Navegando por Palavras-chave "body"
Agora exibindo 1 - 5 de 5
Resultados por página
Opções de Ordenação
- ItemAcesso aberto (Open Access)A dor, o indivíduo e a cultura(Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo.Associação Paulista de Saúde Pública., 2001-07-01) Sarti, Cynthia Andersen [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)In the pain, the relation between the individual and society appears clearly. The way in which pain is felt and expressed is ruled by cultural codes and pain itself is constituted, as a human fact, by the meanings given to it by society, that sanctions the ways to demonstrate feelings. Although pain is a singular experience for the one who feels it, it happens within a symbolic system, making it a cultural fact.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Fábrica de corpos: Um estudo etnográfico sobre as relações entre corpo e poder na Fundição Tupy(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2012) Castro, Odilon [UNIFESP]; Pereira, Pedro Paulo Gomes [UNIFESP]A construção dessa dissertação divide-se em dois momentos. O primeiro quando estive trabalhando como operário na Fundição Cofap / Tupy por quase quatro anos e relatei esta experiência no “Diário da Fábrica”. E o segundo momento, dez anos após a experiência do trabalho operário, quando eu estava novamente nos portões da fábrica com o meu caderno de campo realizando uma pesquisa etnográfica. Em ambos os diários: um a-disciplinado e outro disciplinado, observei que as indagações suscitadas por mim, mas principalmente pelos meus observados, giravam em torno do corpo e das metáforas corporais, como fiz ressaltar em diversas partes desta dissertação. A ideia do desenvolvimento desta pesquisa foi fazer a ciência social dos operários da Fundição Tupy. Sendo assim, efetuei uma aproximação etnográfica a fábrica, indagando as concepções de corpo dos trabalhadores e verificando as relações de poder nas quais estão inseridos. Constatei a partir da sistematização de discussões desenvolvidas por autores das ciências humanas que houve um grande salto tecnológico no universo fabril, inserindo-se e desenvolvendo-se nas relações de trabalho, de produção do capital, e por que não dizer, na subjetividade do trabalhador. O fordismo e o taylorismo não são únicos e mesclam-se com outros processos produtivos, entre eles o toyotismo. Consignei que a flexibilidade da força do trabalho no Brasil está relacionada com essas novas tecnologias, menos fechadas e mais dispersas, mas que continuam apresentando como alvo, mesmo que de maneiras diferentes, o corpo humano: um campo de domesticação e de rebeldia. A partir das narrativas dos meus interlocutores: trabalhadores e ex. trabalhadores da Fundição Tupy, pude alcançar nessa pesquisa dois tipos de corpos, num só corpo: o corpo quebrado e o corpo que escapa nos encontros diários com o poder.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Michel Foucault e a construção discursiva do corpo do sujeito moderno e sua relação com a psicologia(Departamento de Psicologia - Universidade Estadual de Maringá, 2008-12-01) Silveira, Fernando de Almeida [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Michel Foucault investigates the history of the relations between thought and truth and how the correlation between the two factors is established. The body's enunciation is a fundamental discursive element on the modern subject's truth game. Foucault's bibliography, commentators and other modern philosophers foreground current research which studies the issue of the body in the French philosopher's archaeological phase, mainly in The Order of Things. The discursive constitution of the body, life and man in their subjectification effects are highlighted, with special reference to the psychological subject's discursive constitution. In fact, Foucault de-naturalizes the body and presents it as a key concept (specification grade) in the production of discourses on modern man. Psyche is thus understood not as emanation or as the body's metaphysical essence, but as a discursive instrument, singularly emergent in the history of modern thought (FAPESP).
- ItemAcesso aberto (Open Access)A psicologia em História da Loucura de Michel Foucault(Universidade Federal Fluminense, Departamento de Psicologia, 2009-04-01) Silveira, Fernando de Almeida [UNIFESP]; Simanke, Richard Theisen; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Universidade Federal de São CarlosMichel Foucault investigates the history of the relations that the thought keeps with the truth and disnaturalizes body, soul and psiqué as historical and discursive inventions, which have meaning only if included into the epistemique arrangements productions of truths, in the case, the emergence of modern thought, specially about the human sciences, in general. This research studies the Foucault's order of the speech on Psychology, in his book História da Loucura, with the aim of providing allowances for understanding the history of the speeches of Psychology, about the building of psychological subject and object and its subjectivateurs effects.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O retrato de Augusto: poder, corpo e mito(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2016-08-22) Fernandes, Mayara Amaral [UNIFESP]; Grillo, Jose Geraldo Costa [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This work approachs the portrait of Augustan age, the most importante between the roman imperators, besides having the longest government. He gathers himself the functions of Emperor, Prince and Pontiff. Augustus could begin something new, adopting a consciously thought pictorial language to ensure your government and as a way to change the preconceived ideas of the population. The whole art production was testimony of the power and authority of the emperor. That being said, the central question of this work is: how did Augustus use your portraits in his political program? Thus, the approach is on the use of the art to express three themes: the representation of power, the status of the ruler by body reproductions and the legitimation of his domain through the myths. Giventhe many approaches currently practiced in the History of Roman Art, I have chosen one called "Art and Context", which puts its focus on production, function and reception of artistic works. Through the corpus, estabilished from the bibliography, analyses were made based on rulers portrait types, on circulation and transfer of ideals, models, artists and techniques between Greece and Rome, beyond the three main themes: power, body and myth. From that and bibliography it was made the argumentation about the conscious use of Augustan portraits types as way to achieve specific purposes and audiences.