Navegando por Palavras-chave "Forgetfulness"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)Boilesen, Hércules e Vlado: cinema e fragmentos de memória(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013-06-14) Gonçalves, Gabriela Peters Cremasco [UNIFESP]; Rovai, Mauro Luiz [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Esta dissertação apresenta os resultados da pesquisa de mestrado intitulada BOILESEN, HÉRCULES e VLADO: cinema e fragmentos de memória, que utiliza como material privilegiado de pesquisa os filmes Cidadão Boilesen (direção de Chaim Litewski, 2009); Hércules 56 (direção de Sílvio Da-Rin, 2007); e Vlado: 30 anos depois (direção de João Batista de Andrade, 2006), com o objetivo de investigar como a construção narrativa de cada uma das obras enfoca a elaboração da memória do período da ditadura militar no Brasil. Procuramos trabalhar os vários elementos narrativos e estéticos presentes nas produções – como, por exemplo, enquadramentos, ritmo da narrativa, movimentos de câmera e a articulação entre imagem e sons (inclusive diálogos) – buscando assim destacar os aspectos sociológicos trazidos à tona pelos três filmes. Nesse sentido, o centro das análises gira em torno das proposições que buscam pensar a memória em cada filme, pois, em grande medida, os filmes tratam não apenas de um passado vivido, mas de fragmentos de memória que ganham força quanto mais o passado é revisitado pelo presente.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Esforço mental e suscetibilidade à interferência na recuperação da memória episódica(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-08-30) Alves, Marcus Vinicius Costa [UNIFESP]; Bueno, Orlando Francisco Amodeo [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3763546320226094; http://lattes.cnpq.br/1441158405773422; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Forgetting is the inability to retrieve information that could be retrieved before. The Interference Theory suggests that information tends to dispute its existence when learned by individuals, so forgetting would be justified by the dispute of information prior to the entry of the target memories (Proactive Interference) and subsequent to that entry (Retroactive Interference). Currently, there is a hypothesis that memory consolidation is impaired by the introduction of tasks demanding cognitive effort during the time it is occurring. The present study aimed to investigate whether the loss of information related to cognitive effort could be explained by interference in memory consolidation or because of the limited ability of individuals' mental resources to control interfering stimuli. To measure cognitive effort we registered pupil dilation. Experiment 1 (N - 20) replicated our previous study that demonstrated a possible non - existence of the interfering effect on memory consolidation. Experiment 2 (N - 22) tested how the tasks performed at the initial moment of memory consolidation could influence recall by interfering with more labile memories, but this effect was not fund. In Experiment 3 (N - 30) the participants performed tasks over a longer period of time, testing whether loss of information would come from RI in memory consolidation or cognitive overload, indicating the possibility of the second hypothesis being more correct. Finally, in Experiment 4 (N - 45), we tested in groups how different tasks interfere in consolidation causing a cognitive overload. The results of our study indicate that there is no interfering effect of cognitive effort on memory consolidation, but rather a proactive and retroactive effect on the retrieval of information that people have for evocation.