Navegando por Palavras-chave "Health Human Resource Training"
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- ItemSomente MetadadadosEducação Interprofissional E A Formação Em Saúde: Análise Da Percepção De Egressos Da Unifesp-Baixada Santista No Período De 2009 A 2015(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-05-14) Souza, Roniele Rodrigues De [UNIFESP]; Rossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The Interprofissional Education (Ipe) Is An Educational Strategy That Engages Two Or More Healthcare Professionals, Who Learn Together In An Interactive Way To Improve Collaboration And Quanti-Quality Of Care. It Is A Strategy Of Training That Prioritizes Teamwork, Integration And Flexibility Of Health Workforce And That Must Be Accomplished With Value And Respect To Each Profession"S Specificities. This Qualitative, Analytical-Descriptive And Longitudinal Research Aims To Analyze The Perception Of Unifesp/Baixada Santista2009 To 2015former Studentsabout The Health Professional Education In An Interprofessional Perspective. 381former Students From Six Undergraduation Courses Who Obtained Their Bachelor"S Degrees From 2009 To 2015 Participated In The Study. An Online Version Of Ripls Validated Into Brazilian Portuguese (Peduzzi Et Al., 2015) Was Used. The Tool Is A 29-Item Five-Point Likert Scale That Analyses Three Factors: Teamwork And Collaboration, Professional Identity And Patient-Centeredness. The Statis
- ItemAcesso aberto (Open Access)Educação interprofissional e prática colaborativa nos cursos de graduação em enfermagem de universidades públicas da Região Norte do Brasil(Universidade Federal de São Paulo, 2021-10-19) Souza, Sanay Vitorino de [UNIFESP]; Rossit, Rosana Aparecida Salvador [UNIFESP]; Ferreira, Beatriz Jansen [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2401449110051240; http://lattes.cnpq.br/3333865775403342; http://lattes.cnpq.br/9175102974834356; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)As condições dinâmicas e complexas de atenção à saúde da atualidade exigem abordagens baseadas no intercâmbio de saberes, na concepção ampliada de saúde, respeitando e flexibilizando os papéis das diferentes áreas profissionais para além da perspectiva do conhecimento compartimentalizado, implicando na construção e desenvolvimento de competências interprofissionais colaborativas que ultrapassem os atributos profissionais específicos. Este estudo tem por objetivo mapear e analisar as iniciativas dos Cursos de Graduação em Enfermagem de Universidades públicas da Região Norte do Brasil em relação à educação interprofissional (EIP) e à prática colaborativa. Trata-se de uma pesquisa baseada no método misto, com uso da estratégia exploratória sequencial, organizado em quatro etapas: 1) Análise documental dos Projetos Pedagógicos (PP) dos cursos de Enfermagem; 2) Aplicação do instrumento Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS), com 27 assertivas em Escala Likert; 3) Entrevista semiestruturada com docentes e coordenadores de curso; e 4) Propor a criação de uma Comunidade de Prática Virtual para o desenvolvimento de competências colaborativas na formação em saúde. Na primeira etapa, os PP foram analisados em seus conteúdos para o mapeamento de iniciativas e/ou intenções em relação ao trabalho e prática interprofissional colaborativa. Um protocolo de termos rastreadores foi elaborado para possibilitar a coleta dos dados dos documentos. A análise revelou avanços decorrentes de políticas públicas de saúde e educação, porém mostram a necessidade de investimentos para produzir mudanças sólidas e permanentes em EIP. A análise documental dos PP de Enfermagem enfatizam a necessidade de mobilizar novos itinerários e experiências articuladas aos princípios da EIP. Na segunda etapa, 242 estudantes de cursos de Enfermagem responderam ao instrumento RIPLS. Para a validação estatística, dois aspectos foram considerados: a dispersão das asserções e a confiabilidade do instrumento. As médias das assertivas ficaram em uma zona de conforto, denotando uma boa percepção por parte dos respondentes. Na etapa das entrevistas, participaram 14 docentes de seis Universidades da região Norte. As categorias que emergiram das análises foram agrupadas em quatro núcleos direcionadores: concepções sobre o conceito de saúde que interferem nos processos de trabalho; relevância da EIP para o processo de formação em saúde; alinhamento das propostas curriculares às competências da EIP; aprendizagem teórico-prática na perspectiva da interprofissionalidade. Os dados das entrevistas sinalizam, sob a ótica dos docentes, a necessidade de mudanças no âmbito da formação em saúde. De fato, a prática docente é considerada fundamental para empreender processos formativos inovadores, induzindo mudanças que impactem de modo positivo na formação e no trabalho em saúde. A proposta de intervenção trata da criação de uma Comunidade de Prática Virtual em EIP para o desenvolvimento de competências colaborativas na formação em saúde. Pretende-se com a estratégia de CoPV-EIP potencializar ações que podem avançar e se capilarizar, no sentido de promover mudanças na formação em saúde. Podemos concluir, de um modo geral, que as análises provenientes dos Projetos Pedagógicos de Curso (PPC), da disponibilidade do estudante para o aprendizado interprofissional e das entrevistas com docentes produziram resultados inéditos que evidenciam como o curso de graduação em enfermagem se encontra em relação à EIP.
