Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6559
Title: Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança
Other Titles: Understanding nurses' awareness as to the use of therapeutic play in child care
Comprendiendo la sensibilización del enfermero para el uso del juguete terapéutico en la práctica de atención al niño
Authors: Maia, Edmara Bazoni Soares
Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]
Borba, Regina Issuzu Hirooka de [UNIFESP]
Faculdades Metropolitanas Unidas
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Keywords: Play and playthings
Child
hospitalized
Pediatric nursing
Jogos e brinquedos
Criança hospitalizada
Enfermagem pediátrica
Issue Date: 1-Aug-2011
Publisher: Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem
Citation: MAIA, Edmara Bazoni Soares; RIBEIRO, Circéa Amália e BORBA, Regina Issuzu Hirooka de. Compreendendo a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico na prática assistencial à criança. Rev. esc. enferm. USP [online]. 2011, vol.45, n.4, pp.839-846
Abstract: The objective of this study was to understand how nurses become aware of the use of therapeutic play as a nursing intervention instrument. Symbolic Interactionism was the theoretical framework and Interpretive Interactionism was used as the methodological framework. Participants were seven nurses working at hospitals and outpatient pediatric units who used the therapeutic play in their practice. Four representative themes emerged: Expanding the way he/she sees the child; Becoming fascinated with a new possibility to provide care; Noticing his/her revalidated action; and Committing himself/herself to the theme development. Such themes revealed that when nurses become acquainted with therapeutic play and use it in his/her practice, they begin on a journey that allows him/her to recognize the benefits of this intervention. By doing so, nurses revalidate their actions more and more, thus valuing play as a nursing intervention tool. The authors believe that teaching about therapeutic play and integrating it to nurses' daily practice are challenges yet to be overcome.
Este estudio objetivó comprender cómo se produce la sensibilización del enfermero para el uso del juguete terapéutico como instrumento de intervención de enfermería. El referencial teórico fue el Interaccionismo Simbólico, y el metodológico el Interaccionismo Interpretativo. Participaron siete enfermeras que actuaban en unidades pediátricas hospitalarias y ambulatorias, incluyendo el juguete terapéutico en su práctica. Emergieron cuatro temas representativos: Ampliando su mirada al niño como persona, Encantándose con una nueva posibilidad de cuidar, Percibiendo su acción revalidada y Comprometiéndose con el desarrollo de la temática. Estos revelaron que al conocer el juguete terapéutico y utilizarlo en la atención, la enfermera inicia un camino en el que constata los beneficios de tal intervención, lo que revalida cada vez más su acción, pasando a valorizarlo como instrumento de intervención de enfermería. Los autores consideran que enseñar sobre el juguete e integrarlo a la atención son desafíos que aún necesitan ser superados.
Este estudo objetivou compreender como ocorre a sensibilização do enfermeiro para o uso do brinquedo terapêutico como instrumento de intervenção de enfermagem. O referencial teórico foi o Interacionismo Simbólico e o metodológico, além do Interacionismo Interpretativo. Participaram sete enfermeiras que atuavam em unidades pediátricas hospitalares e ambulatoriais, incluindo o brinquedo terapêutico em sua prática. Emergiram quatro temas representativos: ampliando seu olhar para a pessoa da criança, encantando-se com uma nova possibilidade de cuidar, percebendo sua ação revalidada e comprometendo-se com o desenvolvimento da temática. Estes revelaram que, ao conhecer o brinquedo terapêutico e utilizá-lo na assistência, a enfermeira inicia um caminhar no qual constata os benefícios dessa intervenção, o que revalida cada vez mais sua ação, passando a valorizá-lo como instrumento de intervenção de enfermagem. Os autores consideram que ensinar sobre o brinquedo e integrá-lo à assistência são desafios que ainda necessitam ser superados.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6559
ISSN: 0080-6234
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000400007
Appears in Collections:Em verificação - Geral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0080-62342011000400007.pdf381.24 kBAdobe PDFView/Open
S0080-62342011000400007-pt.pdf367.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.