Navegando por Palavras-chave "Health Promotion"
Agora exibindo 1 - 20 de 34
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)A abordagem do tema saúde nas aulas de Educação Física(Universidade Federal de São Paulo, 2020-02-17) Silva, Marcelo Andrade [UNIFESP]; Oliveira, Rogério Cruz de [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5847188428462650; http://lattes.cnpq.br/4694594204371147; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A saúde sempre ocupou, e ainda ocupa, um papel de destaque na Educação Física Escolar, porém, em muitos casos, a sua definição ocorre de maneira rasa e com certa limitação, o quê acaba por não acompanhar as mudanças na sociedade contemporânea e da própria disciplina enquanto componente curricular. O objetivo do estudo consiste em compreender a abordagem do tema saúde nas aulas de Educação Física do ensino fundamental. Trata-se de pesquisa exploratória de caráter qualitativo, onde foi realizada a análise documental do Projeto Político Pedagógico, buscando observar todo o conteúdo referente à saúde e entrevistas semiestruturadas com os professores de Educação Física, a coordenação pedagógica e direção escolar, bem como professores de outros componentes curriculares, tendo como critério de inclusão: serem profissionais efetivos da Rede Estadual de Educação há, no mínimo, um ano e atuarem na unidade escolar pesquisada há, no mínimo, um ano. Como critério de não inclusão, abstemos os profissionais que, durante a realização da pesquisa, fornecerem dados insuficientes para a análise dos dados. A pesquisa foi desenvolvida numa Escola da Rede Estadual de Educação de São Paulo, no município de Santos. A coleta de dados teve duração de 3 meses. Como resultado, a relação entre Educação Física e saúde pode ser categorizada em: atividade física, corpo, orientadora e combate ao sedentarismo. No que se refere à concepção de compreensão de saúde as respostas puderam ser categorizadas em: bem-estar, bons hábitos, ausência de doenças, corpo e mente. Já em relação aos conteúdos relacionados à saúde, a que a Educação Física aborda, tivemos as categorias: exercício físico, alimentação, doenças, cultura corporal do movimento, esporte, comportamento de risco, higiene e socialização. Por fim, no que tange ao como esses conhecimentos podem ser sistematizados foram obtidas as categorias: projetos, currículo oficial e interdisciplinar. Conclui-se que as aulas de EF possuem uma característica fomentadora de saúde, apresentado uma concepção restrita de saúde, considerável causalidade entre práticas corporais como geradora de saúde, não levando em consideração a dimensão social em que o aluno e a escola estão inseridos.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Ambiguidades e contradições no atendimento de mulheres que sofrem violência(Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública., 2011-03-01) Villela, Wilza Vieira [UNIFESP]; Vianna, Lucila Amaral Carneiro [UNIFESP]; Lima, Lia Fernanda Pereira; Sala, Danila Cristina Paquier [UNIFESP]; Vieira, Thais Fernanda [UNIFESP]; Vieira, Mariana Lima; Oliveira, Eleonora Menicucci de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This article discusses the assistance provided by healthcare services and public security services for women who suffer violence. It presupposes that the current policies targeted at violence against women expect actions from these two institutions. It is based on the three elements that constitute the practice: the setting, the services flows and the professionals' perceptions about users. Data were extracted from a qualitative study that was carried out in primary healthcare units, emergency services of public hospitals, women's police stations and police departments in a region of the city of São Paulo. Data collection included non-participant observation and interviews with professionals. The results show that the assistance provided for women who suffer violence is marked by ambiguities and contradictions; the work spaces and flows are inappropriate; and the professionals' perceptions are pervaded by gender stereotypes. This suggests the need for practices reconfiguration, with continuing education for professionals as well as changes in work processes.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A atuação de fisioterapeutas em grupos de gestantes na atenção primária à saúde: Uma revisão integrativa da literatura(Universidade Federal de São Paulo, 2023-11-30) Antonio, Beatriz Ferraz Simão [UNIFESP]; Aveiro, Mariana Chaves [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/8912160623559438; http://lattes.cnpq.br/4907115642656385; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introdução: No decorrer da gestação, é necessário que a mulher seja acompanhada por profissionais de saúde. No Sistema Único de Saúde brasileiro a assistência ofertada durante o período do pré-natal ocorre na Atenção Primária à Saúde, sendo ela a porta de entrada dos usuários, pois está localizada mais próxima do usuário. O dispositivo de grupos é uma das formas de assistência oferecidas para a mulher grávida nesse período, e um dos profissionais que pode oferecer este dispositivo é o fisioterapeuta. Objetivos: O objetivo do presente estudo foi sintetizar a literatura disponível a respeito de grupos de gestantes realizados na Atenção Primária à Saúde com a participação de fisioterapeutas. Métodos: Foi realizada uma revisão integrativa da literatura disponível a partir das publicações nas bases de dados Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) e PubMed, e pesquisa manual. Resultados: Foram encontrados 146 artigos, nos quais 140 não atendiam os critérios de inclusão, sendo selecionados apenas 6 artigos. Os estudos demonstraram que os grupos de gestantes conduzidos por fisioterapeutas, ou que contam com participação destes profissionais, usam a educação em saúde para compartilhar informações com as gestantes, exercícios de forma geral, dinâmicas para abordar diversos temas relacionados com ciclo gravídico-puerperal. Resultando no empoderamento das gestantes, tornando as mulheres protagonistas deste momento tão significativo. Conclusão: Por meio da revisão foi possível identificar que o fisioterapeuta pode atuar de diferentes formas em grupos de gestantes e que diversos benefícios são advindos da atuação deste profissional nos grupos.
