Navegando por Palavras-chave "Child health"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Avaliação da qualidade da estratégia saúde da família na atenção à saúde da criança no município de Maceió(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2011-01-26) Sales, Maria Lucelia da Hora [UNIFESP]; Miranda, Claudio Torres de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objetivo Avaliar a qualidade da Estratégia Saúde da Família na atenção à saúde da criança do município de Maceió. Métodos: Estudo transversal descritivo, realizado com 66 equipes de médicos e enfermeiros das equipes da Estratégia de Saúde da Família (ESF). Para o estudo foi utilizado parte do instrumento de Avaliação de Qualidade da Estratégia Saúde da Família, no que se refere as ações realizadas na atenção à saúde das crianças atendidas pelas equipes de saúde da família, classificando-as em padrões de qualidade da assistência: “elementar”, “desenvolvida”, “consolidada”, “boa” e “avançada”; e parte do instrumento de Monitoramento e Avaliação da Atenção Integral à Saúde da Criança, no tocante a implantação da ESF, da cobertura da população atendida por cada equipe, a capacitação nas ações da criança. Os dados foram agrupados nos padrões de qualidade e categorizadas as ações desenvolvidas, relacionadas a cada padrão, comparando-os entre os distritos sanitários da capital. A análise foi feita comparando-se os padrões com o período de implantação das diferentes equipes Resultados: O estudo mostrou diferentes padrões de qualidade entre as equipes, sendo que, o padrão “Elementar” apresentou a maior conformidade e foi o mais prevalente em todas as equipes, presente em 84,1% das ações avaliadas. As equipes com maior prevalência de ações no padrão “elementar” foram as do II e V Distritos (94,4% e 93,3%, respectivamente). O padrão “avançado” foi o menos prevalente entre as equipes (47,7%), com destaque para o III Distrito Sanitário com (54,5%) de conformidade das ações. Quanto ao tempo de implantação, as equipes com menos de quatro anos implantadas se destacaram, apresentando melhor avaliação nos padrões: “Elementar”, “Consolidada”, “Boa” e “Avançada”, correspondendo a (90.05%; 90.0%; 100%, 100%) em algumas ações desenvolvidas nos padrões pesquisados.Conclusão: Os achados sugerem, que as ações da atenção à saúde da criança as equipes da ESF em Maceió-AL estão mais qualificadas nas equipes com menos de quatro anos de implantação, e que a grande maioria das equipes se encontram no padrão “elementar” de implantação das ações, com uma minoria das equipes no padrão “Avançado”.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Avaliação do desenvolvimento de crianças matriculadas em uma creche conveniada do município de São Paulo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-03-29) Merino, Paola Mendez [UNIFESP]; Ribeiro, Circea Amalia [UNIFESP]; Balieiro, Maria Magda Ferreira Gomes [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/9173690204516872; http://lattes.cnpq.br/2300731487624854; http://lattes.cnpq.br/1414047794783135; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objectives: General: To evaluate the neuropsychomotor development of children from 0 to 60 months of age attending Cruz de Malta’s day care center. Specifics: To characterize the neuropsychomotor development of children using the test Denver II, to describe sociodemographic, neonatal, family and institutional characteristics of the studied children and to relate the sociodemographic, neonatal, family and institutional variables with the neuropsychomotor development of the children. Methods: Descriptive, cross-sectional study, approved by the Research Ethics Committee of UNIFESP n°. 1,575,822/16. The sample consisted of 152 children, and those with health problems that prevented participation in the study activities were excluded. Two instruments collected data, one related to sociodemographic, neonatal, family and institutional variables of the children, and the other to the evaluation of child development, by the Denver II Development Screening Test. Descriptive and bivariate statistics were used to analyze the data. Results: The majority of the children were younger than 36 months old (67.7%) and female (50.7%); 95.4% of the mothers got prenatal care; 53.8% of the children were born in normal labor, with a mean gestational age of 38.4 weeks, Apgar at the 5th minute of 9.4 and birth weight of 3.144g; 9.2% of them were underweight, 1.3% were very underweight and 11.3% were premature; 24% of the children presented neonatal complications, being the most frequent ones: jaundice, prematurity and low birth weight; 32% had previous hospitalizations, respiratory problems being the main reason; 65.1% of the children were eutrophic and 25.7% were at risk of overweight; 16.9% of the children had anemia; 98% of them were breastfed, and 68.4% of them received exclusive breastfeeding in a mean of 101.7 days; the majority of the parents lived together, being 19.1% married and 38.8% in a stable union; 50.3% of