Navegando por Palavras-chave "Baixa Visão"
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- ItemSomente MetadadadosAnálise crítica do desempenho evolutivo da visão subnormal no Instituto Benjamin Constant(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2004) Costa Filho, Helder Alves da [UNIFESP]; Berezovsky, Adriana [UNIFESP]
- ItemSomente MetadadadosAnálise dos custos do tratamento da catarata congênita(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2004) Brandao, Adriana Maria Drummond [UNIFESP]; Tartarella, Marcia Beatriz [UNIFESP]
- ItemSomente MetadadadosCusto-beneficio da implantacao do servico de visaoo subnormal no instituto de olhos do ABC(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2004) Tayah, David [UNIFESP]
- ItemSomente MetadadadosElaboração e validade de tabela de texto continuo para medida de acuidade visual e velocidade de leitura para perto no idioma português(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2004) Castro, Celina Tamaki Monteiro de [UNIFESP]; Salomão, Solange Rios [UNIFESP]Objetivo: Construir e validar a versão no idioma Português da tabela de acuidade e velocidade de leitura MNREAD. Métodos: Padrão da tabela: A tabela de acuidade MNREAD (desenvolvida no The Minnesota Laboratory for Low-Vision Research University of Minnesota, Minneapolis, Minnesota, USA) contém sentenças com 19 diferentes tamanhos de letras (IogMAR 0.5 a 1.3). Cada sentença contém 60 caracteres impressas em três linhas com vocabulário de material de leitura das 2a e 3' séries do ensino fundamental. Construção das sentenças: Para a elaboração das sentenças, uma lista de palavras simples mais comumente usadas por crianças de 8 anos de idade foram pesquisadas em trabalhos de linguagem e livros infantis. Todas as sentenças devem ter exatamente 60 caracteres, ser declarativas simples, sem dialeto regional. Um total de 110 sentenças foram construídas e o progragra de Steve Mansfield foi utilizado para checar o comprimento da sentença e o número de caracteres. Escolha das sentenças: As sentenças foram testadas em 36 sujeitos (20 adultos e 16 crianças) e o tempo de leitura e os erros cometidos foram apurados. A média de velocidade de leitura e os erros foram analisados e 38 sentenças foram selecionadas para a construção do protótipo. Foram excluídas sentenças com alta e baixa média de velocidade de leitura, alto desvio padrão e sentenças com erros repetidos cometidos pelos sujeitos. Validação: Vinte sujeitos com visão normal (IogMAR 0 ou 20/20 ou mais, com a melhor correção) e 20 sujeitos com visão baixa foram testados na tabela MNREAD-P. Os sujeitos com visão normal leram previamente um texto de leitura do dia-a-dia. A velocidade de leitura em palavras/minuto foi medida na tabela MNREAD-P e no texto. Resultados: As sentenças da tabela MNREAD em Português são suficientemente consistentes para medidas confiáveis da habilidade de leitura. A velocidade de leitura do texto (IogMAR = 0.6) foi 197.8 palavras/minuto e a velocidade máxima calculada pela tabela MNREAD em Português foi 200.1 palavras/minuto. A correlação entre as duas medidas foi r = 0.82. Conclusão: 38 sentenças foram construídas e selecionadas para a tabela MNREAD em Português baseadas nos princípios da tabela MNREAD original. A tabela MNREAD-P foi testada em sujeitos com visão normal e os resultados foram os mesmos da MNREAD original. A velocidade de leitura medida na MNREAD-P foi estatisticamente equivalente à da velocidade de leitura do texto. A tabela MNREAD-P foi testada em sujeitos com visão baixa e apresentou resultados compatíveis com a sua deficiência visual
- ItemSomente MetadadadosGuia de seleção de tamanhos de caracteres tipográficos para impressão de material didático para pessoas com baixa visão(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2020-03-05) Garcia, Juliane [UNIFESP]; Santos, Vagner Rogerio Dos [UNIFESP]; Universidade Federal de São PauloThe adapted didactic material is indispensable for the teaching-learning process and the standardization of the visual structural elements contributes to the better legibility of the text. The systematic understanding of ophthalmological aspects, especially visual acuity and low vision, can contribute significantly to the editorial market and to the assertive elaboration of didactic material. Objective: To systematize the theories necessary to develop an orientation guide for the selection of typeface sizes used for the printing of teaching material. Method: A bibliographic search was made up of books and articles related to low vision, typography, didactic material and the editorial market to define the quantitative requirements regarding typographic sources in the production of didactic material for people with low vision. To define the qualitative requirements for the visual sciences, an internship was carried out in the early visual stimulation service, which made it possible for professionals in the area of communication to approach professionals and researchers in visual stimulation and rehabilitation. Results: This study generated qualitative and quantitative results. The qualitative aspects supported the development of the research, while the quantitative aspects related to the correlation between visual acuity and font sizes made it possible to prepare the guide relating visual acuity to the percentage of vision, thus enabling the definition of the font size for printing. Conclusion: It was possible to adapt the information regarding ophthalmological assessments of visual acuity with font sizes. Demonstrating the importance of the contribution of communication professionals in the elaboration of accessible pedagogical material, thus enabling the elaboration of a “Guide for the selection of typographical characters for the printing of teaching material for people with low vision”, for reading at 40 cm.
