Navegando por Palavras-chave "Consumers"
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- ItemSomente MetadadadosAlternative logics coexistence and collaboration: the consumer protection field(Brazilian Soc Urol, 2016) Ryngelblum, Arnaldo; Vianna, Nadia; Onusic, Luciana [UNIFESP]Purpose -The purpose of this paper is to examine the conditions that allow the co-existence of alternative logics in an institutional field for an extended period. Design/methodology/approach -This is a case study that examined the complaint-handling processes of phone companies based on documentary research, which provided the information that allowed the development of a script to interview organizational actors in this field. Findings -The explanation for this behavior that does not attempt to deinstitutionalize other institutions' practices relates to the actors' need for the other field participants' collaboration to improve their activities. Research limitations/implications -The specific characteristics of the Brazilian context can only suggest that alternative logics may coexist, which therefore opens opportunities for future studies to discuss the possible reproduction of these results in other societies. Similarly, because this research was restricted to the complaint field, other studies conducted in fields where actors are faced with alternative possibilities, such as with the judicial system, should examine and expand on these concepts. This study sought to cover the viewpoints of multiple important actors in the field to cover the whys and hows these logics coexist. However, a more comprehensive availability of respondents might have brought still better insights to the study. Practical implications -One implication of this study is the fact that firms in Brazil must be aware of the alternative redress channels that are available to consumers. The different procedural norms can cause a great deal of annoyance because firms have to be updated with all of them and eventually build specialized teams to address them. The awareness of the existence of multiple logics in this field should orient the Brazilian telephony industry's regulator in formulating policies that take this fact into consideration. To do this, the regulator should consider a regular consultation forum in which the main consumer protection organizations and government agencies gather to discuss improvements given that there is already informal collaboration. Public policy should also take into consideration the fact that consumers do not complain most of the time for lack of knowledge or disbelief in supporting organizations. Originality/value -The main contribution is the alternative logics notion in addressing complaints in this field. This is an issue that has not been practically explored in the literature. The difference between an alternative logic and a competing one lies in the fact that the practices, structures and symbols in the first case represent alternative possibilities for actors to achieve a specific objective, whereas in the second case, the weaker logics tend to disappear due to a stronger one.
- ItemEmbargoAvaliação de falsas alegações em produtos plásticos de uso único na cidade de Peruíbe – SP(Universidade Federal de São Paulo, 2022-02-01) Afonso, Letícia Regina [UNIFESP]; Castro, Ítalo Braga [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/0426330018731301; http://lattes.cnpq.br/0094567592902178; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)O plástico foi descoberto no século XX, passando a ser produzido em larga escala devido ao baixo custo de produção, resistência à degradação e versatilidade. Estes polímeros sintéticos se tornaram muito usuais em vários tipos de produtos, incluindo peças automotivas e embalagens para conservação de alimentos. Porém a produção e o consumo exacerbado de plásticos geram problemas ambientais principalmente em relação aos produtos de uso único. O descarte incorreto destes vem causando degradação ambiental e contaminação marinha, pois uma parcela significativa desse despejo inadequado acaba tendo como receptor final o mar. Nesse aspecto, algumas estratégias passaram a ser adotadas, como a substituição por polímeros biodegradáveis. Consequentemente, o mercado de utensílios plásticos de uso único vem oferecendo cada vez mais itens biodegradáveis aos consumidores. Entretanto, há estudos que alertam sobre produtos que são oferecidos sob falsas alegações de degradabilidade, uma prática cada vez mais comum e conhecida como greenwashing. Em geral, essas falsas alegações visam atrair a atenção dos consumidores influenciando suas decisões de compra pelo oferecimento de alegações sustentáveis, mas que na verdade não são biodegradáveis. Considerando esse cenário, o presente estudo visa avaliar quantitativamente a incidência dessa prática junto a produtos comerciais oferecidos na cidade de Peruíbe. Para isso, foram prospectados em estabelecimentos comerciais da cidade, produtos plásticos de uso-único comercializados sob alegação de biodegradabilidade. Foram encontrados 52 diferentes tipos de utensílios que atenderam a esses requisitos. Com base na análise das informações disponíveis nos rótulos, todos foram compostos por polímeros convencionais (Polipropileno, Poliestireno e Polietileno) com ou sem a inclusão de aditivos pró-oxidantes. Portanto, considerando que esses materiais não sofrem degradação nas condições majoritariamente encontradas em ambientes naturais, as alegações contidas nos rótulos não são verdadeiras. Sendo assim, a totalidade dos produtos plásticos comercializados sob alegações de biodegradabilidade e, analisados no presente estudo, incorreram em diferentes práticas (ou pecados) de greenwashing. Esses resultados indicam a necessidade de adoção de políticas públicas que façam frente a essa grave questão ambiental.