mothers were aged between 19 and 29 years; the most frequent age groups of the parents were 19 to 29 years and 29 to 39 years corresponding to 41.8% each; 37% of mothers and 37.6% of parents had completed high school; 61.6% and 90.1% respectively were employed; 55.3% of families had a family income of one minimum wage. As to the permanence of the child in the day care center, the average age of admission to the institution was 15.4 months, and their time of attendance at the institution was, on average, 13.8 months; evaluated by Denver II test, 73.7% of the children had the result "Normal" and 26.3% "Questionable"; 118 items identified as "Caution", 68% were in the Language area, presented by 63 (41.4%) of the children; of the 40 items with "Delay", 87.5% were from the Language area, present in 13.2% of the children; some have presented more than one "delay/caution" item by area and/or in more than one area. There was a statistically significant association between the Denver II score and the current age of the children (p <0.001), Hb level (p = 0.030), mothers' work status (p = 0.005) and frequency of child day care center (p = 0.001). Conclusion: Most of the children evaluated presented the results of the test Denver II "Normal", with more “caution” in the area of language. Final considerations: It is important to emphasize the importance of periodic evaluation of the development of the children who attend this educational equipment, in this and other institutions.
- ItemRestritoO brincar como direito da criança no ambiente hospitalar: um caminho de enfrentamento à internação(Universidade Federal de São Paulo, 2021-11-17) Oliveira, Beatriz Mendes de [UNIFESP]; Bertuol, Carla [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/3892883364774794; http://lattes.cnpq.br/2368364859677970; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Esta monografia reflete sobre a temática do brincar enquanto direito da criança hospitalizada e potencial caminho de enfrentamento da condição de hospitalização, o qual se desdobra também na promoção de bem-estar no âmbito da internação, decorrente da interação, possibilidade de expressão, convivência e diversão. Seu objetivo primário é ressaltar a importância de se assegurar o brincar enquanto direito da criança internada, e como meio de promoção de saúde diante da internação. Vale-se de considerar, que o brincar promove também a ressignificação do cenário de internação e processo saúde-doença, visto que é um ato universal, que pode proporcionar o exercício do protagonismo da criança enquanto envolvida na brincadeira. Para realizar essa reflexão, parte-se do contexto de uma enfermaria pediátrica do SUS, de um hospital do município de Santos, por meio da atuação do Programa de Educação Tutorial (PET) Saúde da Criança da Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP - Campus Baixada Santista, unido ao estudo realizado do livro Amar e Brincar – Fundamentos Esquecidos do Humano – do patriarcado à democracia, de Humberto R. Maturana. O trabalho busca a articulação com referências que abordam historicamente o brincar enquanto direito e enquanto ato fundamental para o desenvolvimento da criança; e com a análise retrospectiva da prática do brincar no hospital; é válido salientar, que espera-se aqui registrar e constatar a eficácia gradual do efeito da garantia do direito de brincar em um cenário marcante de incertezas, temores, como o da hospitalização na infância, trazendo consigo, concomitantemente a possibilidade de mudança de perspectiva desse momento vivido em um hospital, assim como um ambiente mais humanizado para pacientes, no caso, as crianças e seus acompanhantes.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Capacitação de profissionais da saúde no componente peri-neonatal da atenção integrada às doenças prevalentes na infância: conhecimento e percepção de mudança na prática clínica em região Amazônica(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2010-06-30) Cavalcante, Rejane Silva [UNIFESP]; Almeida, Maria Fernanda Branco de [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introdução: Apesar de relatos sobre a Atenção Integrada às Doenças Prevalentes na Infância (AIDPI) melhorar a assistência à saúde da criança até cinco anos, não são identificados estudos direcionados ao componente peri-neonatal dessa estratégia. Objetivo: avaliar, após a capacitação em AIDPI Neonatal, o conhecimento e a percepção de médicos e enfermeiros quanto à assistência à gestante e à criança do nascimento até os dois meses de vida, e sua aplicabilidade prática em uma região da Amazônia. Método: estudo de coorte constituída de 31 médicos e 61 enfermeiros provenientes de 24 municípios, que participaram de sete capacitações em seis Pólos Regionais de Saúde no interior do Pará, Amazônia, realizado de abr/2006 a dez/2008. O estudo foi conduzido em duas fases, consistindo a 1ª fase na aplicação presencial de cinco questionários antes (T1) e imediatamente após 24 horas (T2) de capacitação em AIDPI Neonatal, conforme