Navegando por Palavras-chave "Family"
Agora exibindo 1 - 20 de 81
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)A rede família e seu papel na articulação do atendimento de crianças e adolescentes nos casos de vulnerabilidades social(Universidade Federal de São Paulo, 2024-06-27) Araujo, Daniel Gomes [UNIFESP]; Gomes, Daniel [UNIFESP]; Jurdi, Andrea Perosa Saigh [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4140547211703368; https://lattes.cnpq.br/9481070061291017; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Muitas de nossas crianças e adolescentes vivem em situação extrema de vulnerabilidade social e nos convocam a pensar estratégias de acolhimento e cuidado que atendam suas necessidades sociais, de saúde e de educação. No município de Santos/SP, o Programa Rede Família tem se destacado no atendimento a essas crianças e suas famílias. Esta pesquisa tem por objetivo conhecer e analisar a história da Rede Família desde sua criação a partir da percepção de profissionais que atuaram em sua articulação e concepção; descrever suas fragilidades e desafios e elaborar o produto técnico educacional. Pesquisa de abordagem qualitativa e estudo retrospectivo, teve como participantes profissionais que integraram o processo inicial de constituição da Rede Família. Foram realizadas entrevistas presenciais individuais, tendo como análise o método de história oral temática. Como resultado foi possível identificar que, no início da Rede Família, houve um troca importante dos profissionais com diversos setores da região bem como com a comunidade. Isso foi determinante para que os atendimentos, não só fossem mais humanizados, mas também, mais otimizados. As ações intersetoriais desenvolvidas pelos profissionais propiciaram novas formas de atuar sem sobrecarregá-los individualmente. A intersetorialidade tem se mostrado como uma estratégia de gestão pública para efetivação das políticas e enfrentamento da exclusão social. Ao articular saberes, potencialidades e experiências diversas de diferentes profissionais, grupos e setores na construção compartilhada de intervenções, estabelecem-se vínculos, corresponsabilidades e cogestão para objetivos comuns. No entanto, há a necessidade de articular melhor fluxos e informações para que a comunicação entre os profisisonais e setores possa ser mais eficaz.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Acesso ao suporte social por famílias de crianças com anomalia congênita do sistema nervoso(Universidade Federal de São Paulo, 2021-12-13) Nascimento, Karina Kristina Coelho [UNIFESP]; Mandetta, Myriam Aparecida; Cruz, Andreia Cascaes; http://lattes.cnpq.br/5216058641905813; http://lattes.cnpq.br/3111422210593688; http://lattes.cnpq.br/8140718658492377Objetivo: compreender como as famílias de crianças com anomalia congênita do sistema nervoso acessam as fontes de suporte social. Método: Estudo qualitativo realizado por meio de entrevistas com seis familiares de crianças com anomalia congênita do sistema nervoso. Os dados foram analisados utilizando como referencial metodológico a Análise Qualitativa de Conteúdo e o Referencial teórico do suporte social. Resultados: emergiram dois temas (1) "contexto de sofrimento profundo", que engloba os momentos de mais intenso sofrimento vividos pelas famílias, (2) "a busca por suporte social: uma batalha diária", que demonstra a busca diária e contínua da família por informação, materiais e assistência, visando proporcionar o melhor cuidado à criança. Conclusão: As famílias acessam o suporte social com grande sofrimento e dificuldade, tendo que batalhar diariamente pelo suporte desde a gestação, sendo o suporte emocional e de informação os mais escassos no sistema de saúde.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Acompanhantes ou infernizantes? A difícil interação entre o técnico em enfermagem e a família do paciente hospitalizado(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014) Silva, Maria Cristina Ferreira Carlos Rodrigues da [UNIFESP]; Ribeiro, Circea Amalia Ribeiro [UNIFESP]; Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2024656916005253; http://lattes.cnpq.br/2300731487624854; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4457085P5; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Este estudo, de abordagem qualitativa, teve como objetivos compreender o significado atribuído pelo técnico em enfermagem à vivência de interagir com a família do paciente hospitalizado e conhecer se o técnico em enfermagem já interagiu com algum conteúdo relacionado ao cuidado da família. Utilizou-se como referencial teórico o Interacionismo Simbólico e metodológico a Análise Qualitativa de Conteúdo. Os participantes foram nove técnicos de enfermagem de duas instituições assistenciais e, as estratégias utilizadas para a coleta de dados foram: a observação participante e a entrevista semiestruturada. A análise comparativa dos dados permitiu a identificação da categoria conceitual ACOMPANHANTES OU INFERNIZANTES? A DIFÍCIL INTERAÇÃO ENTRE O TÉCNICO EM ENFERMAGEM E A FAMÍLIA DO PACIENTE HOSPITALIZADO e revelou que o Técnico em enfermagem considera a interação com os familiares muito difícil e, até mesmo, complicada, pois estes