Navegando por Palavras-chave "Ditadura Militar"
Agora exibindo 1 - 15 de 15
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemSomente MetadadadosA atuação Católica no meio rural: Militantes e camponeses contra um Estado Autoritário: 1962-1974(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014) Gomes, Lilian Arantes Camilo [UNIFESP]; Welch, Clifford Andrew [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9770627655517896; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This Project analyses the expierence of the Ação Popular (Popular Actions) in de rural areas brasilians. addressing the currents that influenced the organization and how it's put into practice. Will you present the way the AP is within the political and social context of the time and how was the relationship between activists and peasants. Finally it will be discussed how the crackdown has surrounded the organization, jeopardizing the jobs that have been done up to that point and encouraging their leaders to once again rethink their career.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Bispo, clero e ditadura militar em Santos: a visão da espionagem (1967-1979)(Universidade Federal de São Paulo, 2022-02-22) Neto, Gines Salas [UNIFESP]; Welch, Clifford Andrew; http://lattes.cnpq.br/9770627655517896; http://lattes.cnpq.br/6835198272221725Essa pesquisa teve como objeto de análise a relação dos agentes religiosos da Igreja Católica em Santos com a ditadura militar e os acontecimentos da política brasileira, entre 1967 e 1979. Considerado subversivo, dom David Picão tomou posse como bispo titular de Santos no dia 13 de dezembro de 1966, convivendo com a vigilância constante da espionagem. O período analisado inclui a ordem de prisão expedida contra o bispo na madrugada da promulgação do AI-5, a detenção e tentativa de expulsão de três padres operários, a perseguição empreendida contra o bispo e outros membros do clero, além da atuação de um grupo de padres mais conservadores, estando entre eles, monsenhor Manoel Pestana Filho, que anos mais tarde seria nomeado bispo de Anápolis/GO por João Paulo II. Utilizamos como principal referência a análise de parte do acervo do DOPS Santos, disponibilizado pelo Arquivo Público do Estado de São Paulo (APESP). O recorte histórico engloba o primeiro ano de d. David Picão como bispo titular em Santos e termina no ano da promulgação da Lei da Anistia, apoiada pelo prelado.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Boilesen, Hércules e Vlado: cinema e fragmentos de memória(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013-06-14) Gonçalves, Gabriela Peters Cremasco [UNIFESP]; Rovai, Mauro Luiz [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Esta dissertação apresenta os resultados da pesquisa de mestrado intitulada BOILESEN, HÉRCULES e VLADO: cinema e fragmentos de memória, que utiliza como material privilegiado de pesquisa os filmes Cidadão Boilesen (direção de Chaim Litewski, 2009); Hércules 56 (direção de Sílvio Da-Rin, 2007); e Vlado: 30 anos depois (direção de João Batista de Andrade, 2006), com o objetivo de investigar como a construção narrativa de cada uma das obras enfoca a elaboração da memória do período da ditadura militar no Brasil. Procuramos trabalhar os vários elementos narrativos e estéticos presentes nas produções – como, por exemplo, enquadramentos, ritmo da narrativa, movimentos de câmera e a articulação entre imagem e sons (inclusive diálogos) – buscando assim destacar os aspectos sociológicos trazidos à tona pelos três filmes. Nesse sentido, o centro das análises gira em torno das proposições que buscam pensar a memória em cada filme, pois, em grande medida, os filmes tratam não apenas de um passado vivido, mas de fragmentos de memória que ganham força quanto mais o passado é revisitado pelo presente.