- ItemSomente MetadadadosReabilitação visual em pacientes com retinose pigmentária(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2001) Castro, Celina Tamaki Monteiro de [UNIFESP]; Salomão, Solange Rios [UNIFESP]Objetivos Determinar quais auxilios opticos e nao opticos podem ser uteis na reabilita de pacientes com RP e os beneficies adquiridos com o programa de reabilitacao vis baseado em medidas de acuidade visual e/ou efiCiência visual. Avaliar o nivel de satisfacao dos participantes do programa de reabilitacao visual instituido. Metodos- Participaram deste estudo 30 pacientes com RP com idade variando de 7 a anos. Foram realizados testes de acuidade visual e funcao visual e testes de adaptacao auxilios opticos. Um historico visual foi pesquisado e perguntas especificas da utilizacao da visao foram feitas. Apos determinado o auxilio optico a ser adaptado, um programa de treinamento de manuseio com o mesmo foi efetuado antes da prescricao final questionario para verificar o nivel de satisfacao foi aplicado no final do programa e nas reavaliacoes. Conclusoes. Os auxilios opticos, os telescopios, as lupas manuais e de apoio, as lente esferoprismaticas e os auxilios nao opticos, os auxilios eletronicos, e iluminacao adequada foram uteis na reabilitacao visual em pacientes com RP, podendo trazer beneficios como melhora da acuidade visual e da efiCiência visual. A prescricao dos auxilios optico possibilitam a realizacao de atividades da vida diaria, antes prejudicada pela defiCiência visual, sendo relatado um alto nivel de satisfacao por parte dos pacientes, com o programa de reabilitacao visual implementado
- ItemSomente MetadadadosRetinopatia da prematuridade: relacao custo-beneficio de um programa de deteccao e tratamento precoce na cidade do Recife(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2004) Tavares, Sueli Scridelli [UNIFESP]
- ItemSomente MetadadadosA tecnologia assistiva e a Oftalmologia: projeto de cartilha para pessoa com deficiência visual(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-03-26) Reis, Fabiola Prestes Malerbi Dos [UNIFESP]; Scarpi, Marinho Jorge [UNIFESP]; Universidade Federal de São PauloBlindness is visual acuity of less than 0.05 in the best eye, with the best optical correction. In the case of low vision, the person may have visual acuity between 0.3 and 0.05 in the best eye, with the best optical correction, with the possibility of using residual vision in daily activities. Objective: People with visual impairment should have access to information on etiology and legislative and optical resources that contribute to improving their quality of life. Method: In addition to the literature search, the method used was the interview of collaborators of the Department of Low Vision of Ophthalmology of the Federal University of São Paulo, and also of collaborators of the Dorina Nowill Foundation for the Blind. The information collected was used to make a booklet. Conclusion: The result was the understanding of the importance of adapting the optical and non-optical text magnification aids taking advantage of patients' functional and residual vision, as well as their needs and rhythms of life. The indication and adaptation of resources is not only linked to the pathology, but also to the lifestyle of the person with low vision, and especially when they use reading, such as study, work or leisure time. And from this study resulted a primer with optical resources and their functionalities. To whom and how resources are indicated and adapted to people with low vision, according to their needs.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Usabilidade de aplicativos gratuitos de smartphone como recurso de leitura em pacientes com baixa visão(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019-05-30) Silva, Paula Baptista Eliseo Da [UNIFESP]; Ferraz, Nivea Nunes [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/0768359963029007; http://lattes.cnpq.br/6907025986447775; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objective: The difficulty in reading is one of the main complaints of individuals with low vision referred for visual rehabilitation, since reading is fundamental for full participation in modern society, permeating productive, intellectual and cultural activities, among others. The improvement in reading performance can be achieved with the use of magnification aids and/or optimization of text readability. The use of digital technologies in reading rehabilitation offers advantages in terms of cost, portability, accessibility and social acceptance. The purpose of this study was to investigate the usability of free smartphone apps with magnification tools as reading aid in low vision patients. Methods: Subjects aged 18 years or older referred to reading rehabilitation with best-corrected visual acuity from 0.6 to 1.3 logMAR in the better-vision eye and usage habit of touchscreen smartphone ≥12 months were included. Among the apps available for the Android operating system, the three with the highest popularity rating, latest update, and interface best suited to the needs of those with low vision were selected. Their usability was accessed using self-reported efficiency scores (from 0 to 10) by patients for accessibility, ease of use for focus adjustment and for text tracking. Binocular near visual acuity and reading performance accessed by acuity and reading speed were measured with the best optical correction and selected apps. The three apps selected (A1, A2, and A3) were compared for utility and efficiency. Statistical models included paired t-test, Wilcoxon and intraclass correlation coefficient (ICC). Statistical significance was considered as p≤0.05 with two-tailed rejection region. Results: 17 participants were included with ages ranging from 26 to 73 years (mean=45.2±13.1 years, median=46.0 years). The apps showed positive and comparable results of utility and efficiency. The three apps presented good results of utility (≥7.0), with A3 presenting the best average score (8.9±1.0, median=9.3). Comparing binocular near visual acuity values with and without the apps, there was a statistically significant difference, with increased visual efficiency for A1 (t=17.5670 and p<0.01), A2 (t=18.0689 and p<0.01) and A3 (t = 18,2006 and p<0.01). There was also a significant improvement in reading acuity with the use of the apps (A1, t=13.5700 and p<0.01; A2, t=21.4199 and p <0.01; A3, t = 20.6606 and p<0,01), but with no statistical difference for reading speed (A1, z=0.639 and p=0.5228; A2, z=0.876 and p=0.3812; A3, z=0.450 and p=0.6529). Conclusion: Tested apps achieved good utility ratios and proved to be efficient, confirming the usability of free smartphone applications with magnification tools and optimization of readability of printed texts as digital resources for visual reading rehabilitation in patients with low vision.