, builds his role based on previous knowledge and information received in his daily contact with colleagues and the population. His performance is built upon the combination of this knowledge with his own affective references, which will guide the manifestation of his thoughts and actions on the territories he passes through. Thus, we reflect upon the dimension of affectivity as a dialectical psychical category (LANE, 2006) and also Baruch Spinoza?s (2013) theory of the affects, according to commentaries and interpretations by Deleuze (2002) and Sawaia (2001a; 2001b), so we can comprehend its role in the building of this worker?s practices and its political implications, particularly in the context of a highly vulnerable territory. We understand as such, based on the concept of vulnerability discussed by Ayres, Paiva and Buchalla (2012), a territory whose material and socio-historical conditions are felt by its inhabitants as fragilizing, through the experience of inequities and situations that lead to ethical-political suffering (SAWAIA, 2001b). This research, based on those references, had as its objective to comprehend the role of affectivity in the politization of the work process and elaboration of politically transforming practices in the CHW?s actions within the Family Health Strategy (FHS) in highly vulnerable territories. This study was based on etnography applied to psychology (SATO; SOUZA, 2001), consisting on accompanying the routine of the healthcare service and the CHW during four months, using the technique of participant observation (MINAYO, 2010). Collected data was registered on field diaries (GEERTZ, 2013) and analyzed according to the Depth Hermeneutics (THOMPSON, 1995; DEMO, 2001) theory. The healthcare unit in which the study was conducted was in a moment of transition in its attention model, from the Community Health Worker Program (CHWP) to the FHS. Results point to the relevance of the CHW?s affective bond to his territory for sharing experiences with colleagues and the population; the supportive role played by the work team in understanding situations of vulnerability; the importance of building open relationships while respecting alterity in daily relations; and the impact of macropolitical aspects on the attention model?s transition. The CHW?s own affectivity, as it sensitizes him to the difficulties and inequalities of the territory, works in a political dimension as it fights against the naturalization and continuity of these situations. At the same time, this affectivity puts into action other care resources that lead to improvements. This delicate place which the CHW occupies speaks of the development of a subjectivity within a particular cultural context that, precisely due to this placement, can find its own solutions to local problems, even if restricted by macropolitical aspects. It?s the creation of a contextualized political action, brought up by the affective experience and questioning of one?s own reality.
- ItemSomente MetadadadosA afetividade, o sofrimento ético-político e o cuidado à saúde mental em território de alta vulnerabilidade social(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014-02-21) Rosa, Karina Rodrigues Matavelli [UNIFESP]; Castro-Silva, Carlos Roberto de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The methodology of Matrix Support presents itself as an important device in the management of health work, thus reference teams and matrix support are essential to the implementation of Extended Practice, which aims to establish a radical commitment to the people with illness and their singularities. Specifically in the field of mental health, this methodology helps to strengthen the mental health services in primary care, and contributes to the realization of some important principles of the Brazilian Public Health System (SUS) and the Psychiatric Reform itself. In this context it is introduced the theme of this research, which sought to investigate and understand, in the domain of lightweight technologies , the quality of the emotional bonds that permeate and underlie the meetings of various people involved in the composition of the micropolitical field of the mental health care in a region of high social vulnerability . We start from a worldview based on the Socio-Historical Psychology, which implies, among other things, conceiving subjectivity from the materiality of social relations. The instruments used for the construction of the qualitative information were participant observation, the field diaries and semistructured interviews with the professionals of the teams . The field diaries were the main guides of the entire analytical process. For the analysis and interpretation of the information we used Thompson´s Depth Hermeneutics (1995), Qualitative Epistemology by González Rey (2011;2012) , and the dialectic of inclusion -exclusion by Sawaia (2010 ) . The information was organized from the three levels of analysis proposed by Depth Hermeneutics, being: the Socio-Historical Analysis, the Formal Analysis and Interpretation / Reinterpretation. We used affection as a category of analysis, in order to understand the specific dynamics that operate in the meeting of the people involved in the care practice, and thus revealing the tone of the dimension of care practiced by these teams, with regard to stigma, prejudice and power relations, among others. Thus we come to the final three perspectives of interpretation / reinterpretation: firstly we discussed the impact of internalization of market values in the health field ,in the second perspective we discussed the psychological distress from the ethical-political sufferings, being both perceived as pain mediated by social injustices, and finally the third perspective that treats affectivity as a power of action , in that it puts individuals as subjects in the process of social emancipation . Therefore respect, trust, complicity and solidarity stood out as structuring affects of the dimension of care in health, because they are responsible for achieving the "good meetings ", boosters of the acting force of the subjects. Accordingly, we conclude that centralizing affectivity in building production practices in health care, especially in mental health, is above all being able to acknowledge the pain and suffering of the other and investing in the process of politicization of these subjects, enhancing the ability of each of them as a transforming agent of themselves and their reality, from the knowledge of the mechanisms that oppress them, dehumanize them and get them sick.
- ItemSomente MetadadadosAgressividade em meninos e meninas: avaliações feitas por mães(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-03-19) Araujo, Fernanda Ribeiro de [UNIFESP]; Oliveira-Monteiro, Nancy Ramacciotti de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: Aggressiveness May Be Defined As Any Form Of Behavior Intended To Hurt / Injure A Living Being. It Can Be Differentiated Into Direct Aggressiveness (Manifested By Behaviors With The Use Of Force, Aiming To Physically Harm The Other) And Indirect / Hostile (Subtle And Veiled Behaviors To Inflict Damage On The Inner World Of The Other). Direct Aggression Is More Presented By Boys, While Hostile Is More Commonly Used By Girls. Authors Suggest The Interaction Of Biological, Social And Cultural Factors For The Determination Of These Differences Between The Sexes. The Greatest Demand For School Psychology Services In Brazil Is For School-Age Children With Complaints Of Aggression. Objective: To Describe And Compare The Frequency Of Direct Aggression In Children, Considering: Gender, Age Ranges (7 And 8 Years, 9 And 10 Years) And Parental Styles. Method: Were Investigated 47 Mothers Of Boys And Girls Who Live In A Municipality Of Santos (Sp) That Responded To The Child Behavior Checklist For Ages 6-18,