cobram e reclamam demais quando não são atendidos de imediato, fazem algazarra e ?bagunça?, além de atrapalharem, infernizarem e fiscalizarem ao invés de ajudar, embora reconheçam a importância da presença do familiar para que o paciente seja melhor assistido e também ao próprio profissional. Por falta de conteúdo sobre o tema família em sua formação e vida profissional, o técnico em enfermagem reconhece que o único conteúdo desenvolvido foi a humanização, o que não condiz com sua realidade profissional, pois não consegue relacionar os conceitos relativos à humanização às questões da interação com a família. O estudo revelou ainda que, frente a essa situação, o técnico em enfermagem desenvolve estratégias para se relacionar sem atrito com os familiares. Reitera-se a importância da inclusão do conteúdo sobre a temática da família nos cursos de formação de técnicos em enfermagem e nas instituições de saúde.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Uma análise sobre a produção de conhecimento em Saúde Mental na temática da família: participação de usuários de serviços de saúde mental em pesquisas(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-12-04) Dias, Beatriz Venancia [UNIFESP]; Moreira, Maria Inês Badaró [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/1186084305231587; http://lattes.cnpq.br/4046567134780890; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A Reforma Psiquiátrica Brasileira, movimento iniciado no final da década 70 inspirado por experiências reformistas na Franca e na Itália, se constitui como marco zero para as transformações que levaram à construção de um novo modelo de atenção e de cuidado em Saúde Mental que estava apoiado nos pressupostos da desinstitucionalização e tinha o compromisso ético-político do cuidado em liberdade; para além destes pilares, o movimento reformista também adota uma nova concepção da pessoa em sofrimento psíquico, esta como um ser, alguém que para além de seu diagnóstico é um sujeito; levando-se então em conta a complexidade das diversas dimensões que o compõem, sendo o sofrimento uma destas, porém não a única, nem mais importante, tampouco determinante. A mudança de paradigma no cuidado em Saúde Mental implicou também na reorganização do modelo de assistência transformando o modelo de cuidado asilar do manicômio em uma oferta de cuidado no território do sujeito, em rede – considerada aqui como a constante articulação de serviços, fluxos e pessoas que sustenta o sujeito em seu território – e em liberdade. Com este novo modelo de cuidado, os atores que estruturam o cuidado em Saúde Mental têm seus papéis revistos, como no caso dos familiares que passam a ocupar lugar de protagonismo a partir da concepção que a família é um local potente de transformações. As consequências e transformações provocadas pela inserção da família no cuidado são objeto de estudos que analisam a questão sob diferentes perpectivas, logo, para compreender esta seara, realizamos neste trabalho uma revisão de literatura com o objetivo de contextualizar e caracterizar as produções em Saúde Mental debruçadas sobre a temática da família que contem exclusivamente com a participação de usuários dos serviços substitutivos.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Ansiedade, estresse e depressão de familiares de pacientes com insuficiência cardíaca em tratamento ambulatorial(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016) Lacerda, Marianna Sobral [UNIFESP]; Lopes, Juliana de Lima [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/1478157388713375; http://lattes.cnpq.br/3811883349833442; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)To analyze the level of anxiety and stress as well as the symptoms of depression in relatives accompanying patients with Heart Failure under outpatient treatment; to describe the sociodemographic and clinical characteristics of relatives accompanying patients with HF under outpatient treatment, and also those related to the way of life and burden; to verify whether there is correlation among the scores of scales of anxiety, depression and stress and verify whether there are differences in the scores of scales of anxiety, depression and stress according to sociodemographic and clinical characteristics, as well as those related to the way of life and burden of relatives and the degree of independence with regard to activities of daily living of patients. Method: This is a cross-sectional and descriptive study, which was performed between April 2014 and February 2015 in the Cardiomyopathy Outpatient Clinic of the São Paulo Hospital. The sample was composed by 100 relatives of patients with Heart Failure. The anxiety, the depression and the stress were evaluated by means of Beck Anxiety Inventory, Beck Depression Inventory and Perceived Stress Scale - 10, respectively. The other variables were obtained by means of an instrument containing the sociodemographic and clinical variables, the self-rated health, the Index of Independence in Activities of Daily Living and Caregiver Burden Scale. Results: The average age of surveyed subjects was 45.43±13.53 years, most were female (81%), white (63%) and married (61%). The score of depression