- ItemSomente MetadadadosCarlos Marighella e a luta armada contra o regime militar no Brasil.: A guerrilha urbana e as perspectivas da revolução brasileira (1968-1969)(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014) Tanaka Junior, Mauro Iukio [UNIFESP]; Welch, Clifford Andrew [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9770627655517896; http://lattes.cnpq.br/9047723845440209; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This monograph presents an analysis of the political trajectory traced by Carlos Marighella from 1956 to his death in 1969. One of the main points examined are the 1968 and 1969 manifestations of his changed relationship to the pacifist political line gradually adopted by the Brazilian Communist Party (PCB) since 1956. It argues that PCB pacifivism directly influenced the perspectives of struggle advocated by Carlos Marighella. After a few years of struggle with himself and the leadership, Marighella went on to become one of the leading advocates and leaders of armed struggle and urban guerrilla action. Marighella defended these tactics as the main means of conftonting the military-civilian dictatorship that tookover control of Brazil following a coup d’eta in April 1964 and remained in power until 1985. In addition to an extensive bibliography, the main primary sources used for this work were the “Pronouncement of the communist grouping of São Paulo,” dated February 1968, the Minimanual of the urban guerrilla, dated June 1969, and the document entitled “Perspectives on the Brazilian Revolution,” dated September 1969.
- ItemSomente MetadadadosConstruções da ditadura: A memória das ditaduras militares do Brasil e da Argentina em lugares edificados(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2014) Silva, Elson Luiz Mattos Tavares da [UNIFESP]; Welch, Clifford Andrew [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9770627655517896; http://lattes.cnpq.br/8534413927377502; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This study examines the importance of memory in considering dictatorships of the recent past, investigating processes establishing "Realms of Memory" to publicly display the deeds of the Argentine and Brazilian military regimes of the 1960s and 1970s. Recognizing similarities in the dictatorship experiences of Brazil and Argentina creates an opportunity to comparatively analyze the procedures and practices each country adopted to establish “places” to ensure the repressive aspects of these regimes would not be forgotten. Two sites were selected to focus the analysis: the Memorial of the Resistance in São Paulo, Brazil, and the Provincial Memory Archive in Córdoba, Argentina. Oriented by preservationist theories of heritage and restoration, and alert to the ways in which these approaches can serve as mechanisms for overcoming the legacy of dictatorships, the study seeks historical understanding of the processes involved in determining the final form these memorials. These “memory locations” are considered to be places of great social relevance, which physically express a the historical processes that shaped them. While mere structures, these buildings must be recognized as an inexorable part of history, not only of the dictatorships that used them to torture and murder political enemies but also as places where the new democratic governments were challenged to judge their relationship to the past. Differences in the nature of the authoritarian regimes of Argentina and influenced the nature of subsequent transitions and consequently the actions related to the retoration and preservation of memories. A fundamental distinction revealed links the degree of dictatorial continuity – the regime’s level of control over its own rule, over the democratic transition and even the new civilian government - to the degree of condemnation represented in the selected places of memory. The relationship between authoritarianism and legality also indicates the contours of subsequent democracies and help demonstrate how preservation procedures were intrinsically linked to historical conditions in each context. These locations then appear as privileged points of reference for considering not only memory but that the degree of truth and justice the new democracies would enjoy.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A dança contemporânea do Ballet Stagium e do Teatro de São Paulo: experiências artístico-políticas no Brasil (1971-1978)(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-02-27) Veloso Junior, Carlos De Moura [UNIFESP]; Toledo, Edilene Teresinha [UNIFESP]; Universidade Federal de São PauloThe dissertation main objective was to analyze the political-artistic experiences of the dance companies Ballet Stagium and Teatro de Dança de São Paulo from 1971 to 1978.Both artistic groups, during the military dictatorship period in Brazil, saw in the contemporary dance art, the possibility of manifesting themselves politically through the choreographic compositions production and presentation that brought in their thematic social and political nature plots. Therefore, through the description and analysis of the choreographic compositions Diadorim (1972), Dona Maria I: a rainha louca (1974), Quebradas do Mundaréu (1975), Allegro Ma Non Troppo (1975) and Kuarup (1977) and reports of certain artists who danced in these companies during this period, it became possible to understand how in the middle of the military regime, two artistic groups acted politically, using contemporary dance shows as a political manifestation form. During the research process we also realized that the press had a fundamental role for the circulation of information about the Ballet Stagium and the Teatro de Dança de São Paulo, so we aimed to start in this dissertation a study that sought to bring criticism and written newspaper articles during the seventies about the analyzed shows, and then verify how the choreographic proposals from both companies were disseminated to the population through the press.