Navegando por Palavras-chave "Children and adolescents"
Agora exibindo 1 - 12 de 12
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)Análise da expressão de genes relacionados à depressão em sangue de crianças e adolescentes deprimidos(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2015-03-31) Spindola, Leticia Maria Nery [UNIFESP]; Belangero, Sintia Iole Nogueira [UNIFESP]; Pan Neto, Pedro Mario [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/6614914024992106; http://lattes.cnpq.br/2623781262478620; http://lattes.cnpq.br/5980586978530548; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)O Transtorno Depressivo Maior (TDM) é uma doença complexa cujo desenvolvimento depende da interação de fatores genéticos e ambientais. O seu diagnóstico é definido apenas por critérios clínicos, sem referência a nenhum biomarcador ou aspecto fisiopatológico da doença. Estudos mostram que a grande maioria dos primeiros episódios do TDM começam antes da vida adulta. Entretanto, o diagnóstico do TDM em crianças e adolescentes é mais difícil de ser realizado do que em adultos, pois o atual critério foi desenvolvido para a população adulta, negligenciando várias diferenças de desenvolvimento que existem entre essas faixas etárias. Dessa forma, o objetivo geral do presente estudo foi identificar potenciais marcadores genéticos de diagnóstico do TDM e/ou de sintomas depressivos na infância e na adolescência, por meio de: 1) comparação da expressão de 13 genes relacionados à depressão no sangue de 23 crianças e adolescentes com diagnóstico de TDM (grupo com diagnóstico), 49 crianças e adolescentes com sintomas depressivos mas sem diagnóstico da doença (grupo com sintomas de depressão), e 62 crianças e adolescentes controles (grupo controle); 2) comparação da expressão dos mesmos genes entre crianças com diagnóstico de TDM que apresentavam mais sintomas depressivos e crianças com diagnóstico de TDM que apresentavam menos sintomas depressivos, avaliados a partir da subescala de psicopatologia Child Behavior Checklist (CBCL) DSM-oriented para transtornos afetivos (CBCL DSM/TDM); 3) Correlação dos dados de expressão gênica com os escores da CBCL DSM/TDM, tanto na amostra inteira quanto nos grupos separadamente. A análise da expressão gênica foi realizada pela técnica de RT-qPCR em tempo real utilizando os cartões de TaqMan® Low Density Array (TLDA). Observamos que as expressões dos genes GLUL, NR3C1, TNF, TNFR1 e IL1B estão diminuídas no sangue de crianças e adolescentes com diagnóstico de TDM em comparação com as crianças e adolescentes dos grupos controle e com sintomas de depressão. Nenhum dos genes avaliados apresentou expressão diferencial entre os grupos com sintomas de depressão e controle e nem entre os subgrupos de crianças com diagnóstico de TDM. Além disso, não há correlação entre os dados de expressão dos genes analisados e os escores de sintomas da CBCL DSM/TDM na amostra inteira e nos três grupos analisados separadamente. A comparação entre os grupos com diagnóstico com o controle e a comparação entre crianças com sintomas de depressão com crianças controles nos dá possibilidade de investigar potenciais marcadores genéticos de, respectivamente, diagnóstico do TDM e sintomas depressivos na infância e na adolescência. Dessa forma, nossos resultados sugerem 5 genes como potenciais marcadores genéticos de diagnóstico do TDM em crianças e adolescentes. Ainda, esses cinco genes também estão diminuídos nas crianças do grupo com diagnóstico em comparação com as do grupo com sintomas de depressão, confirmando o potencial desses genes como marcador genético de traço da doença (apresentar diagnóstico ou não), uma vez que ambos os grupos apresentam sintomas depressivos mas diferem em relação ao diagnóstico do TDM. Além disso, a não correlação entre os dados de expressão gênica e os escores de psicopatologia da CBCL DSM/TDM indicam que os cinco genes diferencialmente expressos parecem não estar relacionados com os sintomas do TDM. O fato de não termos encontrado diferenças de expressão gênica entre o subgrupos de crianças com diagnóstico de TDM sugerem também que os genes diferencialmente expressos parecem não estar associados ao estado depressivo (estar remitido ou não). Para o nosso conhecimento, embora haja alguns estudos que tenham investigado a expressão gênica em sangue de adolescentes com TDM, este é o primeiro estudo a utilizar sangue de crianças com TDM para caracterizar a expressão de genes relacionados à depressão. Portanto, concluímos que as expressões dos genes GLUL, NR3C1, TNF, TNFR1 e IL1B podem ser potenciais marcadores genéticos de diagnóstico do TDM na infância e na adolescência e parecem não estar relacionados com a sintomatologia do TDM nessa faixa etária. Contudo, mais trabalhos são necessários para confirmar o possível papel desses genes como marcadores genéticos de diagnóstico do TDM no sangue de crianças e adolescentes.