Navegando por Palavras-chave "Avaliação de programas"
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- ItemAcesso aberto (Open Access)Desenvolvimento docente e a formação de médicos(Associação Brasileira de Educação Médica, 2009-01-01) Perim, Gianna Lepre; Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]; Aguilar-da-Silva, Rinaldo Henrique; Lampert, Jadete Barbosa; Stella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP]; Costa, Nilce Maria da Silva Campos; Universidade Estadual de Londrina; Ministério do Esporte Secretaria Nacional de Esporte Educacional; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Faculdade de Medicina de Marília; Universidade Federal de Santa Maria; Universidade Federal de GoiásBased on the results obtained in the self-assessment performed by 28 medical schools (MS) making part of the Project Evaluation of Change Trends (Caem/Abem), this paper examines the behavior of medical schools according to the predominant alternatives (traditional, innovative, progressive) with regard to the four vectors comprising the axis Teaching Development: Pedagogical Training; Technical-Scientific Up-Dating; Participation in Assistance Services and Management. Although half of these MS consider themselves traditional, the group recognizes the importance and influence of this axis in the medical education process, considering it essential for supporting the implemented changes and ensuring interaction between University, Health Services and Community from the perspective of integrality. For this group of 28 medical schools, the axis Teaching Development is very far from the recommendations of the National Curriculum Guidelines.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Estudo de três casos de telemedicina no Brasil nos períodos de 2005 e 2006: contexto e desdobramentos(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2009-07-29) Medeiros, Rogerio Araujo [UNIFESP]; Wainer, Jacques [UNIFESP]; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Objective: To investigate and determine where they were implanted with the telemedicine projects and their consequences for society. Methods: To conduct the study, we used the model case study, with the use of interview tools and field description of it, from ethnographic observations. Results: A total of three projects in telemedicine, the cities of Belo Horizonte, Recife and Porto Alegre, considering the impact of access, affordability and acceptability, and to support the methodology proposed by PAHO. Conclusion: The results are partial, that is, they reinforce the view that it is necessary to establish mechanisms for the pre, during and after implementation of telemedicine projects. We also found that: Impact on Access - did not find evidence of improving and expanding access to health services. Rather, such access was limited programming is videoconferencing; Economic Impact - for cases that occurred in the process of second opinion, in fact, there are gains for the patient. But if we look at the results from users leaving to go to secondary care, in fact, the number of cases is low, which leads to the conclusion that it has not promoted economic impact, impact on the acceptance - by among users is because of the novelty, participation in videoconferencing. As for the medical profession, the acceptance was not natural, because in many of the settings managers had to convince professionals to participate.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Implementação da estratégia NUTRISUS: a experiência de quem fez(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2017-04-10) Oliveira, Gabriele Caldas de [UNIFESP]; Bandoni, Daniel Henrique [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/6104429791974852; http://lattes.cnpq.br/3629099992025146; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Entre as causas de anemia em mulheres e crianças no mundo, aproximadamente 50% e 42% respectivamente estão relacionadas à deficiência de ferro, podendo variar de acordo com a região. Crianças entre os 6-24 meses passam a necessitar de fontes de ferro adicionais advindas da alimentação para suprir a demanda devido ao intenso crescimento nessa faixa etária. Quando há consumo insuficiente de alimentos-fonte de ferro e/ou de baixa biodisponibilidade aumenta o risco para a ocorrência de anemia por deficiência de ferro. As intervenções com micronutrientes em pó (MNP) trazem uma alternativa para a adição de ferro e outros micronutrientes na nutrição infantil permitindo a fortificação de qualquer alimento semissólido em diversos locais. A partir de 2014 o Programa Saúde na Escola (PSE) incorpora a Estratégia NutriSUS: fortificação da alimentação infantil com micronutrientes (vitaminas e minerais) em pó como uma de suas ações e passa a ser implementada em Unidades de Educação Infantil (UEI) do Brasil para crianças na faixa etária de 6 a 48 meses. Em políticas públicas, a avaliação da etapa de implementação é uma importante ferramenta que permite transformação e aprendizado da política e stakeholders de modo a trazer benefícios para a sociedade. O presente estudo tem como objetivo avaliar a experiência de implementação da Estratégia NutriSUS: fortificação da alimentação infantil com micronutrientes (vitaminas e minerais) em pó nas Unidades de Educação Infantil da Região Metropolitana da Baixada Santista (RMBS). Trata-se de um estudo transversal realizado nos municípios que implementaram a Estratégia NutriSUS no ano de 2015 na RMBS. A amostra do estudo foi constituída por 23 UEI de dois municípios da região. Os instrumentos para a coleta de dados foram quatro questionários direcionados para os responsáveis pela Estratégia na Secretaria de Educação e de Saúde de cada município e para os gestores de unidade e funcionários responsáveis pela administração do sachê de cada UEI. Também foram produzidos diários de campo após cada entrevista realizada. A análise dos dados qualitativos foi feita por meio da análise de conteúdo temática e dos dados quantitativos por meio da frequência para descrever a amostra e as respostas das questões fechadas. Com a avaliação foi possível identificar que a implementação da Estratégia NutriSUS na RMBS foi considerada uma experiência negativa pelos implementadores. Duas questões foram importantes influenciadoras das considerações negativas quanto a essa experiência: a falta de intersetorialidade e a comunicação malsucedida para a introdução da Estratégia. Não houve um trabalho de sensibilização e comunicação efetivo para a introdução da Estratégia NutriSUS e a intersetorialidade prevista na formulação da ação não foi efetuada em sua implementação. Identificou-se compreensão das necessidades nutricionais específicas da faixa etária do público alvo, porém mantinham-se dúvidas quanto à fortificação com micronutrientes em pó. A avaliação dessa experiência de implementação construiu hipóteses sobre a recepção e construção da Estratégia NutriSUS pelos implementadores da RMBS e oferece ferramentas para o desenvolvimento dessa política pública, além de servir como fundação para novas avaliações.