Navegando por Palavras-chave "Poetry"
Agora exibindo 1 - 10 de 10
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)A Poética de Manoel de Barros e a educação socioambiental(Universidade Federal de São Paulo, 2024-12-11) Eleuterio, Theodor Stephan Hupfeld; Neiman, Zysman [UNIFESP]; https://lattes.cnpq.br/6435341856481082; http://lattes.cnpq.br/4699319095338889O objetivo central do presente trabalho é analisar a obra poética de Manoel de Barros e verificar possíveis contribuições para a área da sustentabilidade e da educação sócio ambiental. A metodologia usada neste estudo envolveu uma revisão da literatura sobre a obra de Manoel de Barros. Assim foram analisados diversos poemas de Manoel de Barros, filmes, músicas, ensaios e críticas sobre o autor, além de estudos científicos que exploram a relação entre poesia e educação ambiental. Foram também usadas tentativas poéticas próprias de interação com os escritos de Manoel de Barros Os resultados da presente pesquisa mostram que a poesia de Manoel de Barros é um rico acervo para a educação ambiental. As principais contribuições identificadas são relacionadas a sensibilização para natureza, a crítica ao antropocentrismo, a linguagem poética como ferramenta pedagógica e a valorização do “ínfimo”. Conclui-se então que a poesia de Manoel de Barros representa, não somente um rico patrimônio cultural imaterial do povo brasileiro e de todos aqueles que tem acesso a sua obra, mas também oferece um farto material de inspiração e apoio para a educação ambiental e a sustentabilidade, pois ao valorizar a natureza, se utilizar uma linguagem poética rica e original, sendo Manoel de Barros, um autor que contribui para a formação de uma consciência ambiental crítica e engajada. Sendo assim, o uso da poesia de Barros em atividades pedagógicas, com certeza, pode promover uma aprendizagem mais significativa e prazerosa, estimulando principalmente a criatividade, o pensamento e o desenvolvimento de uma relação interdependente, mais harmoniosa com o meio ambiente.
- ItemSomente Metadadados“Canto de liberdade”: poesia e política o PCB na organização do campesinato (1954-1964)(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014) Barbosa, Vera Lúcia Guedes [UNIFESP]; Welch, Clifford Andrew [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9770627655517896; http://lattes.cnpq.br/2146524497735979; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The objective of this monograph is to historically evaluate the uses the Brazilian Communist Party (PCB, in its Brazilian acronym) made of poetry in its journal Terra Livre. Through analysis of poems published in the journal from about 1954 to 1964, we seek to evidence change and continuity in PCB representations the agrarian question in Brazil, including farm workers and land struggle. Since the intention of Terra Livre was to strengthen the PCB in the countryside as a political organization, the evaluation of the poems published therein offers an opportunity to analyze their contribution to PCB propaganda. Conscious of debates about communist political culture and engaged art, the essay strives to examine the contribution poetical speech made to representing communist views in the countryside. Historicizing the poems in the context of changing PCB doctrine and militancy as actually practiced among rural workers. Thus, in addition to the poems and Terra Livre articles, the research also involved reading official PCB documents, especially those that theorized about the importance of constructing a “Popular Press.” These documents indicated the existence of a profound debate in the 50s on the necessity of renewing the communist press, which was made manifest in many ways, including the use of more accessible language, pictures and poems.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Com a minha carapinha: a poesia de Cristiane Sobral e o feminismo negro(Universidade Federal de São Paulo, 2021-02-26) Oliveira, Patricia Anunciada de [UNIFESP]; Gandolfi, Leonardo Garcia Santos; http://lattes.cnpq.br/6521198821657715; http://lattes.cnpq.br/1518726419228781O objetivo deste trabalho é ler a obra poética de Cristiane Sobral, escritora negra, relacionando-a a algumas concepções do pensamento feminista negro. Para isso, seus poemas – principalmente do livro Só por hoje vou deixar o meu cabelo em paz (2014) – são interpretados ao lado de outros poemas de autoria negra brasileira, com enfoque na representação do corpo a partir da imagem dos cabelos crespos, “minha carapinha”, conforme escreve Sobral. Busca-se, assim, analisar como a constituição do eu-lírico constrói e expressa uma subjetividade da mulher negra, instaurando-a como sujeito que questiona o discurso patriarcal e racista vigente na sociedade. A análise dos poemas de Cristiane Sobral, proposta aqui, leva em conta obras teóricas de Lélia Gonzalez, bell hooks, Grada Kilomba, Angela Davis, Audre Lorde, Sueli Carneiro, Luiza Bairros, dentre outras. A pesquisa situa os poemas de Sobral no âmbito da chamada literatura negro-brasileira, uma vez que possuem características estéticas próprias a esse campo literário. Ao longo da leitura dessa obra, são privilegiados aspectos estéticos relacionados ao corpo da mulher negra, em especial o cabelo crespo, e a constituição desse corpo como sujeito em uma sociedade na qual é constantemente estereotipado e subalternizado.