Navegando por Palavras-chave "Autism spectrum disorder"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Barriers to early identification of autism in Brazil(Assoc Brasileira Psiquiatria, 2017) Ribeiro, Sabrina H. [UNIFESP]; de Paula, Cristiane S. [UNIFESP]; Bordini, Daniela [UNIFESP]; Mari, Jair J. [UNIFESP]; Caetano, Sheila C. [UNIFESP]Objective: Parents of children with autism spectrum disorders (ASD) seem to perceive that their child's development is not following the normal pattern as early as the first year of life. However, ASD children may not receive a diagnosis until they are of preschool age, especially in low- and middle-income countries. The objective of this study was to evaluate the pathway between initial parental concerns about atypical child development and ASD diagnosis in Brazil. Methods: Nineteen mothers whose children had been diagnosed with ASD participated and were interviewed. The ASD group consisted of two girls and 17 boys, with a mean age of 93.0 months (SD 48.4 months
- ItemAcesso aberto (Open Access)Terapia Ocupacional com método Integração Sensorial de Ayres: desenvolvimento de habilidades funcionais através do instrumento PEDI-CAT(Universidade Federal de São Paulo, 2022-02-11) Santos, Lia de Castro [UNIFESP]; Zanni, Karina Piccin [UNIFESP]; Furuta, Estela Maria Marcondes; http://lattes.cnpq.br/1416417110657293; http://lattes.cnpq.br/2301401745605695; http://lattes.cnpq.br/9390187050976288; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)O objetivo desta pesquisa foi avaliar os possíveis ganhos de uma criança com Transtorno do Espectro Autista (TEA) que faz uso da Terapia Ocupacional (TO) com método Integração Sensorial de Ayres (ISA) nas dimensões habilidades funcionais e responsabilidade através do questionário Pediatric Evaluation of Disability Inventory - Computer Adaptive Test (PEDI-CAT). Os objetivos específicos foram descrever os dados da família e da criança em estudo, através do Formulário de Caracterização da Família e da Criança e comparar os escores gerados pelo PEDI-CAT em cada domínio do instrumento, mensurando a evolução do paciente em relação às atividades diárias, mobilidade, social/cognitivo e responsabilidade durante seis meses de intervenção. Os escores gerados pelo inventário foram usados como comparativos. Os resultados apresentados no presente trabalho alinharam-se à teoria de Ayres, evidenciando a eficácia da TO com método ISA. A pesquisa visou contribuir com os estudos relacionados a ISA no território nacional e fornecer dados finais que serviram para fomentar a prática terapêutica ocupacional utilizando esta abordagem.
- ItemAcesso aberto (Open Access)What do Cochrane systematic reviews say about interventions for autism spectrum disorders?(Associacao Paulista Medicina, 2017) Lyra, Larissa [UNIFESP]; Rizzo, Luiz Eduardo [UNIFESP]; Sunahara, Camila Sa [UNIFESP]; Pachito, Daniela Vianna [UNIFESP]; Cruz Latorraca, Carolina de Oliveira [UNIFESP]; Cabrera Martimbianco, Ana Luiza; Riera, Rachel [UNIFESP]CONTEXT AND OBJECTIVE: Autism spectrum disorders (ASDs) include autistic disorder, Asperger's disorder and pervasive developmental disorder. The manifestations of ASDs can have an important impact on learning and social functioning that may persist during adulthood. The aim here was to summarize the evidence from Cochrane systematic reviews on interventions for ASDs. DESIGN AND SETTING: Review of systematic reviews, conducted within the Discipline of Evidence-Based Medicine, Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de Sao Paulo. METHODS: We included and summarized the results from Cochrane systematic reviews on interventions for ASDs. RESULTS: Seventeen reviews were included. These found weak evidence of benefits from acupuncture, gluten and casein-free diets, early intensive behavioral interventions, music therapy, parent-mediated early interventions, social skill groups, Theory of Mind cognitive model, aripiprazole, risperidone, tricyclic antidepressants and selective serotonin reuptake inhibitors (SSRI)