Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6854
Title: Intensive care unit: a significant space for the professor-student relationship
Other Titles: Unidad de Cuidados intensivos: un espacio significativo para la relación profesor-alumno
Unidade de terapia intensiva: um espaço significativo para a relação professor-aluno
Authors: Guedes, Glauteice Freitas
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Silva, Gilberto Tadeu Reis da
Santa Marcelina
Anhembi Morumbi colleges
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Federal University of Bahia
Keywords: Education, higher
Students, nursing
Teaching
Clinical clerkship
Intensive care units
Educação superior
Estudantes de Enfermagem
Ensino
Estágio clínico
Unidades de terapia intensiva
Issue Date: 1-Jan-2012
Publisher: Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Citation: Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), v. 25, n. spe2, p. 146-150, 2012.
Abstract: OBJECTIVE: To address the relationship between professor and student within the ICU environment, from the perspective of professors. METHODS: Qualitative study in the phenomenological modality, in which six professors were interviewed - three from a public institution and three from a private institution, they supervised nursing students in an adult ICU. RESULTS: From the study individuals statements, semantic categories emerged that allowed the learning of the essence of the phenomenon studied. During the analytical process, there was separation into two subcategories: An approximation and facilitating the process of teaching-learning. CONCLUSIONS: The practice of nursing internships in ICU provides an inter-relationship between student and professor, favoring an approximation with others and a personalization of learning, which significantly contributes to enrich the teaching and learning process and the student-professor relationship.
OBJETIVO: Discurrir sobre la relación entre profesor y alumno en el espacio de una Unidad de Cuidados Intensivos (UCI), bajo la perspectiva de los docentes. MÉTODOS: Estudio de naturaleza cualitativa, en la modalidad fenomenológica, en el cual fueron entrevistados seis docentes - tres de una institución pública y tres de una institución privada que supervisaban alumnos de enfermería en una UCI adulto. RESULTADOS: Del relato de los sujetos del estudio, emergieron categorías temáticas que posibilitaron la aprehensión de la esencia del fenómeno estudiado. En el proceso de análisis, hubo desmembramiento en dos subcategorías: Una aproximación y Facilitando el proceso de enseñanza y aprendizaje. CONCLUSIONES: La práctica de enfermería en las UCIs propicia una interrelación entre el alumno y el profesor, favoreciendo una proximidad con el otro y una individualización de la enseñanza, lo que contribuye de modo significativo, para enriquecer el proceso de enseñanza y aprendizaje y la relación profesor-alumno.
OBJETIVO: Discorrer sobre a relação entre professor e aluno no espaço de Unidade de Terapia Intensiva (UTI), sob a perspectiva dos docentes. MÉTODOS: Estudo de natureza qualitativa, na modalidade fenomenológica, no qual foram entrevistados seis docentes - três de instituição pública e três de instituição privada que supervisionavam alunos de enfermagem em UTI adulto. RESULTADOS: Do relato dos sujeitos do estudo, emergiram categorias temáticas que possibilitaram a apreensão da essência do fenômeno estudado. No processo de análise, houve desmembramento em duas subcategorias: Uma aproximação e Facilitando o processo de ensino e aprendizagem. CONCLUSÕES: A prática dos estágios de enfermagem em UTI propicia uma inter-relação entre aluno e professor, favorecendo uma proximidade com o outro e uma individualização do ensino, o que contribui de modo significativo, para enriquecer o processo de ensino e aprendizagem e a relação professor-aluno.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6854
ISSN: 0103-2100
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002012000900023
Appears in Collections:Em verificação - Geral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-21002012000900023-en.pdf439.82 kBAdobe PDFView/Open
S0103-21002012000900023-pt.pdf439.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.