- ItemSomente MetadadadosAvaliação Da Segurança E Eficácia "In Vitro" Da Cuscuta Racemosa Martius(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-07-27) Sawicki, Wanda Cristina [UNIFESP]; Belasco, Angelica Goncalves Silva [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objectives: Investigated quality of life (QOL), university alcohol consumption and the impact of Brief Intervention (IB). Methods: Prospective longitudinal study. We evaluated 281 university students, collected sociodemographic, economic information, alcoholic beverage intake and QOL. Research in 4 steps: application of questionnaires; comments on consumption pattern and lecture with information material delivery, re-evaluation and reinforcement of IB. Descriptive and analytical statistics were performed through the tests. Results: Ingested alcohol at any time 90% and 20.6% were abusive or harmful. Less than the age of the first use of alcoholic beverages, the greater the consumption of risk. After IB, there was a significant decrease in alcohol consumption. QoL compromised in the areas of vitality, general health, mental health and emotional aspects. Mental health of students who drank was significantly lower compared to those who did not drink. Conclusion: IB was effective in decreasing alcohol consumption, being important in promoting and improving health and quality of life
- ItemAcesso aberto (Open Access)Concepções de práticas docentes de professores que vivenciaram a transição curricular no curso médico da Unimontes(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2010) Souza, Anderson Gonçalves de [UNIFESP]; Sonzogno, Maria Cecília [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/8179958381249653; http://lattes.cnpq.br/1293459110231326; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)No ano de 2002, o Curso Médico da UNIMONTES passou por uma grande transformação com a mudança de currículo, abandonando uma metodologia tradicional de ensino e passando a utilizar uma metodologia ativa, baseada no ABP (Aprendizado Baseado em Problemas). É interessante ressaltar que muitos dos docentes do currículo tradicional, embora tivessem migrado para essa nova metodologia, davam a impressão de que continuavam a praticar o currículo tradicional dentro de uma metodologia ativa. A fim de estudar sobre semelhantes questões, foi realizada, neste trabalho, uma revisão dos documentos relativos a políticas públicas de educação que norteiam as tomadas de decisões sobre currículo, projetos pedagógicos (LDB, Diretrizes Curriculares para o Curso de Medicina, as Conferências Internacionais de Saúde), bem como o processo de ensino-aprendizagem, habilidades, competências e atitudes. Objetivou-se analisar a concepção de ensino-aprendizagem dos docentes do curso médico da UNIMONTES. Para tanto, desenvolveu-se uma pesquisa quantitativa e qualitativa, com predomínio do caráter qualitativo devido ao enfoque a questões sociais. Esta pesquisa foi realizada na UNIMONTES (Universidade Estadual de Montes Claros) e os sujeitos que a constituíram foram os professores, docentes do curso médico antes da mudança de currículo que ocorreu no ano de 2002, e que continuaram docentes de conteúdo específico no ABP. Além disso, foram aplicados questionários com questões objetivas, estruturadas para avaliar idade; formação didática e profissional; tempo de docência; capacitação para trabalhar com metodologias ativas e questões dissertivas nas quais os professores falavam sobre os documentos oficiais (LDB e Diretrizes Curriculares para o Curso de Medicina), as Conferências Internacionais, o processo de ensino-aprendizagem, as metodologias ativas e os currículos como meio de aprendizagem. Como resultados, notou-se a existência de uma população heterogênea com formação diversa, predominando o número de especialistas em relação ao número de mestres, destacando que a grande maioria participou de alguma formação para trabalhar com metodologia ativa. Porém, pouco se conhece sobre os Documentos Oficiais que regem a educação brasileira, bem como a importância das Conferências Internacionais para a Saúde. Existem concepções equivocadas sobre o processo de ensino-aprendizagem e existem diferenças na forma de trabalhar as habilidades, competências e atitudes. Entende-se que o ABP propicia maior oportunidade de aprendizagem, pois leva o estudante a ser mais crítico e a buscar ativamente o conhecimento. Nota-se que houve um progresso dentro da UNIMONTES com a adoção de metodologia ativa no curso médico; entretanto, há necessidade de maior capacitação docente, tanto por treinamentos internos com cursos de aperfeiçoamento para trabalhar com metodologias ativas quanto com a profissionalização dos docentes com titulações de mestres e doutores.