showed an average of 8.24±7.14, the anxiety was 7.95±7.61 and the stress scale was 17.43±7.15, thereby demonstrating the lack of these symptoms in most relatives of patients with HF. As for the degree of independence, 82% of patients were independent for all activities of daily living, and there was no burden of caregiver (17,9±14,21). The correlation coefficient among the scales was 0.53 between depression and anxiety, and between depression and stress, and 0.66 between anxiety and stress. Female gender (p=0.002; p=0.031), smoking (p=0.05; p=0.011), sedentariness (p=0.023; p=0.001) and regular/bad selfrated health (p=0.012; p=0.013) showed a relationship with anxiety and stress. The family income less than 5 minimum wages (p=0.012) and the regular/bad health selfassessment (p=0.001) were associated with depression. Conclusion: Relatives did not show high levels of stress, anxiety and depression. The scales showed correlation with each other, but the scales of stress and anxiety showed greater correlation strength. Self-rated health, physical activity, smoking and gender were the factors that showed a relationship with stress and anxiety, and family income and self-rated health were factors related to symptoms of depression.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Anxiety, stress and depression in family members of patients with heart failure(Univ Sao Paolo, 2017) Lacerda, Marianna Sobral [UNIFESP]; Cirelli, Melissa Alves [UNIFESP]; Barros, Alba Lucia Bottura Leite de [UNIFESP]; Lopes, Juliana de Lima [UNIFESP]Objective: Identifying the level of anxiety, stress and depression symptoms in family members of patients with heart failure
- ItemAcesso aberto (Open Access)Apoio social e qualidade de vida de famílias de crianças com cardiopatia congênita(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-08-24) Silva, Gisele Vilella Da [UNIFESP]; Leite, Heitor Pons [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5958169766712503; http://lattes.cnpq.br/4457592130148322; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objective: To evaluate to what extent social support for parents (caregivers) of children with congenital heart diseases impacts their quality of life. Methods: Crosssectional study, with 254 parents of children with congenital heart diseases. Data were collected by semi structured interview, patient’s clinical data, socioeconomic status, questionnaire quality of life scale WHOQOLBREF and the scale of social support MOS. Results: Receiving social support was correlated with quality of life (Pearson’s r = 0.535; p < 0.001). In a multiple linear regression model, for each point more on the MOS scale there was a significant increase in the total scale score WHOQOLBREF (β= 0.30; IC 95%: 0.23; 0.37). Socioeconomic conditions were associated with quality of life scale (β = 0.27; IC 95%: 0.11; 0.43). Caregivers who reported not having leisure activity (β= 3.27; IC 95% 5.55; 1,12) and who were in health treatment (β = 2.86; IC 95%: 5.55; 0,17) had a lower perception on the WHOQOLBREF scale. Conclusions: Taking care of a child with congenital heart disease entails negative consequences, which can be intensified by lack of leisure activity and having health problems. Receiving social support and having sufficient socioeconomic resources positively influences the quality of life.
- ItemSomente MetadadadosAssociação entre desenvolvimento socioemocional da primeira infância e o ambiente familiar(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-06-08) Perrone, Marina Bianco [UNIFESP]; Caetano, Sheila Cavalcante [UNIFESP]; Universidade Federal de São PauloIntroduction: Children spend most of their time growing up within the social environment of their family, where they can experience potentially stressful situations such as marital aggression, non-cohesive environment, parental drinking problems, parental depression, and other mental health issues. All these factors are associated with children developmental delays. Aims: The aims of this study were to systematize the literature on family stress and family resilience associated with child emotional development and to examine family emotional conditions associated with child development. Methods: We conducted a systematic review of studies published between January 2010 to February 2020 using epidemiological samples. Results: Databases searches identified 10,848 different records. Total of 25 articles were included in the review. Three main findings emerged from this review: (1) parental mental health problems, especially mothers’ depression, was associated with developmental delays; (2) better parenting practices were positively associated with better child development; and (3) a cohesive home environment was associated with a decrease in child stress and better quality of child development. Conclusion: Family environment is a fundamental area of study and intervention for mental health professionals. Studies show that promoting better family dynamics and increasing family cohesion and parenting abilities are beneficial to child’s socioemotional development. In addition, increasing family and children’s resilience improves quality of life within family units.
