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Title: Educational bias in the assessment of severe dementia: Brazilian cutoffs for severe Mini-Mental State Examination
Other Titles: Viés educacional na avaliação da demência grave: pontos de corte brasileiros para o Miniexame do Estado Mental grave
Authors: Wajman, José Roberto
Oliveira, Fabricio Ferreira de [UNIFESP]
Schultz, Rodrigo Rizek
Marin, Sheilla de Medeiros Correia [UNIFESP]
Bertolucci, Paulo Henrique Ferreira [UNIFESP]
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Keywords: Alzheimer disease
dementia
cognition disorders
neuropsychological tests
doença de Alzheimer
demência
transtornos cognitivos
testes neuropsicológicos
Issue Date: 1-Apr-2014
Publisher: Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO
Citation: Arquivos de Neuro-Psiquiatria. Academia Brasileira de Neurologia - ABNEURO, v. 72, n. 4, p. 273-277, 2014.
Abstract: Cognitive assessment in advanced stages of Alzheimer’s disease (AD) is limited by the imprecision of most instruments.Objective:To determine objective cognitive responses in moderate and severe AD patients by way of the Severe Mini-Mental State Examination (SMMSE), and to correlate performances with Mini-Mental State Examination (MMSE) scores. Method:Consecutive outpatients in moderate and severe stages of AD (Clinical Dementia Rating 2.0 or 3.0) were evaluated and compared according to MMSE and SMMSE scores. Results:Overall 400 patients were included, 67.5% females, mean age 76.6±6.7 years-old. There was no significant impact of age or gender over MMSE or SMMSE scores. Mean schooling was 4.4±2.5 years, impacting SMMSE scores (p=0.008). Scores on MMSE and SMMSE were significantly correlated (F-ratio=690.6325, p<0.0001). Conclusion:The SMMSE is influenced by schooling, but not by age or gender, and is an accurate test for assessment of moderate and severe AD.
A avaliação cognitiva na doença de Alzheimer (DA) avançada é insuficiente pela imprecisão dos instrumentos.Objetivo:Determinar respostas cognitivas objetivas em pacientes com DA moderada e grave por meio do Mini-Exame do Estado Mental Grave (MEEM-g) e correlacionar o seu desempenho com o Mini-Exame do Estado Mental (MEEM). Método:Pacientes consecutivos com DA moderada e grave (Clinical Dementia Rating – CDR: 2.0 e 3.0) foram avaliados e comparados conforme seus intervalos nos testes MEEM e MEEM-g. Resultados:Dentre 400 pacientes incluídos, 67,5% foram mulheres, com média de idade 76.6±6.7 anos. Não houve impacto significativo de gênero ou idade nas pontuações do MEEM ou MEEM-g. A escolaridade média foi de 4.4±2.5 anos, impactando nos escores do MEEM-g (p=0.008). Pontuações no MEEM e MEEM-g correlacionaram-se significativamente (F-ratio=690.6325, p<0.0001). Conclusão:O MEEM-g sofre influência da escolaridade, mas não de idade ou gênero, contribuindo para a precisão na avaliação da DA moderada ou grave.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8363
ISSN: 0004-282X
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/0004-282X20140002
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