Navegando por Palavras-chave "Reprovação"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)O insucesso em escolas técnicas públicas paulistanas: representações de educadores, estudantes e familiares sobre o ensino médio integrado(Universidade Federal de São Paulo, 2023-02-28) Torini, Natalie Archas Bezerra [UNIFESP]; Gualtieri, Regina Cândida Ellero [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/0560994060961210; http://lattes.cnpq.br/2757229663943812A modalidade de ensino técnico integrado ao ensino médio ofertada nas escolas técnicas prevê a articulação da educação básica à educação profissional. Na cidade de São Paulo, as escolas técnicas estaduais e federais, que ofertam essa modalidade de ensino, possuem processo seletivo para ingresso com alta concorrência, fato que se explica pelo número reduzido de vagas, o qual não atende a demanda pelo ensino médio. São escolas que se apresentam como "escolas públicas de qualidade", possuem bons indicadores em seus cursos de ensino médio integrado, tais como baixo índice de abandono, quando comparadas às médias das escolas brasileiras, destacam-se em avaliações e exames educacionais oficiais, como o Enem, e veem seus estudantes egressos conquistarem aprovação em vestibulares renomados. Apesar de possuírem cargas horárias extensivas que as aproximam do conceito de ensino integral, estudos retratam que a exigência de alto rendimento dos estudantes, nessas escolas, reforça a seletividade e a competitividade entre eles, o que pode resultar em sofrimento, eventuais reprovações e/ou abandono. Este trabalho buscou, por meio do contraste entre duas escolas técnicas de educação profissional, uma federal e uma estadual, identificar e analisar as representações sociais de gestores, coordenadores, professores, estudantes e suas mães sobre o insucesso escolar. Compreendemos por insucesso quando o estudante não tem o desempenho esperado pela instituição, o que pode levá-lo à reprovação, à repetência e até mesmo ao abandono ou à evasão. Utilizamos como referencial teórico os estudos sobre representações sociais de Serge Moscovici e os estudos sobre a cultura escolar, cotejados com a literatura pertinente ao tema. A pesquisa se pauta em uma metodologia qualitativa com a produção de dados realizada, em ambas as escolas, no período compreendido entre novembro de 2020 e julho de 2021, por meio de entrevistas com gestores, docentes, estudantes e mães de estudantes. A esses dados acrescentam-se aqueles oriundos da análise de documentos legais e institucionais das duas escolas. Delineamos como problema de pesquisa identificar e refletir sobre os sujeitos que fracassam em contextos de sucesso, bem como sobre os significados do fracasso nesses contextos. Os resultados do contraste entre as escolas nos mostram que, embora existam diferenças entre as culturas escolares identificadas, há recorrências entre as representações, que variam de acordo com o lugar de fala dos participantes. As recorrências, que se relacionam com o insucesso, apontam para a representação de um aluno idealizado, selecionado pelo processo seletivo. A representação sobre o aluno imaturo, que não corresponde ao ideal delineado pelos educadores e que se distancia da representação da adultização, é amplificado pelo hibridismo constitutivo dessas escolas, que mesclam características da educação básica e do ensino superior. A persistência de elementos constitutivos da escola moderna na cultura escolar segue contribuindo para o insucesso de estudantes, em instituições que, embora sejam reconhecidas pelo sucesso, apresentam limitações para acolher as individualidades desses jovens e suas dificuldades escolares.
- ItemAcesso aberto (Open Access)O Programa Mais Educação São Paulo: análise do fluxo e da trajetória escolar da primeira turma do ciclo autoral(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-12-04) Vitorino, Alessandra Mirna [UNIFESP]; Minhoto, Maria Angelica Pedra [UNIFESP]; Universidade Federal de São PauloThe main objective of this research is to analyse the variations in the school flow of students enrolled in the first year of the authorial cycle in 2015 (equivalent to the seventh year of elementary school of the national system) in the municipal public school system of São Paulo. This cycle was created in the implementation of Mais Educação São Paulo Program. The problem investigated in this research is: Were black boys the most affected by curricular reorganization in the authorial cycle? In what ways? The guiding hypothesis of the research is that the implementation of the Mais Educação São Paulo Program tended to distort the school flow of students in the authorial cycle, particularly for a specific group of them: black boys. The main source for the research is documentary, composed of registration databases available on the page Dados Abertos, an opened platform with documents of São Paulo. The database is composed of a population of 15,115 subjects enrolled in 291 educational units of RME / SP and was the subject of a longitudinal analysis in the years 2015, 2016 and 2017. In order to verify the research hypothesis, variations in the school flow of the student cohort, which in 2015 constituted the classes of the first year of the authorial cycle, were followed for a period of three years (2015 - 2017), in view of the gender and colour / race characteristics. The authorial cycle is treated differently from previous cycles with regard to school progression, it turns possibly for students to fail in each one of the three years of the cycle. It is expected that the municipal government also offered specific treatment to these students in view of the significant increase in the possibility of failure. The analysis will be carried out based on the theoretical reflections of Achille Mbembe, mainly his concept of necropolitics. With the implementation of the first year of the authorial cycle / 2015, with the characteristics described in this research, it was found that the Mais Educação São Paulo Program ensured the conditions to perpetuate and expand inequalities in the school space and its surroundings, as well as reinforced racial and gender prejudices related to black boys. The expansion of the disapproval possibilities for the author cycle and the adoption of the concept of social quality education without a careful analysis of the extra-school and intra-school dimensions, promoted evasion and stigmatization of individuals and in the schools they belonged to. The constitution of classes with the profile described in this research expose this policy as promoter of social, racial and gender inequalities.
- ItemSomente MetadadadosReorganização Dos Ciclos De Aprendizagem: Ampliação De Oportunidades Para Os Alunos? Estudo Em Uma Escola Municipal De São Paulo(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-09-22) Defendi, Sandra Gomes Dumont [UNIFESP]; Gualtieri, Regina Candida Ellero [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)This research had as objective to verify how the reorganization of the learning cycles, occurred in the network of municipal public schools of São Paulo in 2013, has been serving the purpose of the proposal that established as a goal to literate all students until the end of the literacy cycle. This reorganization reintroduced the possibility of retaining the child in the third year of the Literacy Cycle, arguing that it is an opportunity for revision and maturation. Thus, we take as object of study a municipal school to identify the orientations of the pedagogical work of the school and its relations with the reorganization of the cycles and the possibility of retention. We focused our study in the Literacy Cycle, particularly in the 3rd year, the final moment of this cycle in which the student can be promoted to the next cycle or be retained, in case of not having achieved the expected performance. During the research, we observed pedagogical meetings, class council and collective training hours, as well as interviews with the management team and with 3rd grade teachers and recovery classes. We also examined institutional documents such as the Pedagogical Political Project and the Special Action Project (PEA), with guidelines for training in collective schedules, official documents relevant to the research, and materials supporting the teacher's work. According to Bardin (2011), the data showed that in the school context, the possibility, guaranteed by the reform, of teachers being able to reprove the children they thought did not reach the objectives foreseen in the cycle. The research participants want to have this tool, however, there is an effort to have the opportunity for review happen in the cycle itself and they avoid reproach because it is possible to compute advances in children's learning, even if they do not have objectives. This acceptance of the idea of progression seems to stem from beliefs about the importance of continuing the educational process and respecting what has been achieved in terms of student learning. We question, however, from the work done with the children, whether it is learning or, if effectively, what is being guaranteed is good (acceptable) performance. Learning and performance may not match.