diretrizes da OPAS em 2007, adaptadas ao nosso meio. A 2ª fase compreendeu a aplicação presencial dos mesmos questionários aos 92 profissionais, em média 16 (14-20) meses após a 1ª fase (T3). Os questionários abordaram dados demográficos dos profissionais em T1, o conhecimento sobre assistência à gestante, reanimação neonatal, puericultura e doenças até dois meses em T1, T2 e T3, além da avaliação da capacitação em T2 e da percepção das condições de assistência no município e no local de prática clínica em T1 e T3. Para estimar as diferenças entre os tempos e as categorias profissionais foram criados escores de zero (inadequação completa) a 100 (adequaçãocompleta) comparados por meio da análise de variância com medidas repetidas. Resultados: os 92 profissionais caracterizaram-se por ser do sexo feminino (83%), nascidos (74%) e graduados (79%) no Pará, atender crianças duas ou mais vezes por semana (86%) e possuir pós-graduação (63%). Os médicos eram graduados há 17 (1-35) anos e os enfermeiros há nove (0-31) anos (p<0,001). Os primeiros relataram maior atuação em pediatria, e qualificação específica, com residência ou especialização, do que os últimos. Observou-se variação do conhecimento de acordo com o tempo (T1, T2 e T3) e a profissão (médicos>enfermeiros: p<0,001). Entre T1 e T2 constatou-se acréscimo deconhecimento dos profissionais sobre a assistência à gestante (p=0,026), reanimação neonatal (p<0,001), puericultura (p<0,001) e doenças até dois meses (p<0,01). Tal conhecimento perdurou, no mínimo, após 16 meses da capacitação nas áreas de reanimação neonatal (p=0,028) e doenças até dois meses (p<0,001). A capacitação teve avaliação positiva dos profissionais (94%) que perceberam melhora na prática clínica no seu local de trabalho (p<0,001), porém sem relato de alteração nas condições de saúde do município (p=0,066) entre T1 e T3. Conclusão: os médicos e enfermeiros apresentaram acréscimo, no mínimo por 16 meses, no conhecimento sobre a assistência à gestante e à criança até dois meses, além de perceberem melhora em sua condição de prática clínica após a capacitação em AIDPI Neonatal. Essa capacitação pode servir de modelo a ser aplicado em outras regiões com semelhante contexto epidemiológico
- ItemAcesso aberto (Open Access)Consulta de enfermagem em puericultura: a vivência do enfermeiro na Estratégia de Saúde da Família(Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, 2011-06-01) Campos, Roseli Márcia Crozariol [UNIFESP]; Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]; Ohara, Conceição Vieira da Silva [UNIFESP]; Saparolli, Eliana Campos Leite [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The objective of this study was to understand the meaning that the nurses working in the Family Health Strategy assign to the nursing consultation in child care. The theoretical framework was Symbolic Interactionism, and the methodological was the Grounded Theory. Data collection was performed with seven nurses by means of a semi-structured interview and participant observation. The comparative data analysis identified the conceptual category: Promoting individual and collective changes by means of comprehensive care. It was found that nurses value the nursing consultation in child care, they consider it important and acknowledge its potential to promote significant comprehensive changes regarding children, their families, and in the context of the community, in the preventive as well as in the curative aspect, and thus they feel fulfilled. Nevertheless, nurses deal with personal and structural difficulties, and are affected by the beliefs, values and social conditions of the assisted population, and, therefore, recognize they need better preparation to perform this activity.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Cross mapping of nursing diagnoses in infant health using the International Classification of Nursing Practice(Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, 2014-04-01) Luciano, Thaís Savini; Nóbrega, Maria Miriam Lima da; Saparolli, Eliana Campos Leite [UNIFESP]; Barros, Alba Lucia Bottura Leite de [UNIFESP]; Hospital São Luiz Morumbi; Universidade Federal da Paraíba Department of Nursing in Public Health and Psychiatry; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This was a descriptive, retrospective study, with a quantitative method, with the aim of analyzing the nursing diagnoses contained in the records of children of 0 to 36 months of age who attended infant health nursing consults. A documentary analysis and the cross-mapping technique were used. One hundred eighty-eight different nursing diagnoses were encountered, of which 33 (58.9%) corresponded to diagnoses contained in the Nomenclature of Nursing Diagnoses and Interventions and 23 (41.1%) were derived from ICNP® Version 1.0. Of the 56 nursing diagnoses, 43 (76.8%) were considered to be deviations from normalcy. It was concluded that the infant health nursing consults enabled the identification of situations of normalcy and abnormality, with an emphasis on the diagnoses of deviations from normalcy. Standardized language favors nursing documentation, contributing to the care of the patient and facilitating communication between nurses and other health professionals.