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Associação entre fatores genéticos e estressores ambientais em crianças e adolescentes em risco de desenvolver doenças mentais(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-05-31) Carvalho, Carolina Muniz Félix de [UNIFESP]; Belangero, Sintia Iole Nogueira [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/2623781262478620; http://lattes.cnpq.br/4463074867502277; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Psychiatric disorders are multifactorial diseases resulting from genetic and environmental influences. The hypothesis gene-environment interaction (G×E) postulates that the effect of the genotype depends on the environmental exposure, suggesting that a genotype may be associated with significantly stressing or traumatic events and increase the risk of developing a psychiatric disorder. Aim. To evaluate the effect of G×E interaction about mental disorder and the general psychopathology of children and adolescents in order to identify possible risk factors for their development. Methods. We evaluated 720 children and adolescents aged 6 to 14 years from a subsample of the High-Risk Cohort Study for Psychiatric Diseases Development of the National Institute for Developmental Psychiatry. The sample was subjected to a diagnostic interview Development and Well-Being Assessment (DAWBA); psychopathology scale Child Behavior Checklist (CBCL) and the collection of blood and saliva. The DNA was extracted from these biological samples and was used to genotype the technique of SNParray Infinium®HumanCore array. We were created statistical models (logistic or linear according to the analyzed outcome). The outcomes analyzed included diagnostic data provided by DAWBA and the score obtained by total CBCL scale, CBCL internalizing and externalizing CBCL. For this we selected 30 genes associated with neurodevelopment, neurotransmission, etiology of mental disorder and extract the genotypes of the SNPs of these candidate genes through bioinformatics tools provided by Plink and Rstudio softwares. We use childhood maltreatment score as environmental variable obtained through a confirmatory factor analysis that combines the responses of parents and children regarding the questioning of physical, emotional, sexual and physical abuse neglect. We tested different statistical models for G×E interaction and therefore, we use the Bonferroni correction for multiple comparisons. Results. We found 5 models of interaction G×E that were statistically significant after Bonferroni correction. Two of these models evaluated the SNPs individually and found that the rare allele of rs1042098 at SLC6A3 gene (allele G; p = 0.043, beta = -7.46) and rs2060886 at TCF4 gene (T allele gene; p = 0.031, beta = -7.83) interacting with the abuse decreases the average externalizing CBCL (scale that measures the externalizing symptoms). The other three models of interaction G×E were significant evaluate the abuse and SNPs that showed little correlated (according to the Pearson correlation) on the same candidate gene and we found that the combination of the genotypes of the rs3742278 (wild homozygous AA), rs9567737 (rare homozygous CC), rs2760345 (heterozygous CT), rs582854 (wild homozygous CC) and rs4942587 (heterozygous AG) at HTR2A gene influences the average externalizing CBCL and total CBCL, as the combination of genotypes of rs1042098 (wild homozygous AA) and rs2042449 (rare homozygous AA) at SLC6A3 gene influences the average externalizing CBCL. In addition to evaluating the interaction between genotypes and variable abuse also investigated whether the haplotypes associated with the presence of abuse could confer risk for developing a mental disorder or influence in child psychopathology, but did not find models of interaction (haplotype×abuse) statistically significant. Conclusion. We found negative when evaluating the children according to the diagnosis obtained by DAWBA, but when we analyze the CBCL scale found positive results; which suggest that the G×E interaction can influence the symptoms of mental disorder. These data corroborate with the proposal of the Research Domain Criteria project that assess mental disorder by symptomatology and not diagnostic.