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Concepções e práticas dos nutricionistas na rede de cuidado em saúde: desafios para construção da integralidade(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-02-26) Cicco, Vivian Lemos Lopes De [UNIFESP]; Zihlmann, Karina Franco [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: the nutritionist is the professional that aims to guarantee the Human Right for Adequate Food and the Food and Nutrition subject is gaining importance due to their essential role in the health prevention and promotion, one of the SUS`s priority actions (Brazilian Unified Health Service). Objective: to know the nutritionist’s conceptions and practices about health comprehensiveness, taking into account the demands and challenges of network care. Method: this study carried out a qualitative research with nine nutritionists from the Municipal Secretariat of Health of Santos, with in-depth interviews, analyzed with Thematic Content Analysis technique. The respondents signed a CF that complies CNS 466/12 Resolution. The project was approved by the Ethics Committee of UNIFESP, number CAAE 81167317.4.0000.5505. Results: nine nutritionists were interviewed, seven of whom were female and two male, with a mean age of 36.2 years. Six participants had more than ten years of Nutrition training; seven had specialization degree, two had master’s degree and one another graduation. It was constructed four categories of analysis: integrality, PNAN (Portuguese acronym for National Policy of Food and Nutrition), Social Nutrition and Networking. It was observed isolated work, little communication between peers. Most affirmed that graduation did not provide adequate training on SUS, Social Nutrition and PNAN, focusing on biomedical technical knowledge. The study highlighted the suffering implied in some speeches, revealing invisibility as a category and low valorization of the nutritionist in the health services. Conclusion: although nutritionists identify institutional difficulties, they emphasized the need of continuous training in their working context. By facing the need to overcome these difficulties, the importance of Permanent Education in Health becomes evident, as a strategy, reflection and support for these professionals, as fundamental agents in health care actions, collaborating with the strengthening of intra and interprofessional actions, in order to meet the population’s needs.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Consumo de álcool, qualidade de vida, Intervenção Breve entre universitários de Enfermagem(Assoc Brasileira Enfermagem, 2018) Sawicki, Wanda Cristina [UNIFESP]; Barbosa, Dulce Aparecida [UNIFESP]; Fram, Dayana Souza [UNIFESP]; Silva Belasco, Angelica Goncalves [UNIFESP]Objective: To evaluate nursing university students' alcohol consumption patterns, Brief Intervention and Quality of Life (QoL). Method: This is a prospective and longitudinal study containing sociodemographic, economic information concerning alcoholic beverages, BI and QoL evaluation among 281 nursing university students. Since surveys have been applied, seminars have been given and consumption patterns have been discussed, an educational material was delivered after university students' revaluation and BI reinforcement. Descriptive and analytical statistics have been conducted. Results: 90% of the students have already consumed alcohol and 20.6% that consumed for the first time and abused alcohol were minors. After the implementation of BI, the alcohol consumption has decreased among university students. Besides the vitality, generate state of health, and emotional aspects have decreased, mental health was substantially low among the students that used to drink. Conclusion: BI contributes to decrease alcoholic beverages consumption and promotes health.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Cuidado em saúde: pesquisa-ação com pessoas trans em situação de rua(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-02-24) Souza, Eduardo Sodré de [UNIFESP]; Tanaka, Luiza Hiromi [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objective: Based on the Research-Action (AP), Critical Discourse (ADC) and Health Promotion (PS) guidelines, this research had the following objectives: 1) to re-signify and orient health care practices to transgender people who live on the street; 2) identify and analyze how health care and its agents are represented in the texts of the people who participated in the research; 3) identify and analyze the barriers of access of trans people to health care; and 4) identify and analyze the proposals for overcoming promoted by health care to those of trans people who live on the street. Methods: Observation participants, focus groups, seminars and interviews were used in this research. The interviews were guided by the technique of snowball in which ten women participated (six cisgender, three trans and one lesbian) and three men (two cisgender and one gay). These were the people's own definitions. The data were organized using the software NVivo Pro 11® and analyzed in the light of the ADC. Results: The reflections on the methodological process evidenced aspects related to the participation, power and potentiality of the people involved in the research, especially of trans people. There is invisibility of trans people who live on the street in the scientific literature. Health care was defined as a broad action, including aspects of the human relationship, such as affection and user embracement; body transformation and citizenship. The access barriers for health care are: institutional aspects; fragility in professional training, especially in relation to the clinical management and referral of cases that involve trans people who live on the street and representation of the services and persons involved in the care. Education continuing, alteration of the curricular curriculum of health care courses, strengthening of care networks and reorganization of services emerged, as possibilities of overcoming the mentioned barriers. Considerations: The creation of a health care model, socially and culturally sensitive to the needs transgenders who live on the street requires the specific training of professionals; the development of research on the subject; the reorganization of services; the strengthening of health care networks and investments in the continuing education. The references of action research, Critical Discourse Analysis and Health promotion offer theoretical and methodological resources that, articulated or not, can contribute to changes.