- ItemEmbargoFormação interprofissional em saúde em tempos de pandemia: análise do contexto, organização e relações no deslocamento do presencial para o remoto em cursos de graduação(Universidade Federal de São Paulo, 2023-04-14) Silva, Cynthia Girundi [UNIFESP]; Uchôa-Figueiredo, Lúcia da Rocha [UNIFESP]; Bettine, Marco Antônio; http://lattes.cnpq.br/7182630037303885; http://lattes.cnpq.br/3179063226554474; http://lattes.cnpq.br/4508065293666406; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Em virtude da pandemia de covid-19 fez-se necessário analisar a formação interprofissional dos cursos de graduação em saúde do Instituto Saúde e Sociedade, da Universidade Federal de São Paulo - campus Baixada Santista, que passaram a ofertar as atividades em formato de ensino remoto emergencial, por meio das Atividades Domiciliares Especiais. Para isso o objetivo desta pesquisa foi analisar a organização e as interações do processo de ensino aprendizagem interprofissional nos cursos de graduação em saúde nos contextos presencial e remoto. Foi utilizado um desenho misto de triangulação concomitante, com uma etapa quantitativa (QUAN) e uma qualitativa (QUAL), a partir da análise dos Eixos Comuns do projeto pedagógico dos cursos, nas quais participaram docentes da Unifesp e estudantes matriculados nestes eixos. Na etapa QUAN os estudantes responderam ao questionário padronizado Readiness Interprofessional Learning Scale (RIPLS)-40, versão brasileira e o Questionário sobre Interprofissionalidade e Processo de Formativo Discente Presencial e Online, criado pelas pesquisadoras para avaliar questões sociodemográficas, de acesso e familiaridade com tecnologias digitais e da interprofissionalidade no processo de ensino-aprendizagem. Já os docentes responderam somente o Questionário sobre Interprofissionalidade e Processo de Trabalho Docente Presencial e Online, para também analisar os fatores acima citados na perspectiva dos professores. Na etapa QUAL os docentes e estudantes foram convidados a participar de entrevistas em profundidade, por meio da técnica de amostragem tipo bola de neve, para aprofundarmos as questões das vivências e demandas geradas no ensino interprofissional devido a pandemia. Ambas as etapas foram realizadas por meio do uso de plataformas digitais. Os dados da etapa quantitativa foram analisados por estatística descritiva e inferencial com auxílio do software IBM SPSS e IBM SPSS-AMOS, e os dados qualitativos foram analisados com a técnica de análise de discurso a partir da hermenêutica comunicativa habermasiana e do discurso coletivo de Lefêvre, com auxílio do software Atlas.ti. Este estudo identificou uma diminuição na disponibilidade para a aprendizagem interprofissional e no estímulo de competências interprofissionais quando comparados os contextos pré e pós-pandemia. Além disso, observamos que o desenvolvimento docente é essencial para a sustentabilidade da formação interprofissional. Foi possível perceber a importância da formação dos docentes e da experiência dos estudantes para apoiar essa proposta formativa, bem como as tensões que existem nas relações entre as diferentes áreas de formação. A pandemia apresentou inúmeros desafios para a formação interprofissional, mas também impulsionou mudanças positivas na relação entre professores e estudantes e na abordagem coletiva para lidar com os desafios. Portanto, é necessário criar espaços para o diálogo e o consenso, com o desenvolvimento dos professores e interações mais horizontais com os estudantes como base para essa discussão pautada na colaboração. Apesar das limitações encontradas nesta pesquisa, este estudo contribui para a compreensão dos desafios e possibilidades da formação interprofissional e pode ajudar na implementação de práticas educacionais mais efetivas e colaborativas.