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Avaliação da espessura cortical e volume de estruturas subcorticais associados ao fator neurotrófico derivado do cérebro (BDNF) em uma coorte de alto risco de desenvolvimento de transtornos psiquiátricos durante a infância e adolescência(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-10-22) Araujo, Celia Maria De [UNIFESP]; Jackowski, Andrea Parolin [UNIFESP]; Zugman, André [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3870480662013174; http://lattes.cnpq.br/7508415549513991; http://lattes.cnpq.br/6000305114700900; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Background: The Brain Derived Neurotrophic Factor (BDNF) is a neurotrophin that plays a key role in synaptic plasticity and transmission. The BDNF Val66Met polymorphism (rs6265) has been associated with neuropsychiatric disorders and brain structural alterations in adults, but little is known about the effect of Val66Met on brain structure during typical or atypical neurodevelopment. Windows of vulnerability for psychopathology may be associated with both Val and Met BDNF alleles. Objective: This thesis aimed to investigate the effect of BDNF (genotype and serum) on cortical volume and thickness and on the volume of hippocampus and amygdala of healthy children and adolescents and in those at high risk of developing psychiatric disorder. Methodology: we conducted two studies that used the database of images and genetic data from 749 children and adolescents at high risk for the development of psychiatric disorders. They were participants of the cohort study that was conducted in Brazilian schools in 2010 (Highrisk cohort HRC). The first study investigated the effect of Val66Met on cortical thickness on MRI scans of 718 children and adolescents with typical and atypical development (according to the DAWBA criteria). The second study tested possible replicable correlations between BDNF peripheral concentrations, brain structure and psychopathology; and whether there was an effect of the BDNF genotype on the BDNF serum concentrations in late childhood and early adolescence. Results: The first study showed that typical developed Met carriers had thicker parietal/occipital lobes and prefrontal cortices compared to the homozygotes Val. In the group with some psychiatric diagnosis, it was observed that Met carriers had increased thickness of the temporal and lateral temporal cortices. In addition, a significant interaction between genotype x the psychiatric diagnosis was found with the Met allele carriers presenting thinner bilateral prefrontal cortices compared to the Val homozygotes.The results of the second study showed (in the two samples evaluated), lack of evidence to support any association between serum BDNF concentrations and cortical and subcortical volumes. Analyzes of interactions between Val66Met and sex or Val66Met and psychiatric diagnoses did not detect any effect on serum BDNF values in children with typical or atypical development. Conclusion: Children and adolescents (Met carriers) showed differences in cortical thickness of varying regions of the brain when compared to Val homozygotes. In addition, the affected brain regions were different between individuals with typical and atypical development. There was no association between serum concentrations of BDNF and cortical and subcortical volumes. These results suggest that the BDNF genotype may be associated with cerebral cortex maturation and play a key role in Gene X Environment interaction during developmental trajectories, which may contribute to understanding the pathophysiological mechanisms of earlyonset psychiatric disorders.
- ItemAcesso aberto (Open Access)The "choking game": a new craze among Brazilian children and young people. Psychophysiological, behavioral and epidemiological characteristics of 'asphyxial games'(Abrasco, 2017) Guilheri, Juliana; Andronikof, Anne; Yazigi, Latife [UNIFESP]The 'choking game' is a risk-taking behavior that has spread quickly among children and young people, causing dependence, accidents and even death, including in Brazil. These activities are performed in order to experience fleeting euphoric sensations, attracting numerous participants through the thousands of videos posted on YouTube. The problem of 'asphyxial games' can be observed in the Brazilian digital media, although there is a lack of scientific studies. Through a systematic review of the literature and complementary material, this paper aims to address the 'asphyxial games', warning about the psychophysiological and behavioral effects of these practices, while also presenting international epidemiological data. Sharing this information in academic circles is extremely important given the need to acquire more knowledge on the topic, train professionals and propose preventive measures that raise awareness among children and young people of the potential danger of voluntary fainting. It is equally important to raise awareness among parents and teachers so they can identify the warning signs that children may be engaging in these practices. And finally, it is also necessary to request government support to control exposure to videos that encourage the behavior.