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Estudo das condições de saúde das crianças do Município de São Paulo, SP (Brasil), 1984/1985: X - Consumo Alimentar(Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, 1988-08-01) Szarfarc, Sophia Cornbluth; Monteiro, Carlos Augusto; Meyer, Mauricio; Tudisco, Eliete Salomon [UNIFESP]; Reis, Isildinha Marques Dos; Universidade de São Paulo (USP); Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)As part of a broad epidemiological survey of the health conditions of under-fives, a random sample (n = 305) of children living in S. Paulo city (Brazil) was submitted to a 24-hour dietary recall. The main results were: a) from one year of age, food intake is not sufficiente to cover the energy requirements of a great part of the population; b) among all ages, but particularly in the two first years of life, dietary provision of iron is very far from the recommended requirements; c) at all ages, protein and vitamin A intakes are reasonably good. Those findings are consistent with the clinical and biochemical evaluation of nutritional status, conducted simultaneously by the survey. The social stratification of the families revealed that socioeconomic status exerts greater influence in the energy intake than in the iron intake. Different hypothesis were raised to explain the energy and iron deficiencies. In the case of energy, the basic cause seems to be the low purchasing power of the population which determines poor food availability and insufficient intake. In the case of iron, the same hypothesis seems to be applicable only after two years of age. Before this age, factors related to precocious weaning and to delay in the introduction of good sources of iron are apparently more important.
- ItemAcesso aberto (Open Access)A five-year review of vertical HIV transmission in a specialized service: cross-sectional study(Associacao Paulista Medicina, 2016) Hoffmann, Izabel Cristina; dos Santos, Wendel Mombaque; de Mello Padoin, Stela Maris; Barros, Sonia Maria Oliveira de [UNIFESP]CONTEXT AND OBJECTIVE: Healthcare professionals need to instill the process of prevention, control and treatment of people infected with HIV into care practice. Through maintaining preventive treatment among HIV-infected pregnant women, it has been demonstrated that prophylactic antiretroviral therapy, scheduled cesarean section and the prohibition of breastfeeding significantly reduce vertical HIV transmission. This study aimed to assess the rates of vertical HIV transmission in a specialized service and identify the factors associated with it. DESIGN AND SETTING: Cross-sectional study developed at the University Hospital of Santa Maria (RS), Brazil. METHODS: A cross-sectional study was conducted on a sample of 198 notification forms and medical records of HIV-positive pregnant women and exposed children. RESULTS: The vertical transmission rate was 2.4%, and three children had been infected by vertical HIV transmission. The statistically significant risk factor was the use of injectable drugs. Delayed reporting of pregnancy, absence of antiretroviral therapy during pregnancy, lack of proper prenatal care, incapacity to perform viral load detection tests and CD4+ T cell counts and obstetric and maternal clinical complications were reported. CONCLUSIONS: The vertical transmission rate was high and the recommended intervention measures were not adopted in full. Adequate prophylactic measures need to be implemented in HIV-positive pregnant women prenatally and during the antenatal, delivery and postpartum periods.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente(Associação Brasileira de Enfermagem, 2011-08-01) Leite, Maisa Tavares De Souza; Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]; Kakehashi, Tereza Yoshiko [UNIFESP]; Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]; Universidade Estadual de Montes Claros Departamento de Enfermagem; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)The study aimed to understand Nursing teachers' perception about the theory-practice relation experienced in Nursing education on children and adolescents' health, in an integrated curriculum. A qualitative and descriptive study was developed, grounded on Vázquez, Freire and Bakhtin's theoretical models. Unstructured interviews were used to collect data. Discourse analysis unveiled the following categories: Nursing education based on interdisciplinary approaches; child care teaching in the context of family health, in different settings of care; teachers' praxis engendering a dialectical movement of theory and practice. Approaches for Nursing education are pointed out in order to support teaching practice and rethink the strategies adopted to integrate theory and practice in pedagogical projects.