- ItemSomente MetadadadosAtitudes dos enfermeiros em relação às famílias de recém-nascidos hospitalizados em unidades neonatais da rede municipal de saúde de São Paulo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-07-25) Boyamian, Thais Morengue Di Lello [UNIFESP]; Balieiro, Maria Magda Ferreira Gomes [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: The quality of the assistance for the newborn admitted to the neonatal unit is both linked to the right number of professional and the interpersonal relationships, behaviors and attitudes towards families. Nurses who have supportive attitudes can contribute to building up the confidence and awareness for the parents in the process of caring for the newborn. It was questioned: What are the attitudes of nurses in neonatal units, at the presence of families? Objective: To analyze the nurses’ attitudes to the families of the newborns hospitalized in neonatal units. Method: A survey was carried out with 145 nurses from 10 hospitals from the municipal public health system of São Paulo city. In the collection of data, the scale "The importance of families in nursing care - Nurses' attitudes (IFNC-NA)", questionnaires of characterization of the hospital’s routines and structure, the sociodemographic profile of the participants and a structured interview. Results: Most of the study participants were female, 139 (95.8%); with an age average of 43.7 (± 9.4) years; time of professional training greater than five years and time of care in neonatology less than five years. Less than half of the nurses (45.5%) have specialization in the pediatric and neonatal area. The internal consistency of the attitudes’ scale was 0.87. The total score average of the nurses' attitudes was 77.7. In dimension 1. "Family: dialogue partner and coping resource" the average was 35.3; in dimension 2 "Family: nursing care resource" the average was 30.9; and in dimension 3 "Family: Burden" the average was 8.5. Conclusion: The nurses have demonstrated supportive attitudes toward families, and they did not consider as a burden. The need to identify nurses' attitudes with other methods was evidenced. Educational interventions should contribute to improving the professional's understanding, on the model of care focused on the patient and family, strengthening relationships and improving the assistance to the newborn and his family.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Avaliação de um programa de alimentação saudável nas famílias atendidas pela Pastoral da Criança: estudo de intervenção no município de Limeira, SP(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-04-25) Gaiga, Camilla Azevedo Joas [UNIFESP]; Bandoni, Daniel Henrique [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This is a intervention study, whose objective is to evaluate the healthy diet program on the families served by the pastoral da criança, in the city of Limeira, São Paulo. The sample was selected for convenience from invitation to community leaders and families assisted by pastoral da criança. Initially, training was given to the leaders who volunteered to carry out the intervention in their communities, transmitting guidelines on healthy eating for the families served. The training was developed in educational research-action configuration, whose purpose was to understand the lived reality and to clarify the best way to work in the context of a community, thus it was instigated to be made by the leaders a strategic analysis of the community and to identify the expectations of the families served by the pastoral, so as to make a diagnosis of the current situation of the community, and thus identify the most appropriate tools to carry out the intervention and elaborate a schedule of activities appropriate to each reality. The evaluation of the training given to the leaders was analyzed with quantitative and qualitative methods. After the training, the leaders had a period of 10 months to carry out the intervention with the families. The evaluation of the intervention in the community was analyzed through a food frequency questionnaire, which evaluated the change in consumption and in the eating habits of the families. The results of the training evaluation showed that the strategies used enabled the leaders to develop activities in their community. The results regarding the change in the dietary habits of the families, although not statistically relevant due to the reduction of the sample, show a slight improvement in the habits of the families. It is concluded that the strategic design of leadership training was effective and can be used as a method of efficient training in guiding and encouraging the promotion of healthy eating habits. More studies are needed to verify if the method is really relevant in order to transform eating habits of the target population of the action.