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Entre linhas de montagem e colunas jornalísticas: a construção do Novo Sindicalismo nas páginas do Tribuna Metalúrgica (1971-1978)(Universidade Federal de São Paulo, 2024-09-12) Segatto, João Vitor [UNIFESP]; Toledo, Edilene; http://lattes.cnpq.br/8399485670405275Em 1978, a partir do Sindicato dos Metalúrgicos de São Bernardo e Diadema, foi formulado o Novo Sindicalismo, movimento que procurou renovar a militância sindical no contexto da ditadura. Dentre as propostas dos metalúrgicos, encontrava-se a busca pela reforma da estrutura sindical, a luta contra o peleguismo e pela independência dos sindicatos em relação ao Estado. Estes aspectos, segundo os novos sindicalistas, teriam se originado na Era Vargas, sendo amplamente explorados pela Ditadura Militar de 64. Assim, de 1930 até a primeira metade dos anos 60, o que se produziu dentro do movimento operário, na avaliação dos novos sindicalistas, foi um “Velho Sindicalismo”, retrógrado e limitado às ingerências do Estado. Para superar tais condições, os metalúrgicos do ABC criaram um discurso capaz de construir uma memória a respeito da luta sindical, além de uma identidade que mobilizasse as bases da categoria, sendo um dos principais veículos para essa mensagem o jornal Tribuna Metalúrgica. Este trabalho procura analisar a contribuição do periódico na construção do Novo Sindicalismo, levando em conta as problemáticas da imprensa sindical e do contexto no qual o jornal foi produzido.
- ItemSomente MetadadadosEstudantes e contestação jovem: Relações da UNE e UEE-SP com o movimento estudantil francês na resistência ao regime militar brasileiro (1967 -1969)(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011) Barrero Junior, Roger Camacho [UNIFESP]; Biondi, Luigi [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/8982557411289179; http://lattes.cnpq.br/6400295853420084; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This work has the objective to analyse as the Brasilian Student Movements appropriated and looked for the 1968 May events in Paris. So, we have delimited this research in UNE and UEE-SP groups, but we used documents writed by other groups for observing another viewpoint or answer questions that appeared on research. The Oral Reports were expressive for the monography making too. In this frame, we thought to begin for the Students Revolution Concept Issue and as they looked for the Paris events by means of the one. So, we noted that Revolution Conception, thought by these Brasilian students, do not apart the political field from the social and cultural fields, what is possible by means of the readings used for these students for theorize their actions. They based on external events for showed as similar actions can be examples to the plains for Brazil. So, we can note, on the analysed documents, that UNE and UEE-SP groups appropriate of ideas and thinkings on Nanterre adapting them for local reality and particular thinking forms, what generate critical against European students, althougt of they have been showed them as an inspiration source for to construct a political, social and cultural revolution too.
- ItemSomente MetadadadosIdentidade nacional brasileira e regionalismo sob o olhar da revista Placar(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2012) Profitti, Eric Moreira [UNIFESP]; Franzini, Fabio [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3058395202773677; http://lattes.cnpq.br/5904034767810352; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The objective of this research is to analyse the relationship between football and the Brasilian national identity in the 1970s. To do this, we have tried to look at the way the magazine Placar, of the publisher Abril, portrayed the Brasilian people and the regional tensions during their coverage of the World Cup competitions of 1970, 1974 and 1978
- ItemAcesso aberto (Open Access)A Influência da Extrema Direita na Política da Argentina: Uma Análise Sobre a Construção da Memória do Terrorismo de Estado da Ditadura Militar de 1976(Universidade Federal de São Paulo, 2023) Cotrick, Natasha Miuki Saneshigue [UNIFESP]; Santos, Fabio Luis Barbosa dos [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5107759022294795O trabalho em questão tem por objetivo analisar o regime autoritário que perdurou na Argentina durante o período de 1976 a 1983 e apresentar como as organizações de extrema direita atuaram na repressão política durante o governo ditatorial. A partir da utilização do método histórico, realiza-se uma revisão bibliográfica para compreender quais as marcas deixadas pela violência do aparato repressivo desenvolvido neste período, o qual atuava a partir do desaparecimento político, torturas e assassinatos, visando analisar seus impactos na criação das medidas de redemocratização. Dessa forma, torna-se possível criar um estudo que auxilie na compreensão de como a memória desse regime autoritário influencia o cenário político pós redemocratização.