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Desenvolvimento do protótipo do website TeiA (Tecendo Redes, Edificando Sonhos, Inclusão e Acessibilidade)(Universidade Federal de São Paulo, 2022-12-20) Silva, Lucas Fernando [UNIFESP]; Ferretti, Eliana Chaves [UNIFESP]; Curi, Haidar Tafner; http://lattes.cnpq.br/7869059238387906; http://lattes.cnpq.br/6560097254021874; http://lattes.cnpq.br/2952959756649439; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introdução: O uso de recursos eHealth tem aprimorado o fluxo de informações e o acesso a produtos de tecnologia assistiva (TA). A partir dessa perspectiva, foi desenvolvido o website TeiA (Tecendo redes, edificando sonhos, inclusão e Acessibilidade) com o propósito de promover o acesso a TA, por meio de doações de produtos e fomento de informações sobre TA entre usuários, membros da comunidade e serviços de saúde. Objetivo: Descrever o processo de desenvolvimento do protótipo do website TeiA. Método: Estudo de desenvolvimento de protótipo de website, baseado nos princípios do Desenho Universal e acessibilidade eHealth. Resultados: Foram criadas oito páginas de acesso aos usuários (doadores e donatários) para doação de produtos assistivos e informações sobre produtos assistivos, estudos, cursos e congressos na área da TA. As páginas de acesso possuem fundo em alto contraste para facilitar a visualização e vídeos produzidos em LIBRAS com tradução dos conteúdos do website. Conclusão: O website TeiA poderá contribuir com a promoção de equidade de oportunidades às pessoas com deficiências por meio de informações e acesso a produtos de TA. Para estudos futuros serão realizados os testes de validação com profissionais especializados em tecnologia da informação e usuários do website.
- ItemSomente MetadadadosEfetividade de intervenção multicomponente sobre parâmetros antropométricos e de composição corporal em estudantes de baixa renda com excesso de peso(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-04-25) Silva, Carlos Eduardo da [UNIFESP]; Prado, Wagner Luiz do [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2118000536242631; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)INTRODUCTION: The risks of obesity in children and adolescents are not limited to complications in adulthood, since numerous comorbidities associated with excessive adiposity have their genesis as early as childhood. In addition, excess body fat is a major risk factor for the development of cardiovascular disease. In view of the high prevalence of overweight in children and adolescents, it is essential to develop strategies to prevent and treat obesity at an early age. Among the various possibilities of intervention, the offered school environment has been proposed as a way to combat the global obesity epidemic. PURPOSE: To verify the effectiveness of multicomponent intervention on anthropometric parameters and body composition in children with excess body mass. METHODS: A longitudinal quasi-experimental study was carried out with 102 schoolchildren (53 girls) aged 7 to 10 years old in the city of São Paulo, with excess body mass (body mass index [BMI] age> 1 z score). Measurements were made of circumference of the neck, waist, hip and tricipital, subscapular and calf skinfolds. During 16 months the students were submitted biweekly to reflexive and nutritional education groups and weekly physical activity sessions supervised by a physical education professional. Health-related educational activities (theoretical and practical) were carried out regularly with parents and teachers. RESULTS: Significant reduction of BMI z-score according to gender from 1.99 ± 0.70 to 1.80 ± 0.76 (p> 0.01) and in (95% CI: 2,84-3,40 (P> 0.01) .The measurements of the circumferences of the neck, waist and hip increased during the follow-up period (p <0.01). was effective in modulating the degrees of severe obesity from 25.31% to 22.56%, from 18.30% to 15.93% overweight from 15.68% to 19.05% and a normal weight from 0% to 19% , 36%. CONCLUSION: Multicomponent intervention with a duration of 16 months in a school environment was effective in the recovery of nutritional status of schoolchildren.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Effectiveness of psychosocial care in school continuity of adolescents in social vulnerability(Ministerio Da Saude, 2016) Paula, Tassiane Cristine Santos de [UNIFESP]; Moreira, Fernanda Goncalves [UNIFESP]; Andreoli, Sergio Baxter [UNIFESP]Objective: to study the effectiveness of a psychosocial care program in school continuity of adolescents in social vulnerability. Methods: this was a retrospective cohort study involving 200 adolescents assisted in a multidisciplinary intervention program with harm reduction approach, from 2007 to 2012