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Conselho tutelar: entre limites e desafios na garantia do direito à proteção scoial da criança e do adolescente(Universidade Federal de São Paulo, 2023-12-12) Carvalho, Geórgia Albuquerque de [UNIFESP]; Guerra, Maria Natália Ornelas Pontes Bueno [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/5364731277298059; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A presente pesquisa visou compreender e analisar o processo sócio-histórico da evolução dos direitos das crianças e dos adolescentes, destacando o papel do Conselho Tutelar na sociedade como agente para a garantia de direitos das crianças e adolescentes. O estudo tem como objetivo entender a dinâmica de trabalho das/os conselheiras/os tutelares no espaço de sua atuação social, analisando o seu cotidiano, suas dificuldades e desafios, além de refletir como o Conselho Tutelar é descrito a partir do Estatuto da Criança e do Adolescente. O estudo fundamentado em pesquisa bibliográfica, de caráter exploratório, sendo inicialmente pesquisado sobre a evolução do direito infanto-juvenil no Brasil, tendo como referência estudos sobre a criança e do adolescente em séculos passados e a evolução dos direitos. Em seguida, a pesquisa buscou analisar os impactos das lutas e mobilizações sociais realizadas em prol da garantia de direitos das crianças e dos adolescentes, com relevância ao Movimento Nacional de Meninos e Meninas de Rua (MCMMR) e analisamos o Estatuto da Criança e do Adolescente e a diretrizes para a constituição do Conselho Tutelar. Por fim, a pesquisa buscou compreender a atuação do Conselho Tutelar frente a vulnerabilidade da criança e do adolescente, e suas principais atribuições e deveres junto ao Sistema de Garantia de Direitos, assim como suas dificuldades e desafios no cotidiano de atuação. A luta política foi fundamental na trajetória da conquista dos direitos das crianças e adolescentes e foi intensa, podendo ser observado que havia necessidade social de garantir a proteção imediata à infância e adolescência. Proteção que ainda é um caminho a ser trilhado, mesmo com o Estatuto da Criança e do Adolescente, as violações cotidianas que sofrem crianças e adolescentes persistem de forma grave no Brasil e a atuação da/o Conselheira/o Tutelar torna-se cada vez mais necessária frente à essa realidade que os desafia na garantia dos direitos da criança e do adolescente. Fortalecer e responsabilizar o Sistema de Garantia dos Direitos torna-se necessário.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Crescimento, desenvolvimento, desempenho motor e aptidão física relacionada à saúde(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011-12-05) Rabelo, Fernanda Helena [UNIFESP]; Colantonio, Emilson [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9840076091240222; http://lattes.cnpq.br/9840076091240222; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Aptidão física pode ser definida como a capacidade de realizar trabalho muscular de maneira satisfatória. Já aptidão física relacionada à saúde pode ser entendida como (a) realizar as atividades cotidianas com vigor e energia; (b) demonstrar traços e capacidades associados a um baixo risco de desenvolvimento prematuro de distúrbios orgânicos provocados pela falta de atividade física. O ser humano vem se tornando cada vez menos apto fisicamente, e esse quadro de inatividade física está cada vez mais presente em crianças e adolescentes. Objetivo: investigar a interação entre a aptidão física relacionada à saúde com o crescimento, desenvolvimento e desempenho motor em crianças e jovens. Método: o estudo foi realizado a partir de uma pesquisa bibliográfica através do levantamento de dados da bibliografia publicada em forma de revistas, artigos, publicações avulsas em imprensa escrita, documentos eletrônicos e livros. Dentre os principais achados destaca-se a importância do incentivo a prática de atividade física regular assim como a importância da aplicação de baterias de testes a fim de avaliar a aptidão física em crianças e adolescentes e desenvolver programas que visem à promoção de saúde. Tais procedimentos permitirão o acompanhamento e/ou monitoramento das variáveis associadas à aptidão física relacionada à saúde.