Navegando por Palavras-chave "escola"
Agora exibindo 1 - 6 de 6
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)O diagnóstico do tdah: concepções de professoras de atendimento especializado, outros profissionais da educação e profissionais da saúde(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013-09-17) Santos, Kelly Cristina dos [UNIFESP]; Freitas, Marcos Cezar de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Esta pesquisa discute a circulação e apropriação de diagnósticos de Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade em cenários escolares. Aborda o contexto que para muitos tem sido uma mudança de paradigma, no qual a ciências humanas deixaram de ser a referência para a explicação dos fenômenos humanos, que passam a ser explicado pelas neurociências (Wolff, 2012). Tal mudança está relacionada ao debate que se instaura tanto no âmbito acadêmico quanto na mídia sobre o diagnóstico do Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH), caracterizado pelos sintomas de hiperatividade, impulsividade e déficit de atenção. A dissertação traz ao leitor várias discussões que circundam o tema, envolvendo critérios de diagnóstico, manuais de classificação de doenças e transtornos mentais, bem como o olhar sobre os sintomas e o tratamento preconizado. O principal ponto do debate é a hegemonia da corrente neurobiológica para a explicação do transtorno (Pereira, 2009). Outros autores (Moysés e Collares (2010) e Guarido (2010)) tem destacado que a problemática do diagnóstico do TDAH está fortemente relacionada ao processo de medicalização da educação. Neste contexto, a escola é o espaço em que as queixas sobre o TDAH são mais frequentes (Pereira, 2009). Assim, este estudo busca compreender como professoras que atuam nos serviços educacionais especializados entendem o transtorno e se de alguma forma suas concepções estão alinhadas a algum dos pontos discutidos no debate. Foi realizada uma pesquisa etnográfica em duas escolas de ensino fundamental da rede municipal de ensino de uma cidade no interior paulista. Centralizamos nosso olhar nas falas das professoras que trabalham nos serviços educacionais especializados: duas professoras que atuam nas Salas de Recursos e duas professoras que atuam no Laboratório de Aprendizagem, buscando compreender como elas pensam o diagnóstico do transtorno e suas implicações na escola. A fim de ampliar o campo de discussão ouvimos também as concepções relacionadas ao TDAH de duas professoras de classe comum, uma estagiária e uma coordenadora que também trabalham nestas escolas. O campo da pesquisa também compreendeu as perspectivas de três profissionais da área da saúde que trabalham com crianças e adolescentes nos serviços de saúde vinculados ao SUS do município em que se localizam as escolas. Observamos a partir dos registros do caderno de campo e das análises das entrevistas semiestruturadas que as concepções das profissionais entrevistadas sobre o transtorno são semelhantes. As causas são explicadas a partir de fenômenos contemporâneos, como a falta de tempo dos pais para educar os filhos, dificuldades da escola em lidar com o descompasso entre seus métodos e as tecnologias que as crianças estão expostas fora da escola, a problemas de ordem neurobiológica. As questões referentes ao diagnóstico do TDAH na escola estão permeadas de opiniões positivas e negativas, cuja explicação principal para a positividade está relacionada ao oferecimento de serviços de apoio à aprendizagem bem como a organização de estratégias individuais para a participação da criança nas atividades e a negatividade relacionada à construção de rótulos e estigmas.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A efetividade de intervenções de educação nutricional nas escolas para prevenção e redução do ganho excessivo de peso em crianças e adolescentes: uma revisão sistemática(Sociedade Brasileira de Pediatria, 2011-10-01) Silveira, Jonas Augusto Cardoso da [UNIFESP]; Taddei, Jose Augusto de Aguiar Carrazedo [UNIFESP]; Guerra, Paulo Henrique; Nobre, Moacyr Roberto Cuce; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Universidade de São Paulo (USP)OBJECTIVE: To evaluate the effectiveness of school-based nutrition education in reducing or preventing overweight and obesity in children and adolescents. SOURCES: Systematic search in 14 databases and five systematic reviews for randomized controlled trials conducted in schools to reduce or prevent overweight in children and adolescents. Body mass index and fruit and vegetable intake were used as primary and secondary measures of outcome, respectively. There was no restriction by date of publication or language, except for languages with structured logograms. We excluded studies on specific populations presenting eating disorders, dyslipidemia, diabetes, and physical or mental disabilities, as well as studies that used drugs or food supplements as components of the intervention. The assessment by title and abstract and the quality assessment were performed independently by two researchers. We used the Centre for Reviews and Dissemination's guidance for undertaking reviews in health care and the software EPPI-Reviewer 3. SUMMARY OF THE FINDINGS: From the initially retrieved 4,809 references, 24 articles met the inclusion criteria. The extracted data show that there is evidence of positive effects on anthropometry and of increase in fruit and vegetable consumption. Characteristics of the interventions that demonstrated effectiveness are: duration > 1 year, introduction into the regular activities of the school, parental involvement, introduction of nutrition education into the regular curriculum, and provision of fruits and vegetables by school food services. CONCLUSION: Interventions in schools to reduce overweight and obesity, as well as to increase fruits and vegetable consumption, have demonstrated effectiveness in the best-conducted studies.