- ItemSomente MetadadadosExame médico periódico: adesão e percepções dos servidores de uma universidade pública federal(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-08-28) Guimaraes, Mariana Pereira de Souza [UNIFESP]; Alencar, Maria do Carmo Baracho de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objective: Inquire about the perceptions attributed to this periodic medical examination – (PME) by civil servants of a Federal Public University. The study is descriptive and exploratory, with quantitative and qualitative results. Method: Data collection was done in three stages. In the first, data were collected from the electronic medical record of the Human Resources Division. As inclusion criterion, in this stage, data regarding time of public service, gender and age of the civil servants who had taken, or not, the PME in the period from 01/05/2014 to 30/04/2015, were collected. The study did not include those who were admitted in the Institution in the period of the research, or those who were on health leave for more than 15 and/or more than 90 days. The data were statistically analyzed. In the second stage, individual semi-structured interviews were done. They were based on a script with sixty-minute each, in wich participants were encouraged to discuss PME and its importance for health. There were two lists of participants in this stage: those who did not take the PME (list 1) and those who took it (list 2); the choice of subjects - three teachers, and three Educacional, Administrative Technician - EATs from each list - occurred through random drawing. The interviews were recorded and transcribed for content analysis. In the third stage, individual semi-structured interviews were conducted with the professionals who were supporting the campus PMEs. Results: Stage 1 resulted in a selection of 230 civil servants, comprising 59.60% teachers and 40.40% EATS; age group was between 34 and 43 years old, being predominant the female gender (67.80%) and stricto sensu schooling (68.3%). Of the participants, only 41 completed the proceedings, which was performed by the TAEs category, male gender, lato sensu schooling, and those working in the Institution between one and three years. Result of stage two analysis showed that servers in list 1 didn’t take the PME in the institution because they don’t think the service brings benefits for their health, and the lack of care of the Institution about the civil servant health, etc. Most of participants of list 2 also took the PME outside the Institution, by medical insurance, but also are civil servants who only use the service as an accompaniment to their health. Stage 3 showed that the team also didn’t take the PME, and they don’t feel as an integrated part in the care actions viewing the health of civil servants. Conclusion: PME related communication needs to ameliorate; civil servants expect more from the Institution than just the accomplishment of PME, regarding health actions; and there’s a need to improve campus team integration with worker health sectors the institution.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A experiência de um serviço de saúde especializado no atendimento a pacientes indígenas(Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública., 2014-09-01) Pereira, Érica Ribeiro; Biruel, Elisabeth Peres; Oliveira, Lavínia Santos de Souza; Rodrigues, Douglas Antônio; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Universidade de São Paulo (USP); Centro Latino Americano e do Caribe de Informação em Ciências da SaúdeA descriptive study, of qualitative nature, in the modality of experience report. A paper developed in a specialized health service for the care of Indian patients, based on university extension activities of users’ reception, health promotion and education. The Indian outpatients clinic and São Paulo’s Hospital, of the Federal University of São Paulo, are references in medium and high complexity service to Indian populations in several regions in Brazil. The extension projects were intended to create conversation spaces, to identify perceptions about the health-disease process and to establish a health care project, from the identification of the indigenous patient needs. The proposal of forming bonds with Indian patients that go beyond the objective of solving a health problem to enter the interfaces among health, culture and life style was a challenge for the health staff. It can be concluded that the outpatient clinic of the Indian is a permanent space for reflection, for a differentiated service to these patients in the areas of health assistance, teaching, research and extension.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Implantação do Núcleo de Apoio à Saúde da Família: percepção do usuário(Centro Brasileiro de Estudos de Saúde, 2013-06-01) Souza, Fernando Leonardo Diniz; Chacur, Eduardo Paul; Rabelo, Maura Regina Guimarães; Silva, Luciana De Araújo Mendes; Villela, Wilza Vieira [UNIFESP]; Faculdade Patos de Minas Departamento de Saúde; Centro Universitário de Patos de Minas Curso de Medicina; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This paper discusses how the users of Family Health Support Units (NASF) perceive this form of assistance. An exploratory qualitative survey was conducted to identify the users' views on the actions of the NASF System. Interviews were held with twelve women, who were selected based on their participation in activities offered by the program. The female users acknowledged that the activities promoted by the NASF improve their health but did not identify the program as an activity provided by the SUS. It can be concluded that the implementation of a multidisciplinary service focused on primary health care should be strengthened in order to consolidate the proposal for comprehensive public health care.