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Crianças e adolescentes trans/dissidentes de gênero: Direito à Saúde e Serviço Social(Universidade Federal de São Paulo, 2024-03-25) Caetano, Liliane de Oliveira [UNIFESP]; Rodrigues, Terezinha de Fatima [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/0214861191886771; http://lattes.cnpq.br/5775669008685613; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)A violenta experiência colonial que marca a formação do Brasil impôs, no mesmo processo, o trabalho forçado, a racialização, o racismo e o cis-heteropatriarcado com impactos em todos os aspectos da sociedade, dentre os quais estão a diversidade sexual e a de gênero. As expressões e identidades de gênero não normativas, vivenciadas por crianças e adolescentes, têm gerado repercussões sociais, pois tanto se cruzam com as fronteiras do binarismo de gênero, como com as barreiras adultocêntricas que determinam, em diferentes medidas, a corpos e vidas infanto-juvenis, formas de subserviência. No contexto nacional, se inicia, em 2010, no Estado de São Paulo, a assistência em saúde específica a crianças e adolescentes, trans/dissidentes de gênero. O presente estudo apresenta, como objetivo, dar visibilidade a essa pauta enquanto uma demanda de saúde pública, desvelando desafios assistenciais que se colocam nesse âmbito. Ademais, destaca dentro desse campo, a área de Serviço Social. No percurso metodológico, considerando a abordagem qualitativa e referencial materialista e decolonial, desenvolvemos a pesquisa bibliográfica e documental para a construção do referencial teórico. A trajetória do Serviço Social no Ambulatório Transdisciplinar de Identidade de Gênero e Orientação Sexual – AMTIGOS do Hospital das Clínicas - HC de São Paulo, foi elaborada a partir de relato de experiência da pesquisadora enquanto assistente social desse serviço de 2010 a 2020. Na dimensão da pesquisa de campo, aplicamos um questionário, na modalidade online, para conhecer o trabalho de assistentes sociais com crianças e adolescentes trans/dissidentes de gênero no Brasil. Responderam 29 profissionais da área da saúde e de outras políticas sociais, como Educação, Assistência Social, Defensoria Pública, dentre outras, as quais consideramos relacionar-se com o direito à saúde em uma perspectiva ampliada. Como achados relevantes, verificou-se que assistentes sociais reconhecem as demandas de crianças e adolescentes trans/dissidentes de gênero e, em todo país, trabalham com essa população. O presente estudo é publicado quando o Ministério da Saúde recém pactuou o Programa de Atenção Especializada à Saúde da População Trans - PAES Pop Trans, que após mais de uma década de negligência, irá contemplar os cuidados transespecíficos para o público infanto-juvenil. Consideramos que este trabalho corrobora com a produção de conhecimentos na área, em uma conjuntura em que o neoconservadorismo e a extrema direita buscam a manutenção dos mecanismos de exploração-opressão impostos pelo sistema cis-heteropatriarcado-racista-capitalista, o qual precisam ser enfrentado, como vem sendo nas lutas e perspectivas que tem no seu esperançar a emancipação humana.
- ItemSomente MetadadadosA cross-sectional study to assess the prevalence of DSM-5 specific learning disorders in representative school samples from the second to sixth grade in Brazil(Springer, 2016) Fortes, Isabela S.; Paula, Cristiane S. [UNIFESP]; Oliveira, Melaine C.; Bordin, Isabel A. [UNIFESP]; Mari, Jair de Jesus [UNIFESP]; Rohde, Luis A.Little is known about specific learning disorder (SLD) in low- and middle-income countries (LMICs), and even less from representative school samples in small size cities outside huge urban centers. Few studies addressed the new DSM-5 criteria for SLDs. We investigated the prevalence of DSM-5 SLDs, their comorbidities and correlates in school samples of students from the second to sixth grades living in median cities from four different geographic regions in Brazil. A national test for academic performance covering reading, writing and mathematical abilities was applied. Psychiatric diagnoses were assessed by the K-SADS-PL applied to the primary caregiver. A total of 1618 children and adolescents were included in the study. The following prevalence rates of SLDs were found: 7.6 % for global impairment, 5.4 % for writing, 6.0 % for arithmetic, and 7.5 % for reading impairment. Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) was the only comorbidity significantly associated with SLD with global impairment (p = 0.031). Anxiety disorders and ADHD were associated with SLD with arithmetic impairment. Significant differences were detected in prevalence rates among cities, and several socio-demographic correlates (age, gender, IQ, and socioeconomic status) were significantly associated with SLD with global impairment in our sample. Careful validation and normatization of instruments to assess academic performance is a major problem in LMICs. As expected, we found a significant heterogeneity in prevalence rates of SLD according to geographic regions considering that Brazil is a country with a robust diversity. SLD with global and arithmetic impairment was significantly associated with psychiatric comorbidities.