- ItemAcesso aberto (Open Access)"Mas a vida é real e de viés": o exercício da preceptoria e o processo de educação permanente no PET-Saúde/GraduaSUS de Santos, São Paulo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-09-16) Correa, Elaine Rocha [UNIFESP]; Frutuoso, Maria Fernanda Petroli [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The Education Program of Working for Health (PET-Health) / GraduaSUS 2016-2017 consisted of a front of efforts of the Municipal Health Department (SMS) of Santos and the Federal University of São Paulo, Baixada Santista campus (UNIFESP / BS), in the discussion of health education and teaching-service integration, focusing on maternal-infant mortality (MMI). Unprecedented, this edition collaborated with the municipalities of Itanhaém, Santos and São Vicente, as well as students / teachers of the Physical Education, Nutrition, Psychology, Social Work and Occupational Therapy courses of UNIFESP and Medicine from the Centro Universitário Lusíada, consisted of three cycles of eight months each, which surrounded the three municipalities. This dissertation aimed to systematize and discuss the experience of exercise of preceptorship and the process of Permanent Education in Health (EPS) at PET- Health / GraduaSUS in Santos / SP. This is a qualitative and retrospective study whose data production came from three records: PET Activity Record, maintained by the researcher / coordinator of PET-Santos, with linear records of project development; field diary, about the research process and experiences in the master's degree; Report on Preceptors Awareness Workshops, a synthesis document of the awareness workshops with eight preceptors, from different training areas, who participated in the final cycle of PET-Santos. The analyzes were based on the notion of EPS in motion. The data from this investigation agree with the literature on the practice of health preceptorship regarding the positive points such as the contact with students, the approach of teachers in the field and the remuneration of workers and the negative points, such as the absence of teachers in the practice setting, students with little interest, lack of service infrastructure, poor recognition of the role of preceptor as part of the job, and late payment of scholarships. The EPS strategies were configured as a process of building encounters moments with professionals, to a certain extent against hegemonic to the specific focus of training prioritized by SMS. In the first cycle, there was a certain invisibility of the actions produced in the services, which gave rise to the doubts and insecurities of the preceptors in conducting the activities with the students, in the absence of teacher’s support. In the second cycle, the insertion of a monthly meeting of preceptors allowed the construction of listening moments and discussion of intervention possibilities. Although the idea of instrumentalization for the exercise of preceptorship still prevailed, it culminated in the proposition of working groups with all PET actors to discuss and systematize themes relevant to the MMI. In the last cycle, the workshops indicated a breakthrough in proposing a more dynamic and reflective periodic space for dialogue on preceptorship, especially regarding the understanding of services and routines, with the guarantee of meaningful activities for students. This experience points to EPS present in many PET action spaces, based on the path and encounter of many actors and events that occurred in the breaches and often unrecognized or without visibility in the challenging daily work of health. Formal and periodic spaces of dialogue have allowed them to raise questions about preceptorship and professional practices.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Percepções de extensionistas sobre o projeto de extensão abrace seu mundo: redes de apoio às puérperas de Santos-SP(Universidade Federal de São Paulo, 2021-02-23) Oliveira, Carolina Motta de [UNIFESP]; Cockell, Fernanda Flávia [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9338283259338237; http://lattes.cnpq.br/2911391463848966; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Esta pesquisa tem por objetivo analisar as percepções das extensionistas do Projeto de Extensão Abrace seu Mundo: estreitando laços parentais, da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo, sobre suas vivências enquanto rede de apoio às puérperas dos territórios dos Morros de Santos. Foram incluídas no estudo, 18 estudantes da UNIFESP, formadas e não formadas, que integraram em algum momento da graduação a equipe de extensionistas do projeto de extensão Abrace seu Mundo, bolsistas e não bolsistas. As voluntárias foram recrutadas de forma pessoal e através de mensagem via Whatsapp. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas que ocorreram por meio de formulário online. A análise dos dados se deu de acordo com conteúdo, por grandes temas e criando subcategorias com pontos similares ou contraditórios, seguindo as seguintes etapas: pré-exploração do material; seleção das unidades de análise; processo de categorização e subcategorização. Concluiu-se que as vivências no projeto de extensão com puérperas, o vínculo longitudinal com o projeto, conhecer práticas ancestrais de cuidado e as experiências no território impactam positivamente na formação de extensionistas e refletem no cuidado integral.