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Buscando prevenir a reinternação para preservar-se do sofrimento: a família frente ao processo de recuperação da criança após a alta hospitalar(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2010-04-28) Pinto, Júlia Peres [UNIFESP]; Ribeiro, Circea Amália [UNIFESP]; Pettengill, Myriam Aparecida Mandetta [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The recovery process, concerning the experience lived by the family of the hospitalized, has been the subject of few research projects to date. The present study aimed to understand the meaning that the family attributes to their experience in the recovery process of a child suffering from an acute illness after a hospital discharge and to design a theoretical model about this experience. The Symbolic Interactionism and the Grounded Theory were used as the theoretical and the methodological frameworks, respectively. Data collection was carried out by means of interviews and participant-observation with eleven families. Concepts produced by comparative data analysis revealed two interactive processes. The first of them, Mobilizing oneself to restore the balance of family functioning, depicts family interactions which favor their adaptation after the impact and disarray caused by the child’s hospitalization. The second, Suffering with the possibility of having to rehospitalize the child, expresses the aspects that cause suffering to the family and that compromise family adaptation, jeopardizing restoration of their balance. The Theoretical Model TRYING TO PREVENT THE CHILD’S REHOSPITALIZATION TO PRESERVE FAMILY INTEGRITY, is part of the concepts emerging from data analysis and shows that the effects of illness and hospitalization may continue to be felt in the family functioning and to produce suffering even after the child’s hospital discharge and recovery. This takes place because the family is still shaken and remains alert so as to identify early changes in the child’s health that may point to a relapse and consequent possibility of rehospitalization.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Caracterização dos cuidadores de candidatos a transplante do coração na UNIFESP(Sociedade Brasileira de Cirurgia Cardiovascular, 2007-12-01) Machado, Regimar Carla [UNIFESP]; Branco, João Nelson Rodrigues [UNIFESP]; Michel, Jeanne Liliane Marlene [UNIFESP]; Gabriel, Edmo Atique [UNIFESP]; Locali, Rafael Fagionato [UNIFESP]; Helito, Renata Almeida Barros [UNIFESP]; Buffolo, Enio [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)OBJECTIVES: To identify and describe the main caregiver of the patients on the heart transplant waiting list; to compare relevant information provided by patients and caregivers, and to classify the caregivers according to their dedication and efficiency in assisting the patient by correlating them to sociodemographic data. METHODS: Descriptive study performed from October 2004 to October 2005 at UNIFESP outpatient clinics. The study sample consisted of 21 patients and their caregivers. Data were collected through a structured interview. RESULTS: The main caregiver was a family member (95%), usually the spouse. There were 13 women (81%) and three men (19%). Patient age ranged from 24 to 65 years (mean 44.3). Patients were married (56%); catholic (43.8%); 29% have finished elementary school; 24% have finished high school; 14% have higher education; 68.8% have a regular job; and 81.4% had their own income. All caregivers lived in the same house as the patient. Once a score was established, the caregivers were classified as: good - 8 (50%); regular - 7 (43.7%); and bad 1 - (6.3%). The scores were correlated with education, professional activity, and income without any significant statistical correlation. CONCLUSION: It is important to determine the instruments to recognize and describe the caregivers. The caregiver is usually a family member (spouse), female, mean age of 44.3 years; has his/her own income and, most of the time, he/she is classified as good or regular, and no correlation was found with education, professional activity and income. Further studies with a larger sample should establish the relationship between the caregiver's role and the heart transplant outcomes.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Comensalidade e convivialidade: o papel da família nas rotinas alimentares de atletas(Universidade Federal de São Paulo, 2020-08-12) Salazar, Debora Melo [UNIFESP]; Juzwiak, Claudia Ridel [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5232412496774556; http://lattes.cnpq.br/1780122541097953; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A alimentação do adolescente é fundamental para seu desenvolvimento e, no caso de atletas, para deu desempenho atlético. Suas rotinas alimentares são determinadas por múltiplos fatores, gerando a necessidade de maior entendimento dos profissionais de saúde sobre os fenômenos que permeiam esses fatores. O objetivo deste estudo de natureza qualitativa foi compreender as rotinas