- ItemSomente MetadadadosA cross-sectional study to assess the prevalence of DSM-5 specific learning disorders in representative school samples from the second to sixth grade in Brazil(Springer, 2016) Fortes, Isabela S.; Paula, Cristiane S. [UNIFESP]; Oliveira, Melaine C.; Bordin, Isabel A. [UNIFESP]; Mari, Jair de Jesus [UNIFESP]; Rohde, Luis A.Little is known about specific learning disorder (SLD) in low- and middle-income countries (LMICs), and even less from representative school samples in small size cities outside huge urban centers. Few studies addressed the new DSM-5 criteria for SLDs. We investigated the prevalence of DSM-5 SLDs, their comorbidities and correlates in school samples of students from the second to sixth grades living in median cities from four different geographic regions in Brazil. A national test for academic performance covering reading, writing and mathematical abilities was applied. Psychiatric diagnoses were assessed by the K-SADS-PL applied to the primary caregiver. A total of 1618 children and adolescents were included in the study. The following prevalence rates of SLDs were found: 7.6 % for global impairment, 5.4 % for writing, 6.0 % for arithmetic, and 7.5 % for reading impairment. Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) was the only comorbidity significantly associated with SLD with global impairment (p = 0.031). Anxiety disorders and ADHD were associated with SLD with arithmetic impairment. Significant differences were detected in prevalence rates among cities, and several socio-demographic correlates (age, gender, IQ, and socioeconomic status) were significantly associated with SLD with global impairment in our sample. Careful validation and normatization of instruments to assess academic performance is a major problem in LMICs. As expected, we found a significant heterogeneity in prevalence rates of SLD according to geographic regions considering that Brazil is a country with a robust diversity. SLD with global and arithmetic impairment was significantly associated with psychiatric comorbidities.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Evaluation of invasive and non-invasive methods for the diagnosis of Helicobacter pylori infection in symptomatic children and adolescents(Associação Paulista de Medicina - APM, 2001-03-01) Ogata, Silvio Kazuo [UNIFESP]; Kawakami, Elisabete [UNIFESP]; Patricio, Francy Reis da Silva [UNIFESP]; Pedroso, Margareth Zabeu [UNIFESP]; Santos, Antonio Mario [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)CONTEXT: Multiple diagnostic methods are available for the detection of Helicobacter pylori infection, but at present no single one can be used as the gold standard. OBJECTIVE: The aim of this study was to evaluate the diagnostic accuracy of 3 invasive and 2 non-invasive methods for detection of Helicobacter pylori infection in symptomatic children and adolescents. DESIGN: Prospective cohort study SETTING: Peptic Disease outpatients service, Discipline of Pediatric Gastroenterology, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) / Escola Paulista de Medicina. PATIENTS: Forty-seven patients who underwent endoscopy because of dyspeptic symptoms. DIAGNOSTIC METHODS: Endoscopy with gastric biopsies for 3 invasive (rapid urease test, histology and culture) and 2 non-invasive methods (a commercial ELISA serology and 13carbon urea breath test - isotope ratio mass spectrometry) for detection of Helicobacter pylori infection. MAIN MEASUREMENTS: Sensitivity, specificity, positive and negative predictive values of each method and agreement and disagreement rates between the methods. RESULTS: Forty-seven patients [mean age, 11y9mo (SD 2y10mo), 27 female and 20 male]; 62% of them were Helicobacter pylori-positive. All methods agreed in 61%, and were negative in 21% and positive in 40%. The greatest concordance between 2 methods occurred between the invasive methods: histology and rapid urease test (89.6%) and histology and culture (87.5%). The greatest sensitivity, considering Helicobacter pylori-positive cases, for any combination of 3 or more tests, was achieved by the rapid urease test (S=100%), followed by histology, serology and 13carbon-urea breath test (S=93.1%) and lastly by culture (S=79.3%). The highest specificity was obtained by histology (100%) and culture (100%), followed by the rapid urease test (84.2%), serology (78.9%) and 13carbon-urea breath test (78.9%). CONCLUSIONS: Our results suggest that among invasive methods, an association between the rapid urease test and histology constituted the best choice for the detection of Helicobacter pylori infection. If results of histology and the rapid urease test are different, serology may be recommended.