- ItemSomente MetadadadosMalu Mulher(es): As representações do feminino na televisão no período de abertura política da Ditadura militar brasileira(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2013) Silva, Wagner Pereira [UNIFESP]; Godoy, Alexandre Pianelli [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2793775444686758; http://lattes.cnpq.br/1809448673757447; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Moved by the music of Ivan Lins and Victor Martins, in the epigraph of this essay, was weekly transmitted the show "Malu Mulher" between 1979 and 1980. With a proposal granted as "revolutionary" and "unprecedented", dealed, in deed, with issues have not seen before on Brazilian TV to present new models of "modern women". The verses of the opening song "Começar de Novo", translated the moment of political liberalization that the country was passing and an attempt to democratize in the promise of a new chance to build the country. In this context, the present work will focus on the show "Malu Mulher", more specifically, on the representations of the feminine contained therein and its historical significance to draw from this source a better understanding of the relationship between television and the design of political liberalization that Brazil in the aftermath of the military dictatorship. In contact with the literature which already addresses the subject and approach this program with the feminist movement, I will question the nature of its innovations and relationships with this social movement, showing the contestatory limits of the program and reflecting if the memory of television overlapped the critical examination of its historicity.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Memórias resistentes: as construções das memórias das ditaduras no Brasil e na Argentina a partir da preservação de edifícios da repressão(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-02-28) Silva, Elson Luiz Mattos Tavares Da [UNIFESP]; Welch, Clifford Andrew [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Between The Years Of 1960 And 1970 Latin America Experienced Successive Military Coups For The Installation Of National Security Dictatorships. The 1980s, On The Other Hand, Were Marked By The Political Reopening In Some Of These Countries. Understanding That These Political Processes, Traumatic Due To The Great Violence In Several Senses, Generated Harsh Memories, Has Created A Challenge To The Perspective Societies: What To Preserve Or What To Forget? Considering All Particularities Of Each Process, These Dictatorships Were Characterized By Institutionalization Violence And The Centrality Of Repression In Their Regimes. Some Institutions Of Repression Worked Systematically, Producing The Reality Of Terror, Based In Arrestements, Kidnappings, Torture, Disappearances, Murders And Other Violence. In This Sense, The Preservation Of Places Where Terror Organs Have Functioned Has Been An Important Instrument For, At Least, The Public Recognition Of This Violent Past. The Procedures For Creating These Places Of Mem
- ItemAcesso aberto (Open Access)O ritual dos sádicos: cinema popular, experimental e subversivo nos anos de chumbo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-03-25) Silva, Andre Renato Oliveira [UNIFESP]; Foglia, Graciela Alicia [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This dissertation aims to research the cinematographic work of the director / actor / writer José Mojica Marins, particularly in regard of the most emblematic character he created and played: the sadistic gravedigger called Coffin’ Joe. The analysis will cover, specifically, the feature film entitled "Ritual dos Sádicos" (or "The Awakening of the Beast"), produced in 1970, with distribution completely prohibited by the censorship organs of the military dictatorship prevailing in Brazil during the period. It will be highlighted the great popular reception that the character - and the films in which it appears - obtained during the years 1960-70, causing it to "spill" through other media: comic books, folklore fiction literature etc., in addition to the critical fortune that rejected the work of the filmmaker, mostly. The film will also be analyzed according to elements characteristic of the genre called film-essay, and using – as reference – studies carried out by, among others, Theodor W. Adorno and Timothy Corrigan. The main objectives are: to situate the film, in its formal elements and content, within the set of productions categorized as film-essay; to situate the film within the set of cinematographic productions made during the most repressive period of the Brazilian military dictatorship (1968-1975), productions that suffered state censorship and (or) promoted in their film discourse a critique of the current regime; to try tracing the genetic procedures of the film, particularly in regard of its essayistic aspect (with obvious political positions), since its author, until then, refused to make politicized films. This research will seek to demonstrate that the work of José Mojica Marins allegorically represents (from the concept of allegory in Walter Benjamin and other authors) - although not in a programmatic way - the institutional violence practiced by the Brazilian State during the military dictatorship, particularly in the forms of: 1. torture; 2. censorship applied to artistic-cultural manifestations.
