Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6558
Title: Unidade teórico-prática na práxis de um currículo integrado: percepção de docentes de Enfermagem na saúde da criança e do adolescente
Other Titles: Theory-practice unit in an integrated curriculum praxis: Nursing teachers' perception in children and teenagers' health
Unidad teórico-práctica en la praxis de un currículo integrado: percepción de docentes de Enfermería en la salud de niños y adolescentes
Authors: Leite, Maisa Tavares De Souza
Ohara, Conceicao Vieira da Silva [UNIFESP]
Kakehashi, Tereza Yoshiko [UNIFESP]
Ribeiro, Circéa Amália [UNIFESP]
Universidade Estadual de Montes Claros Departamento de Enfermagem
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Keywords: Nursing education
Curriculum
Child health
Adolescent health
Qualitative research
Educação em enfermagem
Currículo
Saúde da criança
Saúde do adolescente
Pesquisa qualitativa
Issue Date: 1-Aug-2011
Publisher: Associação Brasileira de Enfermagem
Citation: Revista Brasileira de Enfermagem. Associação Brasileira de Enfermagem, v. 64, n. 4, p. 717-724, 2011.
Abstract: The study aimed to understand Nursing teachers' perception about the theory-practice relation experienced in Nursing education on children and adolescents' health, in an integrated curriculum. A qualitative and descriptive study was developed, grounded on Vázquez, Freire and Bakhtin's theoretical models. Unstructured interviews were used to collect data. Discourse analysis unveiled the following categories: Nursing education based on interdisciplinary approaches; child care teaching in the context of family health, in different settings of care; teachers' praxis engendering a dialectical movement of theory and practice. Approaches for Nursing education are pointed out in order to support teaching practice and rethink the strategies adopted to integrate theory and practice in pedagogical projects.
El estudio objetivo comprender la percepción de los docentes sobre la relación teoría-práctica vivenciada en la enseñanza de Enfermería en la salud de niños y adolescentes, en el currículo integrado. Es una investigación cualitativa-descriptiva sustentada en los referenciales teóricos de Vázquez, Freire y Bakhtin. Se utilizo la entrevista no estructurada para la recolección de datos. La análisis del discurso desveló las categorías: la enseñanza de Enfermería bajo el foco de la interdisciplinaridad; la enseñanza de los cuidados con los niños contextualizada en la salud de la familia, en diferentes campos de la práctica asistencial; la práctica docente engendrando el movimiento dialéctico de la unidad teoría-práctica. Se indican perspectivas para la enseñanza de Enfermería, con vistas a subsidiar la práctica pedagógica y repensar las estrategias adoptadas en relación a la integración teoría-práctica en proyectos pedagógicos.
Este estudo objetivou compreender a percepção de docentes de um currículo integrado sobre a relação teoria-prática vivenciada no ensino de Enfermagem na área da saúde da criança e do adolescente no. Trata-se de pesquisa qualitativa e descritiva, ancorada nos referenciais teóricos de Vázquez, Freire e Bakhtin. A coleta de dados ocorreu por meio de entrevista não estruturada. A análise do discurso desvelou as categorias: o ensino de enfermagem sob o foco da interdisciplinaridade; o ensino do cuidado à criança contextualizado na saúde da família, em diferentes cenários da prática assistencial; a práxis docente engendrando um movimento dialético da unidade teoria-prática. Sinalizam-se perspectivas para o ensino de Enfermagem, com vistas a subsidiar a prática pedagógica, e repensar as estratégias adotadas em relação à integração teoria-prática nos projetos pedagógicos.
URI: http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/6558
ISSN: 0034-7167
Other Identifiers: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000400014
Appears in Collections:Em verificação - Geral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0034-71672011000400014.pdf131.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.