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Medida da pressão arterial em crianças e adolescentes: recomendações das diretrizes de hipertensão arterial e prática médica atual(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2009-03-25) Souza, Maria Goretti Barbosa de [UNIFESP]; Carvalho, Antonio Carlos [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Rationale: There are pediatric consensus statements and guidelines recommendations to measure blood pressure of children and adolescents at every examination after age 3 years. Objective: To determine, in a school-based sample of children and adolescents, aged from 7 to 17 years, of both gender, in public and private schools, the frequency of students already submitted to blood pressure measure. Methods: A cross-sectional study was carried out, sampling from a population pool of elementary and middle schools, randomly selected. The sample was calculated based on the expected prevalence of hypertension for the age group. Data were collected through a questionnaire. Blood pressure was measured twice and hypertension was defined as mean systolic and/or diastolic blood pressure over the 95th percentile. Independent variables studied: sex; age groups; economic status; public/private school. Results: The final sample included 1253 students. The response rate was 97%: 1215 students; 531 males; mean age 12,4±3 years (236 from 7 to 9 years; 638 from 10 to 14 years; 341 from 15 to 17 years). Prevalence of hypertension was 7.7%; 348 students (29%) were already submitted to blood pressure measures (54% once; 35% 2 to 4 times; 11% 5 or more times). High economic status, private school and adolescent group were significantly associated to previous blood pressure measure. Conclusion: Despite of pediatric consensus statements and guidelines recommendations about importance of blood pressure measure at every examination after age 3 years, there is a very low frequency of this practice (29%) in children and adolescents.
- ItemSomente MetadadadosUse of amifostine in the therapy of osteosarcoma in children and adolescents(Lippincott Williams & Wilkins, 2002-03-01) Petrilli, Antonio Sergio [UNIFESP]; Oliveira, Delma Tostes [UNIFESP]; Ginani, Valéria Cortez [UNIFESP]; Kechichian, Rita [UNIFESP]; Dishtchekenian, Andrea [UNIFESP]; Roque Filho, Werthon de Medeiros [UNIFESP]; Tanaka, Cristiana [UNIFESP]; Dias, Carlo Gonçalves [UNIFESP].; Latorre, Maria do Rosário Dias de Oliveira; Brunetto, Algemir Lunardi; Cardoso, Hedilene; Almeida, Maria Teresa; Camargo, Beatriz de; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Hosp Clin Porto Alegre; Universidade de São Paulo (USP)Amifostine protects normal tissue from the cytotoxic damage induced by radiation and chemotherapy. in this study. 39 consecutive newly diagnosed children with osteosarcoma were assessed; 20 received amifostine and 19 did not. the chemotherapy regimen included an induction phase of three cycles of cisplatin (100 mg/m(2)), carboplatin (500 mg/m(2)), and doxorubicin (60 mg/m(2)), followed by surgery. Alternating cycles of cisplatin/ifosfamide (9 mg/m(2)), ifosfamide/doxorubicin. carboplatin/doxorubicin, and ifosfamide/carboplatin were administered every 3 weeks to complete 26 weeks of treatment. Amifostine was administered 15 minutes before the infusions of cisplatin and carboplatin in a total of 193 infusions. Side effects during infusions and renal, hearing, and bone marrow toxicities were evaluated and compared between the two groups. Hypotension was observed in 28 (14.5%) infusions. No patient required discontinuation of therapy. Fewer than two episodes of vomiting occurred in 130 (71%) infusions and two to five episodes occurred in 51 (28%) infusions. and no patient had grade 4 toxicity. There was no difference between the two groups regarding renal toxicity (creatinine clearance). Neutropenia and leukopenia were significantly less frequent in the amifostine group. No difference was observed in platelet and hearing toxicities. Amifostine was well tolerated in doses of 740 mg/m(2) in children and adolescents, and myelotoxicity was less severe in the amifostine group. This was a pilot study for further evaluation in a larger randomized trial.