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Na periferia da quadra: educação física, cultura e sociabilidade na escola(UNICAMP - Faculdade de Educação, 2014-08-01) Oliveira, Rogério Cruz de [UNIFESP]; Daolio, Jocimar; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)The aim of this study was to analyze the participation and appropriation of the physical education class for students who are in its margins, at the periphery of the sports' court. The study was carried out in a public school as an ethnography, relying on observations and semi-structured interviews. The results showed that participation and appropriation of the physical education class fell into three categories: (not) practicing, active and floating. The analysis of each category has contributed to elucidate the existence of different stereotypes, prejudice and thus inequality of opportunities in the physical education class. Nevertheless, although there was, on the part of the students, limited acquisition of knowledge on Physical Education, they could develop experiences of sociability with each other free from the formal constraints usually found in classrooms.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Participação da família na escola: Um relato de experiência sobre a Pedagogia Waldorf(Universidade Federal de São Paulo, 2021-02-27) Oliveira, Letícia; Martins, Edna; Martins, Edna; http://lattes.cnpq.br/1795407379797629Esse trabalho teve como objetivo abordar a importância da relação entre as famílias e a escola, a partir de um relato de experiência na pedagogia Waldorf, método pedagógico desenvolvido por Rudolf Steiner (1861-1925). A partir de metodologia qualitativa e descritiva o relato traz como tema central a participação familiar em colégios Waldorfs. O trabalho tem como ponto de partida a experiência vivenciada em disciplina da graduação sobre Práticas Pedagógicas e de Pesquisa, que se constitui de imersão no ambiente da escola, além da participação em oficinas com professora da Pedagogia Waldorf e acesso à materiais e produções de alunos que vivenciam tal prática educativa. A descrição e análise do tema da participação familiar na escola também foi constituída de conversas realizadas com 01 professora e 01 mãe de estudantes matriculados no colégio visitado. Os resultados da análise da experiência demonstram a importância da relação família-escola para o bom desenvolvimento das crianças, já que na Pedagogia Waldorf a escola e a família precisam ser parceiras, tendo como principal objetivo uma formação plena das crianças.
- ItemSomente MetadadadosO preconceito entre os adolescentes em escolas do municã-pio de guapiaã§u/SP(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013-11-27) Tadini, Aline Cassia [UNIFESP]; Bretas, Jose Roberto da Silva Bretas [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This descriptive research with quantitative orientation aimed at characterizing the teenager population of Guapiaçu (SP), identifying the presence of prejudice in the school environment, identifying the types of prejudice among teenagers, identifying the prejudicial and discriminatory behavior and attitudes among teenagers and knowing the differences in prejudice expressed for boys and girls. The study field was Guapiaçu, in the state of São Paulo. For data collection, we used a semi-structured questionnaire containing ten questions, among them structured questions addressing social data (quantitative variables: age, attendance number in the classroom; ordinal qualitative variable: grade; nominal qualitative variables: gender, name of the school); stories about fictitious teenagers containing variables corresponding to the studied topic (nominal qualitative variables: prejudice against gender, social class, skin color, religion, sexual orientation and physical appearance) and unstructured questions about the types of prejudice experiences suffered in the school environment and the emerging feelings from that experience of prejudice. There were 1315 teenagers in the survey. The data showed that the percentage of female teenagers who suffered prejudice in school was statistically equal to male ones, at an average age of 13.6 years old; this information shows that teenagers are vulnerable to suffer prejudice in the school environment. It was observed that both boys and girls identified themselves with the "fictitious stories experienced by teenagers" involving, in descending order, prejudice against gender, sexual orientation, social class and physical appearance. Among the most frequent prejudices in the narratives of these teenagers there were: prejudice against physical appearance, skin color, sexual orientation, gender and social class. It is possible to conclude that sexism, homophobia and bullying are present in these teenagersÂ’ lives, which could lead to violence, thus favoring the vulnerability of the teenagers. These situations permeated by prejudice, cause the teenagers to suffer both mentally (psychological), physically and socially. They expressed their feelings when facing a prejudicial situation: offense, sadness, anger, prejudice as a natural fact, feeling of being alone, thinking of dropping out of school, loss of interest in school, willingness to fight and take revenge (killing, beating, swearing, setting the school on fire, humiliate and hurt the others) and prejudicial reaction (calling people names, among others); these characterize acts of violence in the school environment (aggression and bullying). It is evident that the teenager is gregarious to what cultures, experiences, and socialization among others are concerned;, they are a reflection of the education they receive at home, in society, which happens to be perpetuated within the school, therefore the necessity for the school to be an open environment for discussions and debates against discrimination, prejudice and bullying.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Socialização na escola: transições, aprendizagem e amizade na visão das crianças(Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, 2008-01-01) Müller, Fernanda [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This paper presents an ethnographical study carried out in Porto Alegre/Brazil, and its main objective is to provide greater understanding of socialization processes at school from eight children's points of view. The work explores three issues, and the first one is related to transition of school years, what means difficulties, pleasures and fears. The second one is the idea of 'having future' as the consequence of learning at school, and it was presented specially by those poorer children. The last one is the break time which is focused in order to show the complexity of friendships among peers.