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Ensaio sobre a paixão de Antonin Artaud: Aproximações entre as ideias do poeta e a psicanálise lacaniana(Universidade Federal de São Paulo, 2020-05-27) Martinez, Danilo Briscese [UNIFESP]; Imbrizi, Jaquelina Maria [UNIFESP]; Mountian, Ilana; http://lattes.cnpq.br/5376541382767280; http://lattes.cnpq.br/8682215618761531; http://lattes.cnpq.br/3255368399711389; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Antonin Artaud e Jacques Lacan, ao longo de suas trajetórias de vida, se encontraram direta e indiretamente. Enquanto internado no asilo de Sainte-Anne na década de 1930, Artaud teve seu destino decretado por Lacan, então psiquiatra chefe desta instituição, determinando que o poeta estaria impossibilitado de qualquer produção artística futura. Entretanto, as obras de Artaud elaboradas após esse período de internação seriam subsídios às elaborações filosóficas a partir da interlocução de Jacques Derrida e Gilles Deleuze, que criticariam os destinos da psicanálise lacaniana no final da década de 1960, gerando mudanças significativas na teoria psicanalítica, em especial a importância do falo e os desdobramentos dessa noção nos destinos da prática analítica. Artaud elabora uma forma de manifestação artística que denuncia a violência institucional, promovendo uma maneira heteronômica de estar no mundo, a partir da elaboração do corpo sem órgãos, noção que condensa sua vida e obra. Lacan, por sua vez, propõe um horizonte para a prática analítica pautado na destituição subjetiva, horizonte esse que visa a autonomia do sujeito frente às instituições que os constituem, sobretudo em relação ao falocentrismo que se apresenta no cerne da constituição do sujeito segundo a teoria psicanalítica. Ambos, poeta e psicanalista, apesar do histórico de divergências, apresentam semelhanças importantes, promovendo, em suas ressonâncias, modos de pensar a sociedade e a cultura de forma disruptiva, propondo maneiras singulares de estar no mundo.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Fragmentos de Escrevivência nas Poesias de Jovens Secundaristas(Universidade Federal de São Paulo, 2021-02-26) Gomes, Fernanda Cristina [UNIFESP]; Imbrizi, Jaquelina Maria [UNIFESP]; Lisboa, Maria; http://lattes.cnpq.br/8682215618761531; http://lattes.cnpq.br/3135218611729890; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)As experiências das juventudes de territórios atravessados pela desigualdade social convocam a poesia como artefato para imaginar outros modos possíveis de existência no mundo. O objetivo do artigo é investigar a manifestação cultural das juventudes a partir de articulações entre a noção de Escrevivência, de Conceição Evaristo, e trechos das poesias produzidas por secundaristas de uma escola pública em São Vicente/SP, publicadas no livro “Poesias Diversas - 2019”. Trata-se de contemplar a ideia de arte ampliada como ponto de ancoragem e a possibilidade de ficcionalizar de modo crítico lugares reservados às mulheres e aos jovens na estrutura social.
- ItemSomente MetadadadosGuilherme De Almeida Em Revistas: A Poesia Publicada Nos Periódicos Modernistas(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-03-20) Santos, Andre Felipe Barbosa Da Silva [UNIFESP]; Abreu, Mirhiane Mendes De [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The debate concerning the role of the literary journals as an essential part of the modernism movement in Brazil has received more attention from the contemporary literary criticism. Based on that, the study of the literature produced and released through the magazines allows us to realize how the artists comprehended the values of the modernity in the beginning of the twentieth century as well as they put them into broader circulation. Therefore, the aim of this M. A. thesis consists of collecting and analyzing fourteen poems written by Guilherme de Almeida (1890-1969) and originally published in eight literary journals from the southeast region, between 1922 and 1929: Klaxon (1922-23), Árvore Nova (1923), Estética (1924-25), A Revista (1926), Terra roxa e outras terras (1926), Verde (1927), Revista de Antropofagia (1928) and Movimento Brasileiro (1929). The analyses point to compositions that would promote the rhythm as a poetic manifestation. Thus, this research emphasizes new possibilities of reading and interpretation manifested throughout the relationship established between the texts in the magazines.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Imagens florais em "A rosa do povo": poéticas, política, diálogos(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-11-26) Souza, Alice Inacio Dos Santos [UNIFESP]; Ricieri, Francine Fernandes Weiss [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The aim of this research was to identify and to analyze the floral images enclosed mostly in the book A Rosa do Povo, considering them as metaphors of the poetic elaboration and the own poesy, despite of other interpretations. The pink-flowers images are recurrent in the drummondiana poetry between 1930 to 1962, as well as the reflexion, by the poet, about the hypothesis whether or not there was a place for the poetry at the modern capitalist world. A Rosa do Povo was chosen as pivotal for this work because it presents a large number of floral images related to the activity of writing, structuring the book, moreover, as a whole around such a reflection. On the other hand, in this publication, the floral images seem to lend themselves, beside others aspects, for the construction of an complex imaginary where are problematized either, the poetic writing, the poetry and/or poetic creator. As these images are relate to a tradition prior Drummond and the XX century poesy (traditions which refers to these problematizations), this dissertation tries to realize yet the recovery of topos and topoi by means of which the poetic making was evoked over the time. The possibility of a modern text to dialogue with a tradition and distinct gliding feelings through the processes of appropriation and de-characterization are, therefore, a equally relevant issue to the formulations proposed.