alimentares de famílias com filhas atletas, que participam de esportes estéticos, sob a perspectiva das atletas e dos responsáveis pela sua alimentação. Para a produção de dados foram realizadas entrevistas semiestruturadas individuais com16 pares de atletas (sete ginastas rítmicas e nove patinadoras artísticas) e responsáveis pela alimentação e grupos focais com as atletas a partir de questões abertas. Em ambos os casos as questões versavam sobre as atitudes da família e percepções das atletas sobre sua própria alimentação, assim como sobreo papel da família nas práticas alimentares cotidianas. Ainda, preencheram registros alimentares indicando seus estados emocionais nos momentos das refeições. A Análise de Conteúdo das entrevistas transcritas gerou três categorias de análise: “Comensalidade e a integração familiar” que explora as dimensões interativas e simbólicas da comensalidade; “Esportes de estética: Em busca do corpo ideal” que discute como corpo atlético-estético afeta as práticas alimentares das atletas e dos familiares e “O simbolismo das identidades à mesa” na qual se discute o significado da comensalidade. Os resultados apontam que a família influencia a alimentação das atletas, mas que, a sua presença também influencia as rotinas alimentares da família. A comensalidade é afetada pela dificuldade na co-presença, devido a incompatibilidade de horários. Embora, para a maioria das atletas e responsáveis os momentos de comensalidade são prazerosos, ocorrem também conflitos. Os papeis parentais se diferenciam em relação à alimentação familiar, sendo que o cuidado e gerenciamento fica à cargo das mães e as normas são definidas pelos pais. Percebe-se que as demandas de um corpo específico para o esporte geram insatisfação corporal e autocobrança, muitas vezes reforçada pela família. Este estudo traz importantes elementos para a compreensão das dinâmicas e rotinas alimentares em famílias com atletas de esportes coletivos e indica a importância da inclusão da família em processos de educação alimentar e nutricional.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Comparação do ambiente familiar de dependentes de álcool e/ou outras drogas, avaliado pela escala do ambiente familiar (FES - Family Enviroment Scale)(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2004) Vianna, Vania Patricia Teixeira [UNIFESP]; Souza-Formigoni, Maria Lucia Oliveira de [UNIFESP]Introdução: Nas áreas de saúde mental e assistência social é de fundamental importância a obtenção de dados a respeito do ambiente familiar, pois este pode influenciar de modo decisivo o desenvolvimento de vários distúrbios e a evolução do tratamento. A dependência de drogas é um fenômeno que afeta não somente o usuário, mas também seu sistema familiar, sendo de grande importância o estudo e a avaliação do funcionamento relacional de dependentes com suas famílias. Objetivos: 1) a tradução e adaptação da Escala do Ambiente Familiar (Family Environment Scale – FES) para a língua portuguesa falada no Brasil; 2) a aplicação do instrumento em famílias brasileiras sem queixas significativas quanto ao relacionamento familiar e a comparação dos resultados com os relatados em estudos internacionais; 3) comparar o ambiente familiar de dependentes de álcool e drogas com o de pessoas sem diagnóstico de dependência de álcool e drogas utilizando a escala de avaliação do ambiente familiar FES; 4) comparar a avaliação do ambiente familiar realizada pelos dependentes de substâncias com a de seus familiares, utilizando a mesma escala. Foi utilizada uma amostra de conveniência, composta por 76 famílias voluntárias e 76 famílias das quais faziam parte pessoas dependentes de álcool e outras drogas, que haviam procurado tratamento em serviços especializados. Resultados: Não houve problemas significativos no entendimento da escala traduzida e adaptada, nem foram encontradas diferenças estatisticamente significativas entre a pontuação média de homens e mulheres. Em relação à maioria das subescalas a pontuação média atingida na amostra brasileira foi semelhante à relatada em estudos internacionais, mas a amostra brasileira atingiu maior pontuação nas subescalas coesão e organização e menor pontuação na subescala que avalia conflito. Foram detectadas diferenças significativas entre pacientes dependentes de álcool e/ou drogas e controles na pontuação média de seis subescalas da FES: coesão, conflito, independência, lazer, organização e controle. Discussão: Estes dados confirmam os encontrados na literatura internacional, que relatam menores níveis de coesão, independência, lazer e organização e níveis mais altos de conflito e controle em famílias com dependentes de álcool ou drogas. Quando comparamos a visão do ambiente familiar que o paciente e seus cônjuges apresentam, observamos que embora não existam diferenças no grupo controle os pacientes consideraram existir maiores problemas nas áreas de expressividade e organização, do que seus cônjuges.
