Navegando por Palavras-chave "Ana Cristina Cesar"
Agora exibindo 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)A intimidade era teatro: tensões entre autobiografia e ficção nas poéticas de Ana Cristina Cesar e Sylvia Plath(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-03-29) Caspon, Vanessa [UNIFESP]; Lasch, Markus Volker [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This work aims to analyze the books Ariel (2013), by Sylvia Plath (1932-1963), and A teus pés (2013), by Ana Cristina Cesar (1952-1983), focusing on elements that contribute to the construction of lyrical subjectivity in some of their poems. From the reading of the selected poems, as well as the critical works about them, this work aims to observ a tension between two poetical standings: the pursuit of the reader for coincidences between biographical happenings and the poetic text, for the cry of the heart of the one who writes the verses, and the poetic text while an aesthetic construction of language. In case of Sylvia Plath’s work, we will investigate the tensions between the sentimental flow in poetic verses, such as proposed by her contemporaries at the aesthetic called as confessionalist from the 1950s and the 1960s in the USA and in England; and the intense dialogue with literary and artistic tradition, as well as the keen formal composition of her poems, such as the kaleidoscopic imagery of the secrets, confessions, bodies. In Ana Cristina Cesar’s, we will analyze the tension between the manifestation of the poem called spontaneous of the named “poesia marginal” of the Brazilian 1970s, as well as the poetic strategy of inviting her reader to an intimate moment and her consequential rupture for poetic creationg, the dialogue with the artistic and literary traditions, the deviation of intimacy by the own poetic structure. For the analysis, we selected four poems: “A Secret” and “Daddy”, by Sylvia Plath; and “Atrás dos olhos das meninas sérias” and “Sete chaves”, by Ana Cristina Cesar. It is used as critical works such as Carl Rollyson’s (2015) and Susan Van Dyne’s (2006), concerning historical background of Sylvia Plath’s work; also, Italo Moriconi’s (1996) and Marcos Siscar’s (2006) texts on reception and literary production of Ana Cristina Cesar.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Travessia para o Outro: grafia-de-vida e alteridade em "Luvas de pelica", de Ana Cristina Cesar(Universidade Federal de São Paulo, 2023-02-16) Xavier, Nayara Priscila [UNIFESP]; Vidal, Paloma [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/1921642933020819; http://lattes.cnpq.br/9689894316846766Ana Cristina Cesar subverte alguns elementos vinculados aos gêneros literários geralmente atrelados à escrita das mulheres, a exemplo do diário e da carta. O objetivo desta pesquisa consiste em acompanhar e compreender o processo de composição poética da autora, com olhar mais atento à obra Luvas de pelica (1980), sob o viés da mobilização e provocação da alteridade. A partir disso, busca-se embasamento em algumas noções centrais como grafia-de-vida, elaborada por Silviano Santiago (2004; 2020), e figuração, desenvolvida nos textos de Flora Süssekind (2016) e Sylvia Molloy (2015). Na sequência, expandindo o prisma da alteridade, propõe-se uma reflexão alicerçada nos atravessamentos que emergem da relação entre leitor e texto a partir de três obras de Roland Barthes: O prazer do texto (1973), O rumor da língua (1984) e Aula (1977). Recorre-se às obras da autora e aos estudos sobre ela, a fim de entender as estratégias de encenação que constituirão uma nova visão sobre o texto escrito por mulheres. Desse modo, observa-se a obra enquanto composição de um gênero híbrido e fronteiriço, alicerçado em uma dicotomia, quase harmônica, entre biografia e ficcionalização. O resultado desse movimento complexo compõe a grafia-de-vida da autora, conduzida por ela mesma em consonância com seu texto.