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A intimidade era teatro: tensões entre autobiografia e ficção nas poéticas de Ana Cristina Cesar e Sylvia Plath(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-03-29) Caspon, Vanessa [UNIFESP]; Lasch, Markus Volker [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This work aims to analyze the books Ariel (2013), by Sylvia Plath (1932-1963), and A teus pés (2013), by Ana Cristina Cesar (1952-1983), focusing on elements that contribute to the construction of lyrical subjectivity in some of their poems. From the reading of the selected poems, as well as the critical works about them, this work aims to observ a tension between two poetical standings: the pursuit of the reader for coincidences between biographical happenings and the poetic text, for the cry of the heart of the one who writes the verses, and the poetic text while an aesthetic construction of language. In case of Sylvia Plath’s work, we will investigate the tensions between the sentimental flow in poetic verses, such as proposed by her contemporaries at the aesthetic called as confessionalist from the 1950s and the 1960s in the USA and in England; and the intense dialogue with literary and artistic tradition, as well as the keen formal composition of her poems, such as the kaleidoscopic imagery of the secrets, confessions, bodies. In Ana Cristina Cesar’s, we will analyze the tension between the manifestation of the poem called spontaneous of the named “poesia marginal” of the Brazilian 1970s, as well as the poetic strategy of inviting her reader to an intimate moment and her consequential rupture for poetic creationg, the dialogue with the artistic and literary traditions, the deviation of intimacy by the own poetic structure. For the analysis, we selected four poems: “A Secret” and “Daddy”, by Sylvia Plath; and “Atrás dos olhos das meninas sérias” and “Sete chaves”, by Ana Cristina Cesar. It is used as critical works such as Carl Rollyson’s (2015) and Susan Van Dyne’s (2006), concerning historical background of Sylvia Plath’s work; also, Italo Moriconi’s (1996) and Marcos Siscar’s (2006) texts on reception and literary production of Ana Cristina Cesar.
- ItemSomente MetadadadosMulheres armadas de microfones: Iveth e outras guerreiras, a experiência moçambicana(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017) Santos, Atiele [UNIFESP]; Santos, Patrícia Teixeira [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5205163871513242; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The present work aims to analyze the history of Iveth Marlene, from an interview granted to a Hip Hop site. In this way, the trajectory of struggle of Mozambican poets and rappers in a context of pre- and post-civil conflicts in Mozambique in the 1990s concomitant with other world conflicts, where there was also a worldwide growth of Hip Hop Culture and the growth of female participants of this peripheral culture and its elements.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Por uma poesia dos restos: o feio e o insignificante em Manoel de Barros(Univ Estadual Paulista, Fundacao Editora Unesp, 2017) Costa, Leila de Aguiar [UNIFESP]The words want to be myself. I bring roughness to their mouth. I scratch them off of their varnish and metaphysical flights (BARROS, 1996, p. 333-334 - editor's translation): here is how, according to Manoel de Barros, he carries out his poetical act. To make his poetry unvarnished, therefore, he must extricate it from everything that got it lost and perverted. This is, then, a chance for the Poet to disinvent and unwrite all the arbitrarily constituted meanings and all the signs instituted in authoritarian ways. Manoel de Barros builds his poetics that eschews elevation and defends the irrelevance and the unimportance of poetry upon the ruins of logos. Hence, there are poems of his which carry a repository of hackneyed forms, of fragments of daily language and images of the world that somehow intermingle with a certain aesthetic of ugliness: by means of displacement, deviation and transgression of all linguistic and rhetorical organization - a mise en abyme exercise revealed by titles such as "Compendio" ("Companion"), "Tratado" ("Treatise"), "Gramatica" ("Grammar"), "Livro" ("Book"), he inagurates unwordiness as a scene peopled by figures such as "cuspe" ("spit"), "bosta" ("shit"), "detritos semoventes" ("walking detrituses"), "urinois" ("urinals"), and many others. Therefore, In this article, we aim to study the ways of the poetic word that is made opaque and which grants that "whatever is good for the dustbin is good for poetry" (BARROS, 2010, p. 147).