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dc.contributor.authorLongo-Silva, Giovana [UNIFESP]
dc.contributor.authorToloni, Maysa Helena de Aguiar [UNIFESP]
dc.contributor.authorMenezes, Risia Cristina E. de
dc.contributor.authorTemteo, Tatiane Leocádio
dc.contributor.authorOliveira, Maria Alice A.
dc.contributor.authorAsakura, Leiko
dc.contributor.authorCosta, Emília Chagas
dc.contributor.authorTaddei, Jose Augusto de Aguiar Carrazedo [UNIFESP]
dc.date.accessioned2015-06-14T13:47:08Z
dc.date.available2015-06-14T13:47:08Z
dc.date.issued2014-06-01
dc.identifierhttp://dx.doi.org/10.1590/0103-0582201432214613
dc.identifier.citationRevista Paulista de Pediatria. Sociedade de Pediatria de São Paulo, v. 32, n. 2, p. 193-199, 2014.
dc.identifier.issn0103-0582
dc.identifier.urihttp://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8416
dc.description.abstractOBJECTIVE: To assess calcium, protein and sodium intake, of children that attend public day-care centers and to compare it with the recommended one.METHODS: Cross-sectional descriptive study in seven public day care centers of São Paulo city, Southeast Brazil, which enrolled 366 children between 12 and 36 months of age. The data collection occurred between September and December 2010. Each day care center was evaluated for three non-consecutive days, totaling 42 days and 210 meals. Dietary intake was assessed by a direct food weighing method. For the nutritional calculation, DietWin(r) Profissional 2.0 was used, and the adequacy was calculated according to the recommendations of the National School Feeding Program for energy, protein, calcium and sodium. The calcium/protein relation was also calculated, as well as calcium density (mg/1,000kcal).RESULTS:The energy (406.4kcal), protein (18.2g) and calcium (207.6mg) consumption did not reach the recommended values ​​in all the evaluated day care centers. Sodium intake exceeded up to three times the recommendation. The calcium/protein ratio of 11.7mg/g was less than the adequate one (20mg/g).CONCLUSIONS:There was inadequacy of calcium, protein and sodium dietary intake, in children attending public day-care centers.en
dc.description.abstractOBJETIVO: Evaluar la ingestión de calcio, proteína y sodio y compararla con la recomendada.MÉTODOS:Estudio transversal descriptivo realizado en nidos de siete guarderías públicas del municipio de São Paulo, que atendían a 366 niños entre 12 y 36 meses, siendo el periodo de recolección de septiembre a diciembre de 2010. Se evaluó cada guardería durante tres días no consecutivos, totalizando 42 días y 210 comidas. El consumo alimentar fue evaluado por método de pesaje directa de alimentos. Para el cálculo nutricional, se utilizó el software DietWin Profissional 2.0(r) y la adecuación se calculó según las recomendaciones del Programa Nacional de Alimentación Escolar (PNAE) para energía, proteína, calcio y sodio. La relación calcio/proteína y la densidad de calcio (mg/1.000kcal) también fueron computados.RESULTADOS:Se constató que el consumo de energía (406,4kcal), de proteína (18,2g) y de calcio (207,6mg) no alcanzó los valores recomendados en todas las guarderías estudiadas, siendo que la ingestión de sodio sobrepasó en hasta tres veces la recomendación. La relación calcio/proteína de 11,7mg/g fue inferior a la adecuada (20mg/g).CONCLUSIONES:Los resultados de este estudio señalan la inadecuación del consumo alimentar de calcio, proteína y sodio, suministrando subsidios para el conocimiento sobre la ingestión de los nutrientes en la población infantil y para el primer paso de toma de conciencia y evaluación del consumo alimentar de niños insertados en el contexto de guarderías públicas.es
dc.description.abstractOBJETIVO: Avaliar a ingestão de cálcio, proteína e sódio e compará-la com a recomendada, em crianças que frequentam creches públicas.MÉTODOS: Estudo transversal descritivo realizado em berçários de sete creches públicas do município de São Paulo, que atendiam 366 crianças entre 12 e 36 meses, com coleta entre setembro a dezembro de 2010. Avaliou-se cada creche durante três dias não consecutivos, totalizando 42 dias e 210 refeições. O consumo alimentar foi avaliado por método de pesagem direta de alimentos. Para o cálculo nutricional, utilizou-se o software DietWin Profissional 2.0 (r)e a adequação foi calculada segundo as recomendações do Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) para energia, proteína, cálcio e sódio. A relação cálcio/proteína e a densidade de cálcio (mg/1.000kcal) também foram computadas.RESULTADOS: Constatou-se que o consumo de energia (406,4kcal), de proteína (18,2g) e de cálcio (207,6mg) não atingiu os valores recomendados em todas as creches estudadas, sendo que a ingestão de sódio ultrapassou em até três vezes a recomendação. A relação cálcio/proteína de 11,7mg/g foi inferior à adequação (20mg/g).CONCLUSÕES: Há inadequação do consumo alimentar de cálcio, proteína e sódio, em crianças inseridas no contexto de creches públicas.pt
dc.format.extent193-199
dc.language.isoeng
dc.publisherSociedade de Pediatria de São Paulo
dc.relation.ispartofRevista Paulista de Pediatria
dc.rightsAcesso aberto
dc.subjectchilden
dc.subjectosteoporosisen
dc.subjectcalcium, dietaryen
dc.subjectsodium, dietaryen
dc.subjectchild day care centersen
dc.subjectschool healthen
dc.subjectcriançapt
dc.subjectosteoporosept
dc.subjectcálcio na dietapt
dc.subjectsódio na dietapt
dc.subjectcrechespt
dc.subjectsaúde escolarpt
dc.titleIntake of protein, calcium and sodium in public child day care centersen
dc.title.alternativeIngestión de proteínas, calcio y sodio en guarderías públicases
dc.title.alternativeIngestão de proteína, cálcio e sódio em creches públicaspt
dc.typeArtigo
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de Alagoas Faculdade de Nutrição
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.contributor.institutionUniversidade Federal de Pernambuco
dc.description.affiliationUniversidade Federal de Alagoas Faculdade de Nutrição
dc.description.affiliationUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Escola Paulista de Medicina (EPM)
dc.description.affiliationUniversidade Federal de Pernambuco
dc.description.affiliationUnifespUNIFESP, EPM
dc.identifier.fileS0103-05822014000200193.pdf
dc.identifier.scieloS0103-05822014000200193
dc.identifier.doi10.1590/0103-0582201432214613
dc.description.sourceSciELO
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