- ItemEmbargoComunicação da equipe de enfermagem com a família de recém-nascidos em unidades de terapia intensiva neonatal: revisão integrativa(Universidade Federal de São Paulo, 2024-09-27) Arcangelo, Eduarda Murari Matteucci Tavares [UNIFESP]; Guareschi, Ana Paula Dias França [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/4209449928426580; http://lattes.cnpq.br/8103416922492885Objetivo: Identificar na literatura as evidências de comunicação entre a equipe de Enfermagem e a família de recém-nascidos em unidades de terapia intensiva neonatal. Método: Revisão integrativa nas principais bases de dados, com os descritores combinados entre si, incluídos textos em inglês, português e espanhol, publicados entre 2014 e 2024. Resultados: Localizados 428 artigos, após análise dos critérios de inclusão obteve-se a amostra de 16 artigos. Da análise dos estudos, emergiram três categorias temáticas: Comunicação Empática e Eficaz; Capacitação e Envolvimento dos Pais; Desafios e Necessidades de Treinamento em Comunicação. Conclusão: A comunicação eficaz entre a equipe de enfermagem e as famílias no contexto do alto risco é essencial para o cuidado centrado no paciente, reduzindo o estresse parental e promovendo maior participação no cuidado dos recém-nascidos. Treinamentos em habilidades comunicativas são recomendados para melhorar os resultados. Pesquisas adicionais são necessárias para avaliar estratégias de comunicação.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Concepções de gênero entre homens e mulheres de baixa renda e escolaridade acerca da violência contra a mulher, São Paulo, Brasil(ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, 2006-01-01) Couto, Márcia Thereza [UNIFESP]; Schraiber, Lilia Blima; D'oliveira, Ana Flávia Pires Lucas; Kiss, Ligia Bittencourt; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Universidade de São Paulo (USP)This article discusses how men and women of low income and educational level, living in São Paulo City, think their affective and familiar relationships and the different violent contexts they live in. It consists of a qualitative study, based on focus groups and subsiding a more global study on violence against women and health. It has been conducted four groups (two with men and two with women, aging 25 to 35 years) broaching, free and instigated by popular sayings, conceptions on: the ideal man and woman, concretely experienced sexual affective and familiar relationships and on domestic violence. Thematic analysis was used. The results point in the direction of the division between physical attributes and moral conduct in the ideal woman referred by men, whereas the one referred by women defines a controlled autonomy. Men had difficulties in defining the ideal men, while, for women, this ideal is the family man. Violence is, in principle, always condonable. It is tolerable and instintictive for men, and fatality or destiny, because of masculine nature, for women, becoming a natural and trivial event in both of them day-to-day lives. The gender frame allows the comprehension of violence as a common occurrence, but in different senses for each of the genders
- ItemAcesso aberto (Open Access)Conhecimento e percepção dos profissionais a respeito do ruído na unidade neonatal(Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, 2012-10-01) Daniele, Daniela; Pinheiro, Eliana Moreira [UNIFESP]; Kakehashi, Teresa Yoshiko [UNIFESP]; Balieiro, Maria Magda Ferreira Gomes [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The objective of the study was to assess the knowledge and perception of professionals working in a Neonatal Intensive Care Unit (NICU) regarding the repercussions of noise on the neonates, families and workers, prior to the implementation of an educational program. This qualitative descriptive study was conducted in a NICU of a São Paulo hospital with 101 professionals. A questionnaire was used for data collection, and chi-square and Student's t test were used to determine the association between variables. The workers described the NICU as very noisy (44.9%); they noticed the effects of noise during and after their work shift (67.4%) and used strategies to reduce noise. Despite not being familiar with legislation regarding noise in the hospital, the workers identify its repercussions on themselves, the neonates and families. Results indicate the need to teach the staff about legislation and noise prevention, as well as reorganize healthcare practices and Neonatal Intensive Care Unit facilities.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Construção e validação de álbum seriado sobre retinoblastoma(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-06-28) Soares, Juliana Dos Santos [UNIFESP]; Pettengill, Myriam Aparecida Mandetta [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3111422210593688; http://lattes.cnpq.br/9564724662463213; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: Investigations about the coping experience of families of children diagnosed with retinoblastoma evidence the importance of the information, considered as a right that must be considered by healthy professionals. However, there is a lack of educational material on this subject for use by the child’s family. Objective: Develop and validate an educational material for the family of children with retinoblastoma. Method: a methodological study was conducted. The Patient and Family Centered Care Model was used as a theoretical reference to guide the preparation of the material. The study was conducted in three stages: the first, the educational material was developed, through a field study carried out in a center specialized in the treatment of childhood and youth cancer, in the city of São Paulo, with the aim to identify the information needs of families, and a bibliographic study to guide the theoretical content of the educational material. The second, a semantic and content validation was performed by an Expert Committee, in which the Delphi technique was applied; and the third stage was conducted to understand the family’s experience with the use of the educational material. Semistructured interview was carried out with families of children receiving retinoblastoma treatment at the same institute. Qualitative Content Analysis was used to data analysis. Results: an educational material named Retinoblastoma Serial Album was constructed, based on family´s information need, and validated through expert’s consensus. Three analytical categories emerged from the understanding of the family´s experience with the use of the material: “Fear of diagnosis and treatment”, “Family actions to deal with the situation” and “The serial album as a resource for the family to face the experience”. Conclusion: The Retinoblastoma Serial Album was built and validated for use with families of children with retinoblastoma and considered as a potential information strategy to attend the families of these children and facilitate the coping process in a dignified and strengthened way.