- ItemAcesso aberto (Open Access)“Subversivas” duas vezes mais: presas políticas e tortura de gênero nos porões da Ditadura Militar Brasileira (1969-1979)(Universidade Federal de São Paulo, 2023-07-17) Puschiavo, Gabriela [UNIFESP]; Leite, Rosangela Ferreira [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/0298306729871970Durante a Ditadura Militar brasileira a tortura foi utilizada como uma prática sistemática perpetrada por oficiais militares contra presos políticos. Com base na Doutrina de Segurança Nacional e visando a obtenção de novas informações e confissões de culpa nos interrogatórios, os torturadores utilizavam de métodos específicos para torturarem aqueles considerados subversivos à ordem política e social vigente. Partindo da hipótese de que as mulheres eram consideradas duplamente subversivas por transgredirem a ordem política e as normas de gênero, procurou-se compreender como o sistema de gênero, especialmente os estereótipos ligado ao feminino, estimulou diferentes formas de tortura contra mulheres que resistiram ao Regime Militar. De caráter descritivo, a metodologia deste trabalho constituiu-se de uma pesquisa documental através de processos que tramitaram na Justiça Militar entre os anos de 1969 e 1979, dos quais foram selecionados 199 autos de qualificação e interrogatório de presas políticas que relataram durante as Auditorias Militares as torturas das quais foram vítimas enquanto estavam detidas nos departamentos de polícia e de segurança nacional. Nesse sentido, foram analisadas as torturas de gênero praticadas contra as mulheres, que tiveram como base a apropriação - por parte dos torturadores - de estereótipos ligados à identidade e ao corpo feminino, evidenciadas através de violências específicas de cunho moral, psicológico e sexual.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Tortura além do físico: o uso de filhos na tortura de mães em aparatos repressivos de São Paulo durante a ditadura civil-militar do Brasil(Universidade Federal de São Paulo, 2023-12-05) Eles, Natália Castanho Paes [UNIFESP]; Plens, Cláudia Regina; http://lattes.cnpq.br/2142424336909827; http://lattes.cnpq.br/4914771943060698Esta pesquisa propõe a análise de como se deu o uso do estado de maternidade na prática de tortura de mulheres em aparatos repressivos de São Paulo durante o período de Ditadura civil-militar no Brasil (1964 a 1985). O estudo pretendido visa mapear e expor como os filhos foram utilizados como meio de tortura dessas mulheres em estado de maternidade, pensando qual a incidência desses casos, onde eles mais aconteciam e de que forma. Para tanto, três estratégias investigativas foram tomadas: I) Considerar o contexto e as discussões bibliográficas já existentes sobre o período de Ditadura Militar e as discussões já pensadas acerca do uso de filhos em torturas; II) Reunir através de buscas o nome e as histórias desses casos, usando como fonte principalmente relatos obtidos pela Comissão Nacional da Verdade; III) Fazer um balanço desse levantamento e pensar quais as continuidades e diferenças entre eles.