Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8138
Title: Neuropsychological characteristics of dyslexic children
Other Titles: Características neuropsicológicas de crianças com dislexia
Authors: Cruz-Rodrigues, Camila
Barbosa, Thaís
Piza, Carolina Mattar Julien de Toledo [UNIFESP]
Miranda, Mônica Carolina [UNIFESP]
Bueno, Orlando Francisco Amodeo [UNIFESP]
Universidade Presbiteriana Mackenzie
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Keywords: Dyslexia
Wisconsin test
neuropsychological characteristics.
Dislexia
Wisconsin Teste
características neuropsicológicas
Issue Date: 1-Jan-2014
Publisher: Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Citation: Psicologia: Reflexão e Crítica. Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, v. 27, n. 3, p. 539-546, 2014.
Abstract: The aim of this study was to identify the neuropsychological characteristics of dyslexic children. Seventy-three children underwent neuropsychological assessment and were divided into two groups: a group with dyslexia (DG; n=39) and a control group (CG; n= 34). A general linear model showed a significant difference between the groups regarding the following abilities: reading, writing and mathematics; forward and backward digit span tasks; semantic and phonological fluency; number of completed categories and total number of cards in the Wisconsin Cards Sorting Test; as well as right and left discrimination on self and on other. These results suggest impairment in executive functions, phonological working memory and semantic memory among dyslexic children, rather than impairment of just phonological abilities, as suggested in previous studies.
O objetivo deste trabalho foi identificar as características neuropsicológicas de crianças com dislexia. Foram incluídas 73 crianças divididas em dois grupos: um grupo composto por crianças disléxicas (GD; n=39), e um grupo controle (GC; n= 34). A análise de modelo linear geral mostrou diferença significativa entre os grupos nas habilidades de leitura, escrita, matemática, dígitos ordem direta, dígitos ordem inversa, fluência semântica e fonológica, número de categorias e total de cartas do Teste de Classificação de Cartas de Wisconsin, discriminação direita e esquerda em si e no outro. Esses resultados demonstram que podem existir déficits nas funções executivas, memória operacional fonológica e memória semântica e não apenas nas habilidades fonológicas.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/8138
ISSN: 0102-7972
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/1678-7153.201427315
Appears in Collections:Em verificação - Geral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0102-79722014000300539.pdf429.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.