- ItemSomente MetadadadosConstrução E Validação Do Software Tmo-App Para Uso Por Família De Criança/Adolescente Com Câncer Submetido Ao Transplante De Celúlas-Tronco Hematopoiéticas(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-05-30) Duarte, Adriana Maria [UNIFESP]; Pettengill, Myriam Aparecida Mandetta [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objective: To construct and validate an informative mobile application for families of children or adolescents with cancer who are undergoing hematopoietic stem cell transplantation (HSCT). Method: The Patient- and Family-Centered Care Model and User-Centered Design constituted the theoretical framework of this methodological study. Three principles guided the development of the application: (1) a focus on users and their tasks: to this end, three studies were conducted, including an integrative review of the literature, a qualitative field study to identify the family’s needs for information, and a bibliographical study to support the information conveyed by the application; (2) measurement of usability: a prototype was initially developed, followed by content validation, which engaged experts in the Delphi technique and the target population, using a focal group approach, and finally a usability evaluation conducted by information technology specialists, using Nielsen heuristics; (3) interactive testing of the application by users: a qualitative case study was conducted to evaluate usability from the family perspective. The studies complied with ethical principles guiding research with humans. Results: The family’s information needs identified were grouped into three thematic categories: accessing information from reliable sources; holding knowledge on HSCT; and being embraced by the healthcare staff. Information needs were taken into account to develop the prototype, subsequently validated by specialists, with over 80% agreement, and by end users, who endorsed the application’s potential to mitigate the suffering experienced by family members. Because usability severity was rated by experts as simple, the application was given a final version and interactively tested with a family, whose members subsequently acknowledged feeling strengthened by the information thus acquired, which enabled them to cope with the experience of having a child undergoing HSCT. Conclusions: The study provides advancement in proposing new informative strategies for family empowerment in situations of chronic illness. Evidence was also provided on the recognition of user needs as essential to the design and implementation of new technologies. This study will find utility in future investigations focused on the development of mobile applications.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O contexto familiar e sua influência sobre a saúde e o processo de formação de jovens atletas(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-11-28) Fernandes, Fernando Truyts [UNIFESP]; Juzwiak, Claudia Ridel [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5232412496774556; http://lattes.cnpq.br/0099542449684006; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A família exerce papel fundamental para que o jovem atleta possa lidar com as situações positivas ou negativas do esporte. Este estudo tem como objetivo identificar como os pais se envolvem no processo de formação do jovem atleta e como os contextos familiares influenciam a prática esportiva e a saúde destes jovens. Trata-se de um estudo qualitativo, no qual se utilizou o método da narrativa. Participaram quatro mães e quatro pais de atletas da categoria sub onze de um clube de futebol do estado de São Paulo, oriundos de outros estados do Brasil. Os responsáveis responderam a uma entrevista de profundidade, semiestruturada, construída a partir de um guia com questões abertas com onze núcleos temáticos criados aprioristicamente, sendo oito deles elaborados com base nos estudos de Teques (2009), o qual avaliou o envolvimento parental no esporte e as influências que os responsáveis possuem no processo esportivo do jovem atleta. As entrevistas foram gravadas e transcritas integralmente. A análise de conteúdo foi realizada em três etapas: inicialmente foi realizada a leitura flutuante para a apropriação do material; posteriormente explorou-se o material, identificando-se os códigos que expressavam o sentido das falas dos entrevistados e, finalmente, realizou-se o processo de interpretação dos códigos obtidos. Após esta análise, os núcleos foram reorganizados conforme o sentido e significado das falas dos entrevistados, sendo reagrupados e gerando cinco núcleos temáticos. O primeiro núcleo,