Navegando por Palavras-chave "Quality index"
Agora exibindo 1 - 4 de 4
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemRestritoÍndice de Qualidade para Cardápios da Alimentação Escolar: Revisão e Validação(Universidade Federal de São Paulo, 2023-08-22) Camargo, Rafaella Guimarães Moraes [UNIFESP]; Domene, Semíramis Martins Álvares [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/7373562130327980; http://lattes.cnpq.br/4245295515636557; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A qualidade da alimentação escolar no Brasil é determinada por fatores econômicos, ambientais, sociais e por meio dos atores envolvidos na gestão e execução do Programa Nacional de Alimentação Escolar – PNAE. O Índice de Qualidade para Cardápios da Alimentação Escolar – IQCAE, foi criado e submetido à validação com o objetivo de contribuir para o acompanhamento e a fiscalização do Programa. O planejamento de cardápios deve ser realizado de maneira a cumprir os requisitos nutricionais e os parâmetros técnicos previstos em lei e resoluções do PNAE, cujo cumprimento é indispensável para promover um cardápio saudável e para contribuir para Segurança Alimentar e Nutricional. Existem apenas três instrumentos disponíveis para avaliar cardápios escolares no Brasil, e o IQCAE é o único já submetido a estudo de validação; contudo, diretrizes apontadas em consenso anterior e alterações nas normativas do PNAE demandam sua atualização. OBJETIVO: Revisar e validar a nova versão do IQCAE, e estudar fatores associados à qualidade de cardápios escolares. MÉTODOS: Trata-se de um estudo metodológico de caráter quali-quantitativo que foi realizado em quatro etapas: (1) Atualização e revisão do IQCAE; (2) Avaliação da qualidade dos cardápios da alimentação escolar segundo a nova versão do IQCAE-R; (3) Validação do IQCAE-R; e (4) Estudo de determinantes da qualidade da alimentação escolar. RESULTADOS: O Índice de Qualidade para Cardápios da Alimentação Escolar Revisado possui 14 componentes, sendo a validade de critério sustentada por concordância moderada entre avaliação dos especialistas e sua aplicação nos cardápios. Com relação à reprodutibilidade, não houve diferença entre as médias das notas dos avaliadores, indicando que o instrumento gera o mesmo resultado quando aplicado repetidas vezes. A consistência interna foi verificada a partir da correlação de Spearman, que variou de fracas a muito fortes e, por fim, os valores de KMO e coeficientes significativos para o teste de esfericidade de Bartlett representaram medidas de adequação da amostra; análise fatorial exploratória apresentou comunalidades e cargas fatoriais satisfatórias para a maioria dos itens. Foi possível observar associação significativa do Índice de Desenvolvimento Humano com a qualidade dos cardápios. Conclusão: O IQCAE-R atendeu aos critérios de validade e confiabilidade para avaliar cardápios da alimentação escolar, e incorpora componentes de sustentabilidade, recomendações do Guia Alimentar para População Brasileira e diretrizes vigentes do PNAE.
- ItemSomente MetadadadosProposal for a breakfast quality index for brazilian population: Rationale and application in the Brazilian National Dietary Survey(Academic Press Ltd- Elsevier Science Ltd, 2017) Pereira, Jaqueline Lopes; de Castro, Michelle Alessandra; Hopkins, Sinead; Gugger, Carolyn; Fisberg, Regina Mara; Fisberg, Mauro [UNIFESP]Breakfast has been related to positive nutrition and health outcomes, but criteria for an optimal composition of this meal are not well established. The aim of this study was to propose a breakfast quality index (BQI) for the Brazilian population, and to describe the relationship between breakfast quality, socio-demographic factors, dietary intake at breakfast and for the total day. BQI was constructed based on individual dietary data of 22,279 breakfast consumers, aged 20+ years from the Brazilian National Dietary Survey, a population-based cross-sectional study. The BQI was comprised of food components (cereals, fruit/vegetables, dairy products), and nutrient criteria (energy, fiber, free sugar, saturated fat, calcium and sodium). Mean, percentage and 95% CIs were estimated for variables according to BQI categories. The mean BQI was 4.2, with 71% of individuals falling into medium BQI category and 6% in high category. Individuals in urban areas, in higher categories of income and education and women had higher BQI means. Consumers with high BQI had higher intake of fruits/vegetables and higher breakfast and total daily intake of energy, carbohydrates, fiber, total sugar, sodium, potassium, phosphorus, thiamin, riboflavin, niacin, folate and vitamins B6, A, C, and D, and lower trans fatty acids compared to those in low and medium BQI groups. Promoting a high-quality breakfast may contribute to a better nutrient intake and achievement of daily requirements. (C) 2016 Elsevier Ltd. All rights reserved.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Validação do Indicador de Qualidade para Cardápios da Alimentação Escolar(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-06-24) Camargo, Rafaella Guimarães Moraes [UNIFESP]; Domene, Semíramis Martins Álvares [UNIFESP]; Bandoni, Daniel Henrique [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/6104429791974852; http://lattes.cnpq.br/7373562130327980; http://lattes.cnpq.br/4245295515636557; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The improvement quality of the school meals is a Food and Nutrition Security strategy seeing as the school is an environment that promotes healthy food habits. The Index of School Food Menu Quality - IQCAE was developed to help monitor the National School Food Program - PNAE. Menu planning must comply with the nutritional parameters and technical norms provided by PNAE's legislation. Compliance is necessary for promoting a healthy diet. However, valid instruments to assess menu quality have not yet been developed. Objective: To assess the reliability and validity of IQCAE. Methods: This methodological study used secondary data from the menu database created for the 2011 Prêmio Gestor Eficiente da Merenda Escolar (Brazilian Prize for School Meal Efficient Manager). The database consists of 2500 menus from 500 Brazilian municipalities. The following were assessed: (1) content validity by using the Delphi method to compare the IQCAE components with the result of a consensus of experts on healthy diet and quality index for school food menus; (2) construct validity by analyzing the association and agreement between the experts? opinions on menu quality and the scores generated by the index; (3) IQCAE reliability by inter-examiner assessment; and (4) analysis of the internal consistency of the items by calculating Pearson?s correlation coefficient between IQCAE's components and the final score. Results: Content analysis verified that the result of the experts' consensus on healthy eating in the school context agreed with the IQCAE components. The study of association (Pearson?s linear correlation coefficient below 0.82 in only two cases) and agreement (Kappa below 0.7 in only three cases) between expert assessment and IQCAE score index showed that the instrument has construct validity. Reliability was ratified by an inter-examiner agreement study (r= 0.94 ? 0,98). IQCAE components and the final score showed weak to strong correlations. The component meats and eggs correlated the most (r= 0.74), followed by vegetables, grains, and tubers (r= 0.73; r= 0.68; and r= 0.59; respectively). Four components presented an inverse correlation: dairy products (r= -0.34), meal compatible with time (r= 0.12), sausages and cured meats (r= 0.19), and sweets as dessert (r= 0.20). Conclusion: The Index of School Food Menu Quality showed characteristics of structural validity and reliability when used for assessing and monitoring the quality of Brazilian school feeding menus.
- ItemSomente MetadadadosWhat is the quality of school meals in Brazil?(Karger, 2017) Camargo, Rafaella Guimarães Moraes [UNIFESP]; Domene, Semíramis Martins Álvares [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4245295515636557; http://lattes.cnpq.br/7373562130327980