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Simulação clínica na residência médica de Obstetrícia e Ginecologia: uma análise no município de São Paulo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2021) Vidotti, Simone Pereira [UNIFESP]; Batista, Nildo Alves [UNIFESP]; Universidade Federal de São PauloINTRODUCTION: A new teaching and learning process has been experienced in medical education. In the past, it was based on the usage of traditional methodologies and, in recent years, on a more contemporary model, based on competencies. Within this context, the adoption of methods that encourage effective student participation is being appreciated. They are defined as active methodologies and one of them is the simulation method. OBJECTIVE: this study investigated the use of Simulation in Internal Medical Residency Programs (IMRP) in Obstetrics and Gynecology (OB/GYN) and, more specifically, it comprehended the role attributed by the supervisors to Clinical Simulation (CS) in the training of residents in Gynecology and Obstetrics in the city of São Paulo (SP); it analyzed the use of Clinical Simulation as a teaching strategy in the training of the tocogynecologist during the Medical Residency; it mapped what could facilitate or hinder the insertion of the Clinical Simulation to the Internal Medical Residency Programs of Obstetrics and Gynecology; it also presented suggestions for improving the use of this type of simulation in these programs. METHODOLOGY: for the development of this study was adopted a qualitative, cross-sectional, exploratory, and descriptive approach. Partially structured interviews were conducted with ten supervisors from the Medical Residency Programs of Obstetrics and Gynecology in the city of São Paulo. The analysis of the interviews was carried out by themes and started from three core concepts: the role of simulation in the Medical Residency Programs of Obstetrics and Gynecology; the context in which the simulations were carried out in these programs; the factors that facilitate and/or hinder the insertion of simulation in programs suggestible to the use of Clinical Simulation. RESULT AND DISCUSSION: regarding the role of simulation in the Obstetrics and Gynecology Medical Residency Programs, in the city of SP, the following categories emerged: a complementary tool for the teaching and learning process; possibility for a safe teaching and learning environment; opportunity to learn from mistakes; support for professional practice committed to patient safety; learning scenario for teamwork; a scenario of reflection on the work process in Gynecology and Obstetrics; favoring decision-making; scenario for evaluative processes in the Medical Residency; and, finally, stimulus for the participation of residents in activities. As for the context of the simulation, it was found: usage in different environments; heterogeneity of insertion of the simulation in the Medical Residency Programs; usage of different types of simulators; and the usage of different strategies to insert the simulation in the curriculum. On the topics that facilitate the usage of Clinical Simulation in the Residency Programs, the following stand out: the Clinical Simulation as part of the institutional project; the existence of a physical structure for teaching; the active involvement of preceptors in the teaching-learning process; and the active participation of residents in the organization of training. As difficulties, the following are mentioned: the inadequate structure for carrying out the Clinical Simulation; the obstacles resulting from public management; the overload of assistance activities; the difficulty in providing training opportunities for all residents in a uniform manner; the distancing between the team that provides the theory and the care practice team; and the absence of private partnerships. FINAL CONSIDERATIONS: the supervisors recognize the Clinical Simulation as a powerful pedagogical tool in the learning process of doctors in Residency Programs of Gynecology and Obstetrics. However, they use the simulation in an incipient way, generally, in the skill training of a medical specialty, which occurs randomly for specific situations. Residents are considered great allies in the organization and development of training with Clinical Simulation. Although some supervisors aim for high-tech mannequins for the development of this type of simulation, it is believed that the main transforming factor is the search for alternatives that only human creativity can provide, which means believing in the human capacity for reinvention, overcoming obstacles, and perseverance to incorporate the use of Clinical Simulation in the Internal Medical Residency Programs of Obstetrics and Gynecology.
- ItemSomente MetadadadosO SUS como espaço potente de (trans) formação: uma experiência na saúde mental de Santos/SP(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-04-27) Lima, Eliana Rocha de [UNIFESP]; Moreira, Maria Inês Badaró [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/1186084305231587; http://lattes.cnpq.br/0366097047498160; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This project investigated and reflected about process that made possible the formation from the experience shared between the actors of a CAPS III. It is a research that sought to follow and analyze the practice developed identifying the formation powers. It is a qualitative study with data construction based on the reports of trainees and residents and the use of the focal group technique. The reading process of the reports revealed the participants' creative ability to live the work process. When we come into contact with the richness of this material we decided to listen to them through the focal group technique. The focal group discussion focused on the research theme. Although each step occurred at different times, in the analysis phase the two data sources were analyzed together. The data were analyzed based on the Categorical Thematic Content Analysis, from Bardin. We then proceeded with the results and discussion grouped without five thematic axes: 1. The service favors the trainee and resident the experience of care in freedom, in mental health; 2. Expectations in starting a new stage arise fears, anxieties; 3. The practice lived in the institutional space reveals the potentials and challenges of training; 4. Challenges potentiated if inhibitors of the encounter; 5. Facing the challenges in everyday life. The results demonstrated that the importance of doing together was only possible because we started from a paradigm of complexation of human suffering, believing in people and affirming life as a power. The research points out the relevance of the CAPSs as spaces that favor the formative power, identifying their pedagogical capacity in the construction of the care practice