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Iniciativas para planejamento de campanhas oculares: revisão da literatura(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-12-18) Silva Filho, Jose Verissimo Da [UNIFESP]; Sousa, Luciene Barbosa De [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2367491641205774; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: Actions related to the causes of blindness and ways of avoiding them, such as disseminating information, promoting the dissemination of campaigns in the mass media, joint efforts, and health services are fundamental. The principle that is made to give meaning to the question: "What is it?" Researches the theme "Priority in planning in health management: educational impact and prevention in ophthalmology". Objective: To identify initiatives in the planning of ocular disease campaigns, through analysis of scientific articles, aimed at the education and prevention of ophthalmological diseases related to the causes of blindness, and how to avoid them. Method: The present study is an integrative review of the literature that aimed to search for scientific articles in relation to planning in the management of health and education of the population, in relation to ophthalmological diseases and their prevention. For data collection, the Scientific Electronic Library Online (SciELO) was used. Initially, 120 articles were found in the period from 2012 to 2018. Of these, only 10 presented aspects related to the theme and were in agreement with the objectives. Results: The results indicate that it is necessary to make the population aware of the importance of ophthalmologic treatment to the care and prevention of eye health, avoiding blindness so that the population lives with a better quality of life. Based on the analysis of the main ophthalmologic diseases and preventive actions in ocular health, there is a need for greater dissemination of ocular health prevention in different media. Conclusion: From this study, it is identified that the joint effort is fundamental so that it can diagnose and correct ophthalmological problems, analyze the difficulties of access to the ophthalmologist and correct the lack of information. It is important that planning to pass the population in general, mean of prevention of ophthalmological health, promoting joint efforts, informing places, facilitating access to patients, and qualifying professionals.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Mulheres que vivem com HIV/Aids: adesão e autonomia promovem saúde?(Universidade Federal de São Paulo, 2021-03-15) Pereira, Ester Freitas [UNIFESP]; Mendes, Rosilda [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3746693286898810; http://lattes.cnpq.br/0309756305040514; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A pandemia de HIV/Aids teve o seu ápice na década de 1980 com o crescente aumento dos casos de infecção nas Américas, especialmente nos Estados Unidos, e foi se disseminando para o restante do mundo. As pessoas acometidas pela infecção, em sua maioria, eram jovens do sexo masculino e homossexuais. Santos, onde essa pesquisa foi realizada, é uma cidade-chave e permanece até hoje como referência para as políticas públicas de controle à epidemia por dar respostas concretas e eficazes, como a criação do primeiro Programa Municipal de Saúde Pública em combate à aids, quando a cidade era conhecida como “A Capital da aids”, na década de 1980. As questões das mulheres que vivem com o vírus da Imunodeficiência Humana (HIV), e com a AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome ou Síndrome da Imunodeficiência Adquirida), e as singularidades relacionadas à autonomia, a adesão ao tratamento e às suas ações são temas de muita relevância na sociedade contemporânea. Esta pesquisa tem como objetivos: analisar a adesão e autonomia de mulheres em situação de vulnerabilidade social, que vivem com HIV/Aids e são usuárias do Serviço de Atendimento Especializado para Adultos (SAE-Adulto) na cidade de Santos; conhecer como se organiza e opera o SAE-Adulto em relação às políticas públicas de direitos e benefícios assistenciais para mulheres que vivem com HIV/Aids; identificar como as questões de gênero, classe social e raça incidem no tratamento e na relação com os serviços de saúde e investigar os motivos pelos quais as mulheres com HIV/Aids buscam e mantém o tratamento. A pesquisa é de abordagem qualitativa e os dados foram produzidos por meio de pesquisa documental, narrativas das mulheres e diários de campo. Foram analisados fatores que incidem na vida das MVHA, as questões de raça, gênero e classe as quais afetam de forma concreta os seus cotidianos, não apenas relacionadas ao serviço de saúde. Nas narrativas, as mulheres relatam que desejam melhorar a sua saúde, independente da cesta básica que recebem e que manteriam seus tratamentos mesmo sem ela, ao contrário da hipótese inicial que considerava que as mulheres só aderiam ao tratamento a fim de receber o benefício. Constatou-se neste estudo a importância da perspectiva da promoção da saúde ao incluir outros saberes e olhares para produção social da saúde, e colocar em questão, valorizando o lugar de fala dessas MVHA, protagonistas da sua vida e do seu tratamento. Observou-se que quanto mais redes as mulheres produzem tornam-se mais autônomas em suas decisões. Assim, fortalece-se a capacidade individual e coletiva para lidar com multiplicidade dos determinantes de saúde.