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Participação da sociedade civil no seguimento das ações frente à Aids no Brasil(Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, 2006-04-01) Villela, Wilza Vieira [UNIFESP]; Veloso, José Carlos; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Grupo de Apoio a Prevenção da Aids de São PauloThe United Nations Declaration of Commitment on HIV/Aids recommends that governments conduct periodic analysis of actions undertaken in confronting the HIV/Aids epidemic that involve civil society's participation. Specific instruments and mechanisms should be created towards this end. This paper examines some of the responses of the Brazilian government to this recommendation. Analysis contemplates the Declaration's proposals as to civil society's participation in monitoring and evaluating such actions and their adequacy with respect to Brazilian reality. The limitations and potentials of MONITORAIDS, the matrix of indicators created by Brazil's Programa Nacional de DST/Aids [National Program for STD/AIDS] to monitor the epidemic are discussed. Results indicate that MONITORAIDS's complexity hampers its use by the conjunction of actors involved in the struggle against Aids. The establishment of mechanisms that facilitate the appropriation of this system by all those committed to confronting the epidemic in Brazil is suggested.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Projeto MinerH: investigação do impacto dos critérios de alocação de rins de doadores falecidos na lista de espera por transplante(Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2018-06-28) Bonome, Karoline da Silva [UNIFESP]; Paiva, Paulo Bandiera [UNIFESP]; http://lattes.cnpq.br/0947654602498462; http://lattes.cnpq.br/3550862012293181; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Introduction: The Brazilian National Transplant System (SNT), which deals with organ sharing and management of transplant activities, is recognized as a successful policy. Regarding kidney transplants, Brazil reaches the top positions in international rankings of absolute numbers of transplants performed, showing significant rates of graft and patient survival. The allocation of deceased donor kidneys is based on the principles of equity (equal access to the organs for all), utility (maximizing the benefits after the transplant) and transparency. Rules that focus on efficiency might be disfavoring equity, though there are alternatives to correct this distortion. In other countries the allocation schemes have been frequently evaluated to provide evidences to discuss its impacts and refining the rules to achieve a balance between equity and utility. Objective: This project, unprecedented in Brazil, aims to describe the impacts of the current allocation rules on the equity of kidney transplant process establishing different groups among waitlisted recipients. Methods: Cluster analysis associated with multinomial logistic regression models were used to assess the effects of the main factors involved in kidney allocation. The database includes 17,752 recipients and 4,808 donors from Histocompatibility Laboratory of Immunogenetics Institute of the Association for Research Incentive Fund (IGENAFIP), Region I, São Paulo registered between January 1, 2005 and December 31, 2015. Results: Recipients were clustered in seven distinct groups (two nonselected recipient groups and five selected recipient groups). Multinomial logistic regression adjusted for blood group, sensitization level and HLADR and HLAB category reveals higher risks of being part of worse groups for homozygous, highly sensitized and blood group O patients, for example. Conclusion: This study uncovers the real effects of kidney allocation criteria in Brazil, addressing inequities among different recipient profiles. Factors such as HLA rareness/homozygosity and sensitization were associated with longer waiting times and lower selection rates. More studies on other databases are necessary to firmly verify these effects and so improve Brazilian allocation scheme to achieve a balance between equity and utility.
- ItemAcesso aberto (Open Access)Projeto pedagógico e as mudanças na educação médica(Associação Brasileira de Educação Médica, 2009-01-01) Abdalla, Ively Guimarães [UNIFESP]; Stella, Regina Celes de Rosa [UNIFESP]; Perim, Gianna Lepre; Aguilar-da-Silva, Rinaldo Henrique; Lampert, Jadete Barbosa; Costa, Nilce Maria da Silva Campos; Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP); Universidade Estadual de Londrina; Ministério do Esporte Secretaria Nacional de Esporte Educacional; Faculdade de Medicina de Marília; Universidade Federal de Santa Maria; Universidade Federal de GoiásThis paper describes the results of the first moment of the Caem/Abem project as refers to the axle Pedagogical Approach, one of the five axles relevant for evaluating the change trends in the medical school. It analyzes how the actors involved in the undergraduate course perceive and situate the school in the society by establishing its political and pedagogical mission. When classifying the group of 28 studied medical schools according to one of the three alternatives (traditional, innovative, advanced), this axle shows in the first place an advanced situation followed by innovative in the second place as refers to the vectors Biomedical and Socio-Epidemiological profile of the future professional and application of technology. With regard to the vectors focusing production of knowledge, the schools show difficulties in producing and extending the research lines beyond the biomedical areas. It also seems hard for them to articulate undergraduate and graduate courses and permanent education with view to the health needs of the population.