Navegando por Palavras-chave "Professional Graduation"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)O Desafio da Formação do Nutricionista como Educador(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2008-04-30) Pereira, Maria Virgínia Nunes [UNIFESP]; Goldenberg, Paulete [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The following essay has as purpose the characterization of the food education inside the nutrition graduation, in the Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), with a view in the formation of the nutritionist as educator. At a first moment, it was proceeded the characterization of the curricular organization from the Course of Nutrition and the undertaken reforms, from the documentary analysis. Searching for the real conditions of the course realization some interviews were taken with the coordinator and professors. In the sequence, from interviews with egresses, professional trajectories and difficulties faced in the exercise in the educator role had been identified, considering the instrumentalization gave by the graduation. Finally, the challenges and relative suggestions to the curricular changes were listed from the disposable data. The Course of Nutrition in the UFOP appears in 1980, structuralized in the matrix of the traditional discipline. In the first curricular change carried through in 1986, it is registered the concerning about the Public Health education. In 2004 the second change took place. According to the DCN, it is registered, in a formal way, the reduction of the basic cycle time table in detriment of the professionalizing cycle. In the middle of the epidemiologist transition, obesity takes space in the resume, at the same time the Clinic Nutrition is valorized. Supported by the nutritional orientation, this path places in evidence the changes in the food behaviour, associated to the physical activities. By the way, the multiprofessional work petition is distinguished as the valuation of the psychological aspects, in the behaviour source. The food education considered in the level of the didactic thecniques, is presented in a generic way in the nutritionist performance, revealing the lack of formation of the nutritionist as an educator. Recognizing the weight of this gap the egresses mentioned the faced difficulties, dislocating the personal persistence in the confrontation of the problem, and also the alternative of reaching the specialization after the graduation. Parallel to the proposal of the course time table increasing it was preconized the inclusion of the Sportive Nutrition subject and the Health Promotion thematic, as well as the discution about educational authors. Considering the challenge of the attendance to the DCN recommendantions, in what it refers to the integration of contents and the relation between theory and practice, besides the search of the pupils autonomy, is relevant the question: in which measure the suggestions of changes are viable without the alteration of the model of curricular organization, in order to making possible the formation of the nutritionist as educator.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Um percurso de formação em psicologia: Cenas de intensidades para uma (trans)formação ético-política(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-12-05) Barbero, Mayara Dandara [UNIFESP]; Moreira, Maria Inês Badaró [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/1186084305231587; http://lattes.cnpq.br/0807008692334996; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)O presente trabalho de conclusão de curso busca relatar e analisar o percurso de formação em psicologia pela Universidade Federal de São Paulo - campus Baixada Santista, realizado no período de 2015 a 2019. Trata-se de um estudo descritivo e analítico sobre o percurso em forma de relato de experiências próprias à formação, sucedidas em diferentes territórios da Baixada Santista. Como fonte de dados são utilizados diversos materiais produzidos neste período, como diários de campo; atividades acadêmicas avaliativas tais como, ensaios e narrativas; relatórios de estágio; registros de experiência, entre outros documentos. A análise temática dos documentos obtidos apresenta as transformações vividas durante o trajeto de modo a expor a interdisciplinaridade e a transversalidade das experiências, indicando um percurso em platôs que possibilita a compreensão de temas centrais que o perpassam, como a inserção em cenas e situações de diferentes territórios percorridos durante a trajetória; o contato com diferentes nódulos de redes formais e informais de indivíduos que possibilitaram compreender suas constituições e articulações; as possíveis configurações, modos de escuta, formas de atuação e intervenção com grupos de diferentes contextos populacionais; reflexões acerca da formação para o trabalho a partir de experiências em equipamentos, serviços e equipes em que houve inserção profícua que possibilitou um modo de agir ético-político como psicóloga; e episódios de envolvimento com a arte durante o percurso de formação e sua utilização como instrumento de trabalho, respectivamente. À vista disso, torna-se tangível a compreensão acerca da formação em psicologia oferecida pela universidade para um agir ético-político congruente com o preconizado pelas Diretrizes Curriculares Nacionais, bem como para um crescimento e transformação pessoal.