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A percepção do usuário em relação aos programas de práticas corporais na atenção primária em saúde no município de Santos(Universidade Federal de São Paulo, 2021-08-31) Gonçalves, Marcelo Pereira [UNIFESP]; Oliveira, Rogério Cruz de [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5847188428462650; http://lattes.cnpq.br/6882182952007035; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)O objetivo desse estudo consistiu em analisar a percepção dos usuários sobre o programa de práticas corporais do qual eles participam em três Unidades Básicas de Saúde do município de Santos-SP. Para tanto, foi desenvolvida uma pesquisa descritiva de abordagem qualitativa, na qual participaram 29 voluntários, sendo 26 usuários dos serviços de saúde do município de Santos-SP e três profissionais de Educação Física responsáveis pelos programas de práticas corporais nas Unidades Básicas de Saúde, as quais foram selecionadas a partir dos seguintes critérios: ofertar um programa de práticas corporais/atividades físicas e ter um profissional de Educação Física referenciado no Núcleo Ampliado de Saúde da Família. A coleta de dados teve duração de quatro meses e os instrumentos utilizados foram a entrevista semiestruturada e o grupo focal. A análise de dados foi feita por análise de conteúdo. No aspecto profissional, temos profissionais de Educação Física formados há mais de 15 anos na modalidade licenciatura plena e com especialização em saúde da família. Em relação à prática pedagógica, os objetivos estão relacionados a fomentar a participação social e promoção da saúde e os conteúdos no âmbito das vivências corporais. No que tange aos usuários, encontramos dois grupos de práticas corporais compostos somente por mulheres acima dos 50 anos e um grupo com um único homem, todos acima dos 50 anos e com alguma doença crônica. Esses usuários chegaram aos grupos de práticas corporais por intermédio de familiares, amigos ou por iniciativa própria ou por intermédio da Unidade Básica de Saúde, na figura do médico, profissional de Educação Física e/ou outro funcionário. No que diz respeito ao cotidiano dos usuários, o grupo é formado por donas de casa, com exceção de uma voluntária. Entretanto, algumas dessas donas de casa também exercem atividades paralelas, principalmente como cuidadoras. Em relação ao significado das práticas corporais, pelo discurso dos usuários foi possível chegar a duas categorias, sendo a primeira “saúde e cuidado”: os usuários reconhecem o espaço do programa de práticas corporais como um espaço de cuidado e busca da saúde, trazendo em seus relatos os impactos através do programa mais direcionados às melhoras orgânico funcional; ou na segunda categoria “relações sociais”: os usuários entendem o espaço do programa das práticas corporais como um espaço de socialização, assim, para além da busca pela saúde e cuidado, a UBS se torna um espaço institucionalizado e fértil para a sociabilidade. Em relação às mudanças e motivações para continuarem a frequentar o programa, os usuários trazem novamente a saúde e a socialização como fatores determinantes para a sua continuidade, mas também apontam para os principais efeitos de melhora orgânico funcional, como ausência de dores e mais disposição para realizarem outras tarefas. Pode-se concluir que os usuários reconhecem os programas de práticas corporais como relevante em suas vidas e demonstram apreço também pelo PEF. Além das melhoras fisiológicas destacadas nas falas dos usuários, o programa tornou-se um espaço de convivência e produção de vida, possibilitando uma maior interação entre os diversos atores que integram o território da UBS. Contudo, mesmo com a oferta de atividades por outras secretarias em complexos esportivos, os programas de práticas corporais se apresentam como uma forma viável para o usuário, pois estão inseridas no território da UBS em que é atendido, o que facilita a locomoção entre sua casa e a unidade.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Perfil socioeconômico e satisfação dos pacientes atendidos no mutirão de catarata do Instituto da Visão - UNIFESP(Conselho Brasileiro de Oftalmologia, 2004-10-01) Silva, Luci Meire Pereira da [UNIFESP]; Muccioli, Cristina [UNIFESP]; Belfort, Rubens Junior [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)OBJECTIVE: To identify the socioeconomic profile as well as epidemiological data and evaluate the satisfaction of patients examined during a community project for the treatment of senile cataracts conducted by the Instituto da Visão/Ophthalmology Department - UNIFESP-EPM. METHOD: During the Cataract Project which occurred on 5th Sept, 2002 at the Ophthalmology Department - UNIFESP/EPM, subjects were surveyed by questionnaires developed to identify their socioeconomic characteristics and evaluate their satisfaction regarding attendance. They were randomly selected from the waiting line. RESULTS: The sample was composed of 133 subjects, which represents 50% of patients examined during this Cataract Project. Sixty-one (46%) were male and 72 (54%) female; 117 (87%) were older than 50 years; 111 (84%) finished high school; 74 (55%) were retired and/or pensioners; 99 (74%) had a family income of up to R$ 500,00; 91 (68%) needed someone to assist or accompany them during the visit; 95 (71%) presented cataract with surgical indication. Regarding their satisfaction with the service, 122 (91%) considered the general quality of attendance good; 10 (8%) considered it regular and 1 (1%) bad. CONCLUSION: As a whole the population examined during this Cataract Project was satisfied with the services, but, some aspects have to be improved to better meet their expectations. It is a needy population, with low visual acuity, depends on public health services, has low level education and, most, need someone to accompany them during the visit to the hospital.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O personal trainer e sua prática educativa(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-05-22) Brito, Fabio Lima De [UNIFESP]; Batista, Nildo Alves [UNIFESP]; Universidade Federal de São PauloINTRODUCTION: The Personal Trainer (PT) is a professional with a bachelor's degree in Physical Education who uses an individualized approach, assesses, motivates, educates and trains his students/clients for their health. In daily life, the PT must understand his actions regarding to the educational component of professional practice. Thus, the professional must be able to make the student/client autonomous regarding the physical activity and self-care. OBJECTIVE: To investigate the educational practice of the Personal Trainer (PT) in his role as a health promoter. Specifically: apprehend the PT's understandings on education and educational practice, evaluate the initial training for this practice, Identify the challenges encountered and map the suggestions presented to improve it. METHODOLOGY: A quantitative/qualitative, transversal, exploratory and descriptive approach was adopted based on two instruments: Likert-type attitudinal scale and in-depth interview. For the scale, we had a total of 203 participants. The interview was conducted with 15 participants who participated in the scale, in order to deepen the results obtained in it. Content analysis was used in the thematic modality and started from four thematic nuclei: Understanding about educational practice; The initial formation of the PT; The challenges found at work for educational practice; and suggestions for improving the practice. RESULTS AND DISCUSSION: The present study showed that there is an understanding of the PT regarding the educational practice implicit in his work activity with a view to promoting the health of his students / clients. In addition, their initial training takes place superficially and focused on biomechanical knowledge, with traditional teaching approaches based on know-how related specifically to physical exercise. The discussion about health promotion and about a dialogical and transformative educational practice with your student / client is insufficient. The student / client's resistance to exercise and the development of the educational component associated with orientation / prescription of physical exercise are the main challenges pointed out. The PTs suggest for improving the practice, greater awareness of their responsibility in building the autonomous knowledge of his student / client to maintain their self-care. FINAL COMMENTS: Finally, we highlight that there are few studies addressing this theme, so we suggest that there is more research focused on the educational practice of the PT.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Política Nacional de Atenção Básica: o que pensam e como operam seus trabalhadores?(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019) Bizetto, Olívia Félix [UNIFESP]; Cecilio, Luiz Carlos de Oliveira [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/0618708799649594; http://lattes.cnpq.br/4219325063484456; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: The Primary Health Care (ABS) was constituted in Brazil under influence of preventivist movement, in a scenario of tension between individual attention and collective practices. The official formulations sought to broaden this concept, especially in the last two decades. In this context, and the workers, what conceptions of ABS bring, and how it influences your practice? Objectives: To characterize what workers consider to be the role of ABS and to identify if, and in what way, such conceptions influence their work. Methodology: The empirical material of the research-matrix was used: Primary Health Care as a strategy for (re)configuration of National Health Policies: the perspective of its professionals and users, with ethnographic clipping, which sought to capture the daily life of seven basic health care units (UBS) in the São Paulo state capital and metropolitan region, in which the researchers stayed from 8 to 12 hours a week, for 10 to 12 months, between 2014 and 2015. In the field journals of the researchers, scenes containing the concepts and practices of the workers about the guiding question of this investigation were selected. Results and Discussion: The scenes were organized from similarities and/or contiguity, composing "visibility plans", which made visible /tellable aspects of the daily life of the UBSs. It was verified that there are multiple tensions that cross the practice of the professionals, with heterogeneous adherence to the norms of the official formulations for the ABS, in particular the Brazil’s National Primary Health Care Policy and the National Health Humanization Policy: there are important limits to the tools that workers have to address social issues; the qualified listening and the accomplishment of an extended clinic sometimes happens, in contraposition to protocolic and biological practices; the moral judgments and user blame interfere with the care provided; teamwork shows itself with its potentialities and also weaknesses; a preventivist discourse persists on the part of the professionals, who expresses themselves in their speech and attitudes, prioritizing prevention and promotion actions, in detriment mainly to the attention to spontaneous demand; the reception, proposed to increase the listening capacity and resolution of demands that arrive at the units, emerges as a highlighted point of tension and conflict in the teams, either because of the conception they bring about the role of ABS, or because they see limited offers demand that seems to have no end. Final Thoughts: The senses that workers give to whatever the ABS have a strong power to guide their practices, and strongly interfere with the way health care is provided. However, this composition contains other elements, which need to be considered in the discussion spaces of ABS guidelines and in the different processes of workers' training, in order to enhance their role of caring for people.