Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7007
Title: Uso de material didático sobre embriologia do sistema nervoso: avaliação dos estudantes
Other Titles: Use of teaching material about nervous system embryology: a students' evaluation
Authors: Oliveira, Mariana Sampaio De
Kerbauy, Mariana Nassif [UNIFESP]
Ferreira, Camila Nassif Martins
Schiavão, Lucas José Vaz
Andrade, Rodrigo Franzoso Almeida De
Spadella, Maria Angélica
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Faculdade de Medicina de Marília
Keywords: Embryology
Educacional, Medical
Teaching Materials
Embriologia
Educação Médica
Materiais de Ensino
Issue Date: 1-Mar-2012
Publisher: Associação Brasileira de Educação Médica
Citation: Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 83-92, 2012.
Abstract: Human embryology is an extremely important part of training health professionals, but its study is often considered boring, decorative and without practical significance for many students, making it ineffective. This study aimed to produce interactive teaching material with embryonic models representing the embryonic development of the nervous system. To qualitatively evaluate the real effectiveness and ability to facilitate the teaching-learning process in the context of problem-based learning, the material was applied to first-year medicine and nursing students. The students felt that the material contributed to a better understanding of the topic and enabled visualization of embryonic events, as well as arousing interest in studying the subject. The material served to establish understanding and inspire the students to integrate the knowledge with other disciplines. Thus, in qualitative terms, analysis of the student questionnaires indicated that the material produced was effective for learning and worked as a resource in self-directed learning, promoting the diversification of search sources and being complementary to textbooks and other theoretical materials.
A Embriologia Humana é de extrema importância na formação de profissionais de saúde, porém seu estudo, muitas vezes, é considerado desestimulante, decorativo e sem significado prático para muitos estudantes, tornando-se pouco efetivo. Este trabalho objetivou produzir material didático interativo com modelos embrionários representativos do desenvolvimento embrionário do sistema nervoso. Para avaliar de forma qualitativa a real efetividade e capacidade de facilitar o processo de ensino-aprendizagem no contexto da Aprendizagem Baseada em Problemas, o material foi aplicado aos estudantes da primeira série de Medicina e Enfermagem da Faculdade de Medicina de Marília. Os estudantes consideraram que o material contribuiu para o entendimento do tema e facilitou a visualização dos eventos embrionários, além de despertar o interesse pelo estudo da disciplina. O material serviu como recurso para sedimentar o conhecimento e suscitou nos estudantes a integração dos conhecimentos com outras disciplinas. Em termos qualitativos, a análise dos questionários dos estudantes indicou que o material didático produzido foi efetivo na aprendizagem e funcionou como recurso na aprendizagem autodirigida, favorecendo a diversificação de fontes de busca e sendo complementar a livros-texto e outros materiais teóricos.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/7007
ISSN: 0100-5502
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000100012
Appears in Collections